La Centrul național pentru formare continuă „Dumitru Stăniloae“ din București s-au desfășurat pe 29 aprilie, ultimele sesiuni (a V-a, a VI-a și a VII-a) ale Simpozionului Național de Pedagogie Creștină „Repere ale educației creștine în teologia Sfântului Ioan Gură de Aur, actualizate în relația Biserică-Familie-Școală din contextul contemporan“.
Sesiunea a V-a de comunicări, intitulată „Educația - realitate constantă și dinamică în viața și misiunea Bisericii“, a fost moderată de pr. lect. dr. Dorin Opriș (Universitatea „1 Decembrie 1918“, Alba-Iulia). La aceasta a fost prezent și Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal. În cadrul sesiunii, pr. prof. dr. Ioan Teșu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iași, a prezentat auditoriului referatul „Educația, între știință și artă“, o temă care a preocupat în anii trecuți spațiul pedagogiei. În cadrul lucrării, autorul a urmărit un întreit aspect: pe de o parte, a arătat actualitatea învățăturii pedagogice a Sfântului Ioan Gură de Aur în contextul contemporan, pe de altă parte, a arătat în ce măsură principiile pedagogice ale Sfântului Ioan Gură de Aur sunt în conformitate cu ultimele descoperiri în domeniul neuroștiinței sau al psihologiei, apoi a evidențiat faptul că și pentru secolul XXI multe dintre învățăturile Sfântului Ioan Hrisostom sunt de-a dreptul revoluționare. „Sfântul Ioan Gură de Aur, pe bună dreptate, a fost numit «rapsod» al familiei creștine. Poate nimeni nu a cântat atât de frumos bogăția familiei creștine precum a făcut-o acest Sfânt Părinte. De altfel, concepția noastră creștină mai largă despre familie cred că dezvoltă cea mai frumoasă învățătură de pe fața pământului, despre rolul pe care bărbatul și femeia, părinții și copiii îl au. În viața unui soț creștin, soția sa reprezintă cea mai frumoasă binecuvântare pe care Dumnezeu i-o poate oferi bărbatului, pentru ca aceasta să-i împodobească viața prin trăsăturile legate mai ales de feminitatea ei: dragostea, bunătatea, delicatețea, tandrețea. Sfântul Ioan Gură de Aur spune despre soție că este «un al doilea eu; liman al bărbatului» (…). Modul în care înțelege Sfântul Părinte educația pe care trebuie să o oferim copiilor este de-a dreptul sublim. El compară sufletul fiecărui copil cu un mărgăritar pur și spune că, așa cum pescarii, care culeg din mare mărgăritarul, îi pot da acestuia o formă la început, deoarece după ce s-a întărit nu se mai poate modela, la fel și părinții pot modela sufletele copiilor. Prin urmare, părinții și educatorii sunt adevărați căutători de comori, care au această vocație de a transforma sufletul copiilor“, a explicat pr. prof. dr. Ioan Teșu.
În continuare, a luat cuvântul pr. conf. dr. Constantin Necula, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Sfântul Andrei Șaguna“ din Sibiu, care a prezentat referatul „Antropologia educațională a Sfântului Ioan Gură de Aur, constanta pedagogiei creștine moderne“. Pr. conf. dr. Constantin Necula a arătat că pedagogia divină este unică, în timp ce celelalte pedagogii sunt „schimbătoare și oglindesc din când în când pedagogia divină. Dar ele nu pot să dea niciodată verdictul fundamental asupra pedagogiei divine, care a făcut să se nască în sine ora de religie. În esență, ora de religie trebuie să rămână un spațiu al convertirii, despre care noi nu știm cum să le spunem pedagogilor de meserie și psihopedagogilor și psihopatologilor. Este extraordinar de dificil, în acest context, să înțelegi dacă nu este mai de preț să ne pedagogizăm forțat, sau să ne eliberăm și să ne întoarcem la ceea ce ar trebui să fim cu adevărat, spațiul convertirii în școlile românești (…). E clar că dintre factorii de diluție care au atacat foarte mult ora de religie în ultima vreme este înțelegerea antropologică a orei de religie. Vreau să vă spun că, din punctul meu de vedere, una dintre cele mai periculoase afectări ale biotopului catehumenal al orei de religie este faptul că noi nu mai credem că, în sine, copilul este chipul slavei lui Dumnezeu. Noi nu o să putem uni niciodată într-o pedagogie coerentă, titanică, această definiție a chipului slavei lui Dumnezeu în copil“, a evidențiat pr. conf. dr. Constantin Necula.
Cel de-al treilea vorbitor a fost Costion Nicolescu, scriitor, eseist, teolog, care a prezentat referatul „Frumosul ca învățător“. „Frumusețea are și un caracter dogmatic. Există o legătură clară și evidentă între frumusețe și iubire. Iubirea stârnește frumusețea, o amplifică, iar frumusețea cheamă la iubire. Chiar dacă își are nașterea în gândire și este adresată sufletului, frumusețea pătrunde în ultimă instanță pe calea simțurilor“, a spus Costion Nicolescu.
Sesiunea a V-a a fost încheiată de prof. dr. Cristina Benga, de la Liceul German „Goethe“ din București, care a vorbit despre „Modelul educațional hrisostomic între real și ideal“. „Tot acest ideal pe care îl regăsim la Sfântul Ioan Gură de Aur nu face altceva decât să ne atragă atenția asupra unei pedagogii scripturistice, și anume că pedagogia lui este bazată pe criterii educaționale provenite din textul biblic. De asemenea, regăsim pedagogia simplității, pedagogia exemplului personal, pedagogia eclesială, pedagogia socială, pedagogia creștină existențială și pedagogia vieții veșnice“, a evidențiat Cristina Benga.
A urmat apoi Sesiunea a VI-a de comunicări, în cadrul căreia s-au organizat trei Module de dezbateri: Modulul 1: „Rolul educațional al familiei, asumat și valorificat în contextul ideologic al societății contemporane“; Modulul 2: „Importanța, actualitatea și relevanța educației religioase în școală, pentru societatea contemporană“ și Modulul 3: „Educația - realitate constantă și dinamică în viața și misiunea Bisericii“. În cadrul ultimei sesiuni de comunicări au fost prezentate rapoartele de către moderatorii modulelor, iar de la ora 18:00 invitații au vizitat Paraclisul Catedralei Mântuirii Neamului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|