View Single Post
  #384  
Vechi 06.05.2015, 18:19:11
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

De cand am discutat cu Ovidiu despre impartasirea fara spovedanie inainte am gasit informatii mai multe pe aceasta tema.
Parintele Pruteanu si toti cei care propaga aceste conceptii au luat ideile din cartea Par. Schmemann, din 1961. Dar aceasta carte are multe erori, parintele a fost infleuntat de teologii catolici francezi, care, la randul lor, preluasera idei protestante. Chiar si Par. Serafim Rose evidentiaza aceste lucruri: http://www.cuvantul-ortodox.ro/2012/...emica-moderna/

Citez: "Argumentele cărtii se păreau Părintelui Serafim mai curând protestante decât ortodoxe. Abordarea subiectului de către Pr. Alexander incerca intr-adevăr să urmeze liniile sus-pomenitei „mișcări liturgice” din protestantism și romano-catolicism."
Parintele fusese influentat in perioada petrecuta la Paris de teologii catolici care voiau sa reformeze liturghia catolica. Citez: "Deși mișcarea din urmă provenea din rândul clericilor și al ierarhilor romano-catolici, demersul lor critic i-a dus la concluzii similare protestantismului, devenind un factor decisiv in reformarea Bisericii Romane la Conciliul II Vatican."
Citez: "Incercând să depășească „robia apuseană” a liturgicii ortodoxe, Pr. Alexander, spune Pr. Serafim, „a devenit el insuși robul ideilor raționaliste protestante privitoare la teologia liturgică”, bazându-se in critica Tradiției ortodoxe pe izvoare, ipoteze istorice și metodologii apusene, heterodoxe. In cartea sa, Pr. Alexander privește principalele stadii ale dezvoltării dumnezeieștilor slujbe ca pe niște manifestări istorice obișnuite, formate ca rezultat al schimbării imprejurărilor istorice, respingând abordarea scriitorilor ortodocși care socoteau intreaga istorie a slujbelor ca fiind „dumnezeiește așezată și proniatoare“. Asemeni invățaților protestanți și câtorva romano-catolici moderni, el pune intr-o lumină indoielnică schimbările petrecute la inceputul epocii constantiniene privindu-le nu ca pe niște noi forme de exprimare a aceleiași evlavii, ci mai curand ca pe o reformare a interpretării slujirii și ca pe o abatere de la spiritul si formele liturgice timpurii. "
Reply With Quote