View Single Post
  #764  
Vechi 23.04.2015, 17:52:15
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

CONFESIUNILE UNUI FOST ATEU (4)

Filozofii

-I-

Când m-am declarat liber-cugetător eram plin de prejudecăți contra Religiei ca urmare a citirii scrierilor filozofilor atei. Gânditori ca Voltaire, Marx, Nietzsche îmi păreau imbatabili și consideram justificate cele mai multe dintre criticile deșănțate pe care le aduceau Bibliei sau Bisericii. Nu realizam atunci că-și susțineau afirmațiile mai mult prin sarcasme decât prin argumente și-mi imaginam că mi-au deschis calea spre înțelegerea tainelor istoriei, spre recunoașterea originii umane Religiilor.

Am înțeles mai târziu cât de lipsit de temei e acest gen de critică. Volterienii vechi sau noi ignoră realitatea când susțin că după creație Dumnezeu nu trebuia să ne dea legi morale, ci cunoștințe științifice despre natură. De exemplu o disertație savantă pe teme astronomice, care să înlocuiască imaginea lui Iosua oprind soarele, le-ar fi fost celor din vechime la fel de necesară ca o durere de dinți.

Ultima dovadă a fragilității polemicilor lui Voltaire și ale celor care i-au călcat pe urme e discreditarea de care au avut parte. Pe câte dintre ele un adevărat savant din zilele noastre le-ar putea opune apologeticii creștine?

-II-

Despre necesitatea Religiei și a unui cult exterior am mai vorbit, de aceea nu voi insista asupra ei. [Vezi Confesiunile unui fost ateu (3) la adresa http://tineriptromania.blogspot.com/2015/03/confesiunile-unui-fost-ateu-3.html]

Facerea, Geneza nu e un tratat de cosmogonie, ci o vedere de ansamblu asupra apariției lumii așa cum le trebuia contemporanilor lui Moise. Deși e foarte generală, prima carte a Bibliei surprinde prin lipsa contradicțiilor aparente și prin analogiile cu știința modernă.

Nu mi-a fost ușor să examinez Biblia fără să mă împiedic de considerente de timp, de loc și etnice. E evident că în Vechiul Testament și chiar în Noul Testament sunt două părți distincte. Una care e o învățătură dogmatică și morală și una care se raportează la viața legendară a poporului evreu. În legătură cu morala nu e nimic de zis și acesta e esențialul. Restul nu a fost scris cu precizia de stil a unui notar deoarece din cauza înclinației omului de a discuta orice obiecțiile nu puteau fi evitate.

-III-

Unii ar vrea ca Dumnezeu să facă omenirea atotștiutoare ca să nu fie nevoită să-și dobândească cunoștințele treptat, cu greu pe măsură ce se maturizează. Alții socotesc că El nu trebuia să condamne păcatul, pentru că nu ar fi, chipurile, ceva rău. Câtă trufie copilărească în dorința de a-I impune Divinității lucruri care amenință ordinea firii! De la una la alta vom ajunge, gândind astfel, să vrem schimbarea lumii de sus până jos.

Iată de ce obscuritățile, care mă deranjau cândva la vechile tradiții, produc astăzi asupra mea un efect contrar și mă fac să cred că în ele se ascund adevăruri profunde.

Predescu Virgil
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!