Just. Iar eu adaug: nimic din frumoasele lucruri pe care le-ai enumerat nu sunt rodul rațiunii omenești, ci al harului care lucrează în rațiunea omului, transfigurînd-o, salvînd-o de ea însăși și de alte porniri omenești.
Rațiunea fără lucrarea Duhului Sfânt în ea este asemenea unui ogor părăsit: dă bălării și, printre ele, șerpi. De grădină, de câmp, de apă dulce....:) Dar șerpi. (Și totuși trebuie să spun până la capăt: unii dintre acești șerpi ai părții noastre raționale sunt cu adevărat mortali. Dealtfel putem enumera o mulțime de păcate zise "ale părții raționale", care se alătură păcatelor de la nivelul celorlalte componente ale sufletului omenesc - iuțimea și pofta. După cum, prin lucrarea ascetică și prin har, cele trei componente fundamentale ale sufletului - rațiunea, iuțimea și pofta, îl poartă pe om în fericitele rodiri ale virtuților.)
Ferească Dumnezeu de rațiunea omenească neluminată, negerminată în tainițele inimii de Harul Duhului Sfânt! Aceasta nu rodește virtute și viață veșnică, ci patimi și moarte.
*
Revin cu o completare, anume o notă a Părintelui Stăniloae la Cuvântul XIX, Filocalia 10, Sfântul Isaac Sirul (în ediția pe care o dețin, nota e la pagina 98).
Cunoștința sufletească, oricât ar fi de complicată, se mișcă în cele ale lumii
sau chiar când vorbește de Dumnezeu se mișcă în definiții și subtilități construite DESPRE El (s.m.) DE LA DISTANȚĂ.
Cunoștința duhovnicească este experiența nemijlocită a lui Dumnezeu. Cunoștința aceasta din experiență a lui Dumnezeu NU SE POATE IVI DECÂT ÎN SUFLETUL CURĂȚIT DE ORICE IDEI, CARE-L ȚIN PE OM ÎN CELE GÂNDITE DE EL, ÎN SEPARAȚIE DE DUMNEZEU.
În acest sens am încercat să spun într-o postare de mai înainte că rațiunea noastră omenească este un zid pus de noi între noi și Dumnezeu.
Să fiu iertat de îndrăzneala gândului și a formulării, fraților!
Last edited by Ioan_Cezar; 25.04.2015 at 20:58:43.
|