Subiect: Isihia
View Single Post
  #25  
Vechi 02.02.2008, 17:16:26
ancah
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Maxim Marturisitorul:
Despre rugaciunea neintrerupta:

”Si mai zice fratele: Dar cum poate mintea sa se roage neinterupt? Caci cantand, citind, vorbind, slujind, noi o tulburam cu gandurile si vederile noastre.

Batranul raspunse: Sfanta Scriptura nun e porunceste nimic din cele cu neputinta de implinit, caci si Apostolul canta, citea, slujea si cu toate acestea se ruga fara incetare. Rugaciunea neintrerupta inseamna as ne lulum munrea de nadejdea in Dumnezeu cu nespusa evlavie si dragoste, san e punem nadejdea in El sis a avem credinta in El in toate faptele noastre si in orice ni se intampla. Apostolul, aflandu-se in starea aceasta se ruga fara incetare.”

Despre curatia inimii:
Dupa ce ai luptat vitejeste si ai biruit patimile trupului si dupa ce te-ai razboit indelung cu duhurile necurate si ai alungat gandurile lor din suflet, roaga-te sa ti se dea o inima curata si ca Duhul sa se intoarca la tine, adica,golit fiind de gandurile necurate, harul sa te umple de ganduri dumnezeiesti.

Roaga-te sa vina lumea binecuvantata a lui Dumnezeu, mare si stralucitoare, alcatuita din contemplatii morale (treapta faptelor), naturale (primele contemplatii) si teologice (contemplarea lui Dumnezeu).
Cel ce si-a facut inima curata va cunoaste nu numai ratiunile celor mai prejos de Dumnezeu, ci va privi intrucatva si in Dumnezeu insusi; dupa ce va fi trecut peste toate acestea , el va ajunge la capatul cel de pe urma al fericirii.

bumnezeu descoperindu-se in aceasta inima, va binevoi sa intipareasca in ea, prin Duhul, Legile Sale, ca in niste noi table ale lui Moise. Si aceasta in masura in care inima va fi inaintat in fapte si contemplatie, dupa indemnul tainic al invataturii: “Sporeste” (Geneza 35,11)

Inima curata este aceea care nu mai are in sine nici un fel de miscare naturala pentru nimic. Pe aceasta tablita bine netezita printr-o simplitate desavarsita, Dumnezeu vine si intipareste Legile Sale.

Inima curate este aceea care infatiseaza lui Dumnezeu o memorie fara forma si fara chip, cu totul pregatita sa primeasca intiparirile prin care Dumnezeu obisnuieste sa se arate.

Mintea lui Hristos, pe care sfintii o primesc potrivit cuvantului: “Noi avem gandul lui Hristos” (1 Cor.2,16) nu vine ca sa ne lipseasca de puterea noastra mintala, nici ca sa ne intregeasca mintea, si nici ca sa se alipeasca substantial de mintea noastra. Nicidecum. Ea face ca puterea mintii noastre sa straluceasca in propria sa calitate, si o indeamna spre aceeasi lucrare ca si a ei.
Eu socot ca “ a avea mintea lui Hristos” inseamna sa gandesti ca Hristos si sa-L gandesti pe Hristos in toate lucrurile.”
Reply With Quote