View Single Post
  #408  
Vechi 19.05.2015, 15:57:05
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Primul act al Liturghiei nu este „Binecuvântată este Împărăția Cerurilor”, nici măcar Proscomidia. Știți care este primul act al Liturghiei? Și care e Taina? Sf. Dinonisie Areopagitul numește Liturghia, în ierarhia bisericească, Taina Adunării, și așa era numită în Biserica veche. Practic, ca noi să facem Liturgia, trebuie înainte de toate să ne adunăm împreună. Știți că în Biserica veche nu era preotul la cinci dimineața în biserică și creștinii veneau pe rând agale fiecare când și-a terminat treburile pe acasă. Nu fraților! Când preotul intra în biserică, poporul întreg era în biserică. De ce? Pentru un singur motiv că fără popor nu se putea face Liturghia. Nu cum învățăm noi astăzi la dogmatică și ni se spune că nu, că de fapt este nevoie numai de un reprezentant al poporului, poate să fie acolo un cântăreț sau careva acolo și dă acolo „Doamne miluște” și fiecare vine cântând la biserică. Nu. Pentru fiecare dintre cei care fac parte dintr-o comunitate, dintr-o mănăstire și merg la biserică este mădular indispensabil pentru acea comunitate, pentru acea mănăstire. Fără tine nu se poate, fără tine este handicapat trupul. De asta în Biserica veche este un canon al Sinodului Trulan care spune farte clar: dacă trei săptămâni la rând lipsești de la biserică fără motive binecuvântate te excomunicau. Trebuia să faci pocăință, da seriosă, dacă vroiai să mai intri în biserică. De ce? Pentru că mutilai Trupul Bisericii, fără tine nu se putea face Liturghia. Preotul nu este un fel de ales, el stă acolo și ăilalți mai vin, nu mai vin, pleacă ies când vor. Nu. Fiecare are locul lui și starea lui, și de starea duhovniceacă a fiecăruia depinde mersul Liturghiei. De multe ori în timpul Liturghiei simțim tuburare, sâcâială, e greu. Știți de ce? Nu pentru că Dumnezeu nu dă harul, Dumnezeu își face treaba. Pentru că noi cu stările noastre lăuntrice suntem bombe atomice, plini de gânduri, tulburări, ne gândim la mai nu știu eu ce treburi avem. Fraților, acest gând al fiecăruia dintre noi să știți că bruiază toată atmosfera bisericii. De asta nu trăim Liturghia, pentru că noi nu suntem ceea ce trebuie. Deci, primul act, taina adunării, este venirea la biserică cu conștiința că fără mine nu se poate Liturghia. Asta nu e mândrie.

Un cuvânt din Constituțiile Apostolice: „Când înveți, episcope, poruncește și îndeamnă poporul să vină în continuu la biserică dimineața și seara în fiecare zi și să nu lipsească deloc, ci să vină permanent în adunare și să nu mutileze Biserica amputând de un membru trupul lui Hristos. Căci nu numai cu privire la preoți s-a spus: „Cine nu este cu Mine este împotriva Mea și cine nu adună cu Mine risipește”, ci fiecare dintre laici să le audă socotind că s-au spus de Domnul cu privire la el însuși. Fiind, așadar, mădulare ale lui Hristos, nu vă risipiți neadunându-vă, având cap pe Hristos care, potrivit făgăduinței, este cu voi și are comuniune cu voi. Nu fiți nepăsători față de voi înșivă. Nu-L lipsiți pe Hristos de mădularele Lui. Nu divizați trupul Lui. Nu risipiți mădularele Lui. Nu preferați cuvântului dumnezeiesc nevoilor vieții, ci adunați-vă în fiecare dimineață și seară în casele Domnului.”E clar? Asta era conștiința Bisericii.

Liturghia trebuie să mă schimbe pe mine ca mod de fi din cap până în picioare toată ființa mea trebuie să fiu un om liturgic, euharistic și ăsta e rolul împărtășaniei și a Liturghiei.
Reply With Quote