View Single Post
  #148  
Vechi 15.04.2015, 01:44:54
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Puritatea copilului rezida in lipsa unor pareri preformatate, preconcepute.

Mintea copilului este larg deschisa spre orice forma de experienta.

Nu este influentata de preferinte sau procese de rationament adiacente.

Este transparenta, are o curatie aparte, pentru ca eul nu ascunde si nu se ascunde.

Aceasta puritate este insa de scurta durata, caci pe fondul instinctului nascut de apucare, preferintele si rationamentele in legatura cu fenomenele se dezvolta volens-nolens.

"Apucarea innascuta" este ingredientul intern care osifica puritatea copilului, o fragmenteaza si o face opaca cu timpul.

Din solul "apucarii innascute", cu timpul, cresc "apucarile grosiere" cu suport conceptual.

"Apucarea innascuta" este un pacat foarte fin. Dar aceasta miscare pacatoasa subtire sta la baza, este radacina din care se dezvolta arborele puternic al apucarilor conceptuale de tot soiul. Acestea nu doar ca leaga mintea de cele lumesti cu lanturi grele dar genereaza inclinatii puternice spre pacate din ce in ce mai mari.

"Iesirea din lume" este de fapt o dezbarare graduala de puternicele instincte de apucare.

Nu este o separare fizica de cei apropiati.

Este doar o dezpatimire de apucari, de la cele mai viscoase la cele mai fine, pana cand omul devine fara apucare.

Perfect curat, transparent fara nicio miscare launtrica pacatoasa, intr-o lume in care apucarea este un uragan care bate din toate directiile.

Aceasta stare de curatie nu este ceva utopic, ci este o stare realizabila.

Altfel, Dumnezeu nu ne-ar fi indemnat sa "biruim lumea - o lume a apucarilor".
Florin, am subliniat câteva afirmații din postarea ta cu scopul de a face referire mai ușor la ele. Nu știu cum să selectez altfel o parte dintr-o postare, ca să dau un răspuns separat; din acest motiv am subliniat cu bold, sper că nu te deranjează aceasta.
Aș voi să îți spun din capul locului că, după opinia mea, ai folosit în mod inexact (sau amatorist, să mă ierți de franchețe) o serie de cunoștințe din psihologie. Mă supără întrucâtva acest lucru din două motive:
a) denaturezi, fie și involuntar, sensul unor cunoștințe clasice, uneori fundamentale, din psihologie; prin aceasta, cred că faci rău și psihologiei și tuturor celor care ar putea să se folosească de ea - inclusiv ție, eventual chiar mie, de ce nu?;
b) folosești aceste cunoștințe deviate ca sens, răstălmăcite, diluate, pentru a crea un cadru cu impact asupra lumii credinței; or, învățătura creștină nu doar că se articulează deja cu oarece dificultate în dialogul cu psihologia, dar poate fi deviată lesne dacă folosim lentilele psihologiei, cu atât mai mult cu cât aceste lentile pe care le propui cred că sunt speculații neprobate, cu totul incerte și fără orizont. Dar mai bine să comentez pe text, în ordinea sublinierilor.

1) Nici o școală de psihologie acceptată ca serioasă (în sensul cel mai simplu al acestui termen) nu știu (nu am auzit, nu am citit) să fi acceptat ipoteza că un copil are o minte preformată prin care să filtreze și să interpreteze experiența. Dimpotrivă, este azi un adevăr incontestabil pentru orice curs, fie și elementar, de psihologie - că mintea copilului se formează tocmai prin experiență. Mintea omenească este un produs al experiențelor copilului în relația sa cu mediul de viață. Experiențe fizice, emoționale, intelectuale etc. Tocmai din acest motiv, atât pedagogii laici cât și pedagogii creștini (bănuiesc că la fel stau lucrurile și cu pedagogii budiști și orientali în general) au acordat întotdeauna o mare atenție mediului educativ al unui copil, calității relațiilor copilului cu lumea din care face parte. În orice cultură a lumii, din orice timp, știm că educația timpurie a copiilor a fost o activitate foarte importantă, tocmai pentru că miza era dezvoltarea unei anume minți, iar nu a alteia... Bătălia pentru tipul de minte pe care năzuim să îl aibă viitorul om, viitoarea persoană/personalitate a fost și cred că va rămâne mereu o prioritate în viața oamenilor, a familiei, a comunității. Ce să mai spun despre bătălia pe care creștinii o duc pentru înnoirea minții (metanoia; pocăință) lor și a urmașilor lor!...
Așadar, nu putem afirma că "mintea copilului este larg deschisă spre orice fel de experiență", deoarece pur și simplu mintea nu există înainte de experiență. Există doar predispoziții sau potențial de formare a unei minți, tocmai prin mijlocirea experienței.
P.S. Dacă sporim un pic precizia exprimării, mintea înseamnă intelect. Asta înțelegeau romanii, de pildă, prin mens (de unde moștenim noi termenul minte) - intelectul. Adică limbaj, gândire, imaginație și varii forme ale memoriei. Or, în mod evident, aceste achiziții psihice se formează abia după ani de dezvoltare psihică, urmînd legile și nivelurile pe care psihologii le cunosc cel mai bine din descoperirile unor oameni ca Piaget, ca să dau un singur exemplu.

2) Scrii despre un așa zis "instinct de apucare". Ei bine, corect este spus "reflex de apucare", iar nu instinct. Între instinct și reflex (fie și necondiționat, adică înnăscut) este o diferență semnificativă, precum și strânsă legătură. Distincția e pregnantă, ușor de sesizat:
- instinctul are o natură pulsională, e o energie care împinge spre acțiune, făcînd parte din sfera motivației bazale a omului;
- reflexul e un act, o mișcare (fizică sau interiorizată subiectiv, fără componente motorii), avînd ca suport fiziologic un lanț neuronal care conține receptori, căi senzitive, centri nervoși, căi motorii și efectori somatici.
Instinctul face parte din bagajul genetic, reflexul se petrece în cadrul relației dintre bagajul genetic și mediul de viață (încă din perioada prenatală, intrauterină).
Vezi așadar că nu putem vorbi de un instinct al apucării, ci doar de reflexul apucării. Acesta se și testează, de fapt, în cadrul celebrei probe a lui Babinski (http://dictionar.romedic.ro/reflexul-babinski). Funcționarea neuromotorie a nou-născutului o testăm, iar nu instinctul său! Fiind posibil ca, în ciuda instinctului presupus a exista latent în organismul copilului, reflexul să nu se manifeste, din varii motive (de obicei de dezvoltare neurologică problematică).

3) Apucarea înnăscută e un păcat foarte fin... generează apucările conceptuale ... poartă pe om spre păcate tot mai mari.
Of... O sărbătoare a speculațiilor grozave. Ce să spun, mi-e și greu să comentez în vreun fel... Totuși, încerc așa:
a) În ce bază afirmi că apucarea înnăscută (acolo unde ea se manifestă!) este un păcat? Să înțelegem de aici, printre altele, că un copil bolnav neuromotor (la care acest reflex, așadar, nu se manifestă) este în afara păcatului? Ce te face să afirmi că un act reflex considerat sănătos, normal pentru orice copil - este păcat, și încă foarte fin? Cum ai selectat, dintre multele acte reflexe ale micuțului, tocmai pe acesta și l-ai considerat păcătos? De ce nu e păcătos clipitul? Dar sughițul? Suptul? Râgâitul? Pârțâitul etc.
Și în ce constă păcatul?
b) Cum demonstrezi că actul reflex al apucării unui obiect generează apucări conceptuale? În ce constă modelul genetic al acestei dezvoltări? De ce consideri, apoi, că o conceptualizare este un soi de apucare? Care sunt argumentele, cadrul teoretic valid etc.
c) Poți descrie calea genetică prin care, dintr-un copil care apucă un deget al medicului care îi testează sănătatea reflexelor necondiționate, se dezvoltă un mare păcătos?

4) Afirmi că Dumnezeu ne-a îndemnat să biruim lumea, o lume a apucărilor. Cu asta sunt, într-un sens, de acord: Domnul ne poruncește să fugim de lumea care încearcă să ne apuce mereu cu/în mrejele sale. Și ne arată și cum să facem noi asta: apucînd bine și ținînd foarte strâns de Poala Hainei Lui.

Doamne ajută!
Reply With Quote