View Single Post
  #409  
Vechi 19.05.2015, 16:03:27
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sfânta Liturghie este însăși manifestarea truplui lui Hristos, nu este o slujbă. E foarte complicat înțelegem acest lucru, pentru că neavând experința a ce înseamnă a fi mădular a trupului lui Hristos. A simți lăuntric, e ca o celulă care are același ADN ca oricare altă celulă din organism, deși are funcția propie fiecare celulă (celule hepatice fac ceva, celulele nervoase fac altceva, celule stem altceva), totuși fiecare celulă are conștiința că aparține unui trup și formează un singur organim. Practic, asta trebuie să facă Liturghia, să mă aducă la conștiința a unui singur organism, realmente să-l simt pe celălat mădular al meu, dar lăutrinc. O simțire mult, mult mai adâncă decât ar avea niște fani a unui star de muzică la un concert. Acolo 70.000 de oameni pulsează la unison, și trăiesc la unison, și pentru ei idolul e viața lor, și se înțeleg unii cu alții, și simt unii pe alții, și se unesc unii pe alții, și se iartă unii pe alții. Întrebarea este: trăim noi la Liturghie, ca stare lăutrică, măcar zece la sută din intesitatea pe care o trăiesc rockerii la un concert rock sau microbiștii la un meci de fotbal când se ridică zeci de mii de oameni și urlă la unison "hai Dinamo!" Păi e clar atunci că Liturghia nu există ca stare lăuntrică și ca conștiință ca apartenență a Trupului. Dacă ești fan nu știu care, ăia se simt una. Ei vreau să spun că acea simțire deși, este destul de lăuntrică că nu-i chiar numai superficială când mergi la un concert sau la un meci de fotbal, este atât de departe de unirea în Biserică încât nici nu există termen de comparație. Deci, dacă nu trăim exterior cât trăiesc ceilalți vă dați seama unde ar trebui să fim noi de fapt în Sfânta Liturghie? Asta este problema. Și atunci, practic, primul lucru esențial la Sfânta Liturghie este că dacă noi suntem trupul...Cum este un trup fără o mână sau un picior? E frumos sau spunem că e handicapat? Ei problema este foarte simplă.

Liturghia este o împreună slujire, nu preotul este slujitorul. Din însăși cunvintele noastre noi ne osândim. Noi suntem împreună slujitori cu preotul. Dovadă, toate rugăciunile, în afară de una singură din timpul Heruvicului care îl privește strict pe preot ca slujitor, sunt la plural și la toate rugăciunile răspundem Amin. Ce înseamnă Amin? Așa să fie? Nu! Înseamnă altceva, mult mai adânc, mult mai dinamic. Înseamnă că eu îmi împropiez și îmi fac al meu tot ceea ce preotul spune. Preotul este capul adunării, el nu este altceva decât parte din trupul Bisericii. Deci, preotul nu spune ceva ca un mijlocitor rupt de oameni. Și eu când eu spun Amin am osândă. Când preotul spune "luați mâncați ...beți dintru acesta toți", noi ce spunem fiecare? Amin. Mințim în fața lui Dumnezeu. Noi ne jucăm cu cuvintele în Sfânta Liturghie, pur și simplu ne jucăm cu cuvintele. Nici măcar nu ne gândim, de fapt că noi ne jucăm cu vorbele. Nici nu ne gândim de fapt că a spus Hristos că pentru fiecare cuvânt deșert vom da seama. Înțelegeți? Știți ce afcem noi? Noi chiar facem ritual, dar Liturghia nu este un ritual. Oamenii mai demult aveau conștiința asta foarte clară. Din păcate, noi am pierdut această conștiință.
Reply With Quote