| 
				 Sfântul Siluan Athonitul – cugetări duhovnicești 
 
			
			„Sufletul  meu tânjește după Domnul și cu lacrimi îl caut. Cum aș putea să nu te  caut? Tu m-ai găsit mai întâi și mi-ai dat desfătarea Sfântului Tău Duh,  și sufletul meu Te-a iubit. Tu vezi, Doamne, întristarea mea și  lacrimile… Dacă nu m-ai fi atras cu iubirea Ta, nu Te-aș căuta așa cum  Te caut. Dar Duhul Tău mi-a dat să Te cunosc și sufletul meu se bucură  că Tu ești Dumnezeu și Domnul meu și până la lacrimi tânjesc după Tine.”
 „Sufletul meu tânjește după Dumnezeu și Îl caută cu lacrimi.”
 
 Sufletul  trăiește mult pe pământ și iubește frumusețea pământului; iubește cerul  și soarele, iubește grădinile frumoase, marea și râurile, pădurile și  câmpiile; iubește sufletului și muzica și toate aceste lucruri  pământești desfătează sufletul. Dar când cunoaște pe Domnul nostru Iisus  Hristos, atunci nu mai vrea să vadă nimic pământesc.”
 
 „Tu zici:  „Cutare e un criminal și e bine să ardă în focul iadului”. Dar te  întreb: „Dacă Dumnezeu ți-ar da un loc bun în rai și de acolo ai vedea  arzând în foc pe cel căruia i-ai dorit chinurile iadului, nu-ți va fi  milă de el, oricine ar fi, chiar dacă e un dușman al Bisericii?” Sau vei  avea și tu o inimă de fier? Dar în rai nu e nevoie de fier. Acolo e  nevoie de smerenie și de iubirea lui Hristos, care are milă de toți.”
 
 „Mă rog Ție, Milostive Doamne, dă tuturor noroadelor pământului să Te cunoască prin Duhul Sfânt.”
 
 „…iubirea lui Dumnezeu e raiul desfătărilor în care trăia înainte de cădere părintele nostru Adam.”
 
 „Când  pacea lui Hristos vine în suflet, atunci el este bucuros să șadă ca Iov  pe gunoi și să-i vadă pe ceilalți în slavă; atunci sufletul se bucuros  că e mai rău decât toți.”
 
 „Tu zici: „Viața mea e amară”. Dar eu  îți voi spune sau degrabă Domnul Însuși îți spune: „Smerește-te și vei  vedea că nenoricirile tale se vor preface în odihnă așa încât te vei  minuna și vei spune: <>“.”
 
 „Sufletul celui smerit e ca  marea: dacă arunci o piatră în mare, ea tulbură pentru un minut fața  apelor, după care se scufundă în adâncuri. Așa se cufundă întristările  în inima celui smerit, căci puterea Domnului e cu el. Unde locuiești tu,  suflet smerit? Cine viază întru tine? Și cu ce te-aș putea asemăna? Tu  arzi limpede ca soarele, dar nu te mistui și încălzești pe toți cu  căldura ta. Al tău este pământul celor blânzi, după cuvântul Domnului.  Tu ești asemnea unei grădini în floare în mijlocul căreia e o  preafrumoasă casă în care îi place Domnului să locuiască. Pe tine te  iubesc cerul și pământul.”
 
 „Omul mândru se teme de reproșuri, dar  cel smerit nicidecum. Cine a dobândit smerenia lui Hristos dorește  totdeauna să i se facă reproșuri, primește cu bucruie ocările și se  întristează când este lăudat. Dar acesta nu este decât primul început al  smereniei. Când sufletul cunoaște prin Duhul Sfânt cât de blând și  smerit e Domnul, atunci se vede pe sine însuși mai rău decât toți  păcătoșii și se bucură să stea în gunoaie și zdrențe ca Iov și să vadă  pe oameni în Duhul Sfânt strălucitori și asemenea lui Hristos.”
 
 
 „Dacă  vom iubi pe vrăjmași, atunci mândria nu va avea loc în suflet, căci în  iubirea lui Hristos nu este ridicare deasupra. Mândria mistuie ca un foc  tot ce-i bun, dar smerenia lui Hristos e de nedescris și dulce. Dacă  oamenii ar ști aceasta, tot pământul ar învăța această știință.”
 
 „Sunt  multe feluri de smerenie. Unul e ascultător și se învinuiește pe sine  însuși întru toate; și aceasta e smerenie. Un altul se căiește pentru  păcatele sale și se socotește nemernic înaintea lui Dumnezeu; și aceasta  e smerenie. Dar alta e smerenia celui ce a cunoscut pe Domnul prin  Duhul Sfânt; cunoașterea și gustul celui ce a cunoscut pe Domnul prin  Duhul Sfânt sunt altele. Când prin Duhul Sfânt sufletul vede cât de  blând și smerit e Domnul, atunci se smerește pe sine până la capăt. Și  această smerenie e cu totul deosebită și nu o poate descrie. Dacă  oamenii ar cunoaște prin Duhul Sfânt ce fel de Domn avem, s-ar schimba  cu toții: bogații ar disprețui bogățiile lor, savanții știința lor,  ocârmuitorii slava și puterea lor, și toți s-ar smeri și ar trăi în mare  pace și iubire, și mare bucurie ar fi pe pământ.”
 
 „Când sufletul  este în Duhul Sfânt, el este plin și nu mai tânjește după cele cerești,  pentru Împărăția cerurilor este înăuntrul nostru [Lc 17, 21], fiindcă  Domnul a venit și s-a sălășluit întru noi [In 14, 23]. Dar dacă sufletul  pierde harul, atunci el tânjește după cele cerești și cu lacrimi îl  caută pe Domnul.”
 
 „Iată o cale scurtă și ușoară spre mântuire:  Fii ascultător, înfrânat, nu osândi, păzește-ți mintea și inima de  gândurile cel rele și gândește că toți oamenii sunt vuni și Domnul îi  iubește. Pentru acest gând smerit, harul Duhului Sfânt va via întru tine  și vei zice: “Milostiv este Domnul!”“
 
 „Omul mândru nu vrea să  viețuiască după voia lui Dumnezeu: îi place să se conducă pe sine însuși  și nu înțelege că omul nu are destulă minte să se conducă pe sine  însuși, fără Dumnezeu.”
 
 „Când, prin Duhul Sfânt, am cunoscut pe  Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, atunci sufletul meu s-a  predat lui Dumnezeu și de atunci primesc toate întristările care vin  asupra mea și zic: “Domnul se uită la mine, de ce să mă tem?” Dar  înainte nu puteam trăi așa.”
 
 „Pentru cel ce s-a predat voii lui  Dumnezeu viața e mult mai ușoară, pentru că și atunci când în boală, în  sărăcie și în prigoană, el gândește așa: “Așa i-a plăcut lui Dumnezeu,  iar eu trebuie să îndur aceasta pentru păcatele mele”.
 
 „Orice  suflet tulburat de ceva trebuie să întrebe pe Domnul, și Domnul îl va  povățui. Și aceasta mai cu seamă în ceas de nenorocire și tulburare; de  obicei, însă, trebuie discutat cu duhovnicul, fiindcă acest lucru  înseamnă smerenie.”
 
 „Toți oamenii pe pământ îndură inevitabil  întristări și, deși întristările pe care ni le trimite Domnul nu sunt  mari, pentru oameni ele par de neîndurat și îi întristează, și aceasta  pentru că nu vor să-și smerească sufletul, nici să se predea voii lui  Dumnezeu.”
 
 „Pe pământ nimeni nu poate scăpa de întristări, dar cel ce s-a predat voii lui Dumnezeu, le îndură cu ușurință.”
 
 „…cine iubește mult, acela și suferă mult.”
 
 „Domnul a dat pe pământ pe Duhul Sfânt și cel în care Acesta viază simte în el raiul.”
 
 „Întotdeauna  trebuie să ne rugăm ca Domnul să ne povățuiască ce anume trebuie să  facem, și Domnul nu ne va lăsa să rătăcim. Adam n-a avut înțelepciunea  să întrebe pe Domnul despre rodul pe care i l-a dat Eva, și pentru  aceasta pierdul raiul.”
 
 „Mi-e milă și plâng și suspin pentru  oameni. Mulți gândesc: “Am făcut multe păcate: am ucis, am zburdat, am  siluit, am defăimat, am desfrânat și am făcut multe alte lucruri”, și de  rușine nu vin la pocăință. Dar ei uită că înaintea lui Dumnezeu toate  păcatele lor sunt ca o picătură de apă în mare.”
 
 „Iată un semn al iertării păcatelor: dacă urăști păcatul înseamnă că Domnul ți-a iertat păcatele tale.”
 
 „Sufletul  care a cunoscut pe Domnul simte în chip nevăzut prezența Făcătorului  său și rămâne în El foarte liniștit și bucuros. Și cu ce s-ar putea  asemăna această bucurie? Este asemenea celei pe care o simte un fiu  iubit care se întoarece după o lungă despărțire dintr-o țară îndepărtată  în casa sa părintească și vorbește pe săturate cu tatăl său, cu iubita  lui mamă, cu frații și surorile lui dragi.”
 
 „Sufletul meu  tânjește după Domnul și-L caut cu lacrimi. Cum să nu Te caut, Doamne? Tu  Însuți m-ai aflat întâi și mi-ai dat dulceața Duhului Sfânt; și acum  sufletul meu tânjește după Tine. Inima mea s-a îndrăgostit de Tine și mă  rog Ție: Dă-mi să rămân până la sfârșit în iubirea Ta; dă-mi pentru  iubirea Ta să îndur toate întristările și bolile.”
 
 „O, cât de bucuros aș fi dacă toate noroadele ar cunoaște pe Domnul!”
 
 „Frică  și cutremur cuprind sufletul meu când vreau să descriu iubirea lui  Dumnezeu. Sufletul meu e sărman și n-are putere să descrie iubirea  Domnului.”
 
 „Mă rog Ție, Milostive Doamne, dă tuturor noroadelor pământului să Te cunoască prin Duhul Sfânt.”
 
 „Domnul iubește pe toți oamenii, dar încă și mai mult îl iubește pe cel care îl caută.”
 
 „Fericit sufletul care iubește pe fratele său, căci fratele nostru este viața noastră.”
 
 „Trebuie  să învățăm să ne cunoaștem sufletele, ca să știm ce ne este de folos.  Unuia îi este de folos să se roage mult, altuia să citească sau să  scrie.”
 
 „Harul vine de la tot binele, dar mai mult decât de la orice vine de la iubirea de frați.”
 
 „Dacă  te vei ruga pentru vrăjmași, va veni la tine pacea; iar când vei iubi  pe vrăjmași, să știi că un mare har al lui Dumnezeu viază întru tine; nu  zic că este deja un har desăvârșit, dar e de ajuns pentru mântuire…  Dacă nu-i iubești, măcar nu-i ponegri și nu-i înjura; și acesta va fi un  lucru bun.”
 
 „Nu pot înțelege de ce oamenii nu cer pace de la Domnul. Doar Domnul ne iubește atât de mult, încât nu ne va refuza nimic.”
 
 „…când  cineva ne supără și ne ocărăște trebuie să ne rugăm pentru el lui  Dumnezeu ca pentru noi înșine, și așa aceasta va ajunge o obișnuință.”
 
 „Sufletul meu e întristat până la lacrimi multe: mi-e milă de oamenii care nu cunosc dulceața străpungerii sfinte [a inimii].”
 
 „Cel ce s-a predat voii lui Dumnezeu trăiește în pace, mulțumit de soarta lui, chiar dacă ar fi bolnav, sărac sau prigonit.”
 
 „Duhul  Sfânt unește pe toți și de aceea sfinții sunt aproape de noi; și când  ne rugăm lor, atunci prin Duhul Sfânt ei aud rugăciunile noastre și  sufletele noastre simt că sfinții se roagă pentru noi.”
 
 „Și dacă aici iubirea nu poate uita pe frate, cu atât mai mult nu ne uită sfinții și se roagă pentru noi.”
 
 „Dacă  omul nu spune totul duhovnicului, calea sa este întortocheată și nu  duce la mântuire, dar cine spune totul acela merge drept în Împărția  cerurilor.”
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |