Înclin tot mai mult să cred că rostul, puterea și frumusețea Ortodoxiei, însăși măreția Bisericii
nu provin din desconsiderarea celorlalte credințe și confesiuni, ci din specificul ei propriu, din modul ei unic de a fi.
Nu pe minimalizarea și insulta, duse până la ucidere de semeni, se afirmă noblețea unui om, a spiritului unei persoane, a unei comunități, a unui popor. Ci, așa cum ne învață Domnul, prin uluitoarea smerenie a iubirii jertfelnice. Prin a te face slugă celorlalți, cu desăvârșire mort pentru ale tale (patimi și pasiuni). Așa precum ne-a arătat Hristos.
Dumnezeu iubește pe tot omul și voiește ca fiecare om să se mântuiască. Cu toții suntem copiii Lui. Oare un tată nu își iubește toți copiii, îngrijind și slujind pe fiecare așa cum este el?
Oamenii au căutat mereu pe Dumnezeu, sufletul omenesc are sădit în el însuși dorul de Dumnezeu. Așa e omul făcut, așa sunt toți oamenii - mereu în căutarea îmbrățișării Vieții fără de moarte.
Istoria religiilor, a culturilor și civilizațiilor, ne arată pe oameni năzuind mereu la Dumnezeu și întrezărindu-L în varii modalități de percepere, cugetare, reprezentare. Domnul S-a lăsat ghicit, S-a descoperit și S-a făcut auzit tuturor, dintotdeauna, în marea Lui iubire pentru oameni, pentru cei rătăciți prin păcatul primilor oameni. Dar, înțelegem noi astăzi, oamenii cu puterea lor limitată (consecință mai întâi a păcatului) nu au putut regăsi pe Dumnezeu, nu s-au putut mântui prin faptele lor bune, oricât de curați arfi fost la inimă și de înclinați spre marea iubire. Așa S-a pogorât Hristos printre noi, așa S-a întrupat Domnul dintr-un om al unui popor anume și de la Duhul Sfânt. Era nevoie să vină Mesia, să poarte toate păcatele oamenilor, să moară pe Cruce în cea mai mare umilință - ca să poată fi oamenii, în sfârșit, răscumpărați și smulși morții și iadului care îi înghițeau mereu. Și înțelegem că, venind un Alt Mângâietor, Duhul Adevărului, astăzi continuă opera de răscumpărare a omului, de smulgere a lui din păcat și din moarte, de creștere în Viață, în virtuțile toate, până la asemănarea cu Dumnezeu.
Și alții sunt iubiți de Dumnezeu. Domnul Iubire este.
Dar dacă unii oameni sunt doar aproape de Hristos, sunt împrejurul Luminii Lui fără însă a se împărtăși deplin de Aceasta (precum un fluture rotește împrejurul unei lămpi fără a fi vreodată una cu flacăra lămpii și să rămână viu), alții se bucură deplin de Hristos prin viețuirea lor în Biserică, unde Adevărul și Tainele toate sunt păstrate neștirbite.
Pentru că noi suntem chemați la tot adevărul și la toată iubirea și pentru că avem toate mijloacele necesare pentru Viață, artrebui să fim recunoscători lui Dumnezeu și să facem voia Lui sfântă. Iar pentru că alții, credem noi (și pe bună dreptate), încă mai întârzie să vină la Ospăț, s-ar cuveni să ne fie motiv de mâhnire, nu de trufire. De îți iubești fratele, nu te mândrești, nu te umfli în pene atunci când el se arată în greșeală sau în lipsuri, ci încă mai degrabă, acum că ai prilejul, te grăbești să îți arăți iubirea pentru el, așa încât și tatăl nostru să fie mângâiat de umbletul iubirii între noi.
Puterea, rostul, măreția Bisericii, a Ortodoxiei nu constau în slăbiciunile altor oameni, nici în disprețuirea arogantă și mușcătoare a lor. Ci în modul de viață adus de Hristos pentru noi: iubirea, umilința jertfelnică. Iar acestea nu pot veni pe altă cale decât prin biruirea patimilor noastre, cu nevoința statornică și cu harul Duhului Sfânt.
Noi nu știm să ne ținem la post și rugăciune. De fapt, nu reușim să postim. Că dacă am posti, adică dacă ne-am lipsi de bunăvoie de tot gândul rău, am avea parte și de rugăciune. Și, astfel, de iubire și de toată rodirea în Viață.
|