View Single Post
  #967  
Vechi 19.05.2015, 22:53:39
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Când mintea ne este eliberată de toate cele create și, încetând de a mai fi sclava acestora, se înalță spre Dumnezeu, atunci simțim că adevărata sărăcie înseamnă a fi sărac „cu duhul”. Ea poate fi dobândită doar dacă ne-am eliberat de patimi: „Nepătimirea desăvârșită este sărăcia spirituală [cu duhul], la care, ajungând mintea, se desparte de cele de aici”. (Sfântul Talasie)
În timpurile străvechi, filosofii stoici vorbeau despre nepătimire ca despre mortificarea componentei pasionale a sufletului, care, după cum am arătat deja, constă în partea irascibilă și partea poftitoare. În opinia stoicilor, nepătimirea se poate dobândi doar după ce au fost mortificate aceste două părți.
Însă când Sfinții Părinți ne vorbesc despre nepătimire, ei nu înțeleg prin aceasta mortificarea părții pasionale a sufletului, ci transformarea lui. Așa cum, prin căderea omului, puterile sale sufletești au intrat într-o stare nefirească, tot astfel, prin eliberarea de patimi, ele vor reintra în starea lor firească.
După Sfinții Părinți, atunci când sufletul a atins nepătimirea, el nu va mai ceda impulsurilor pătimașe: „Nepătimirea este nemișcarea sufletului spre păcat; dar la ea nu se poate ajunge fără mila lui Hristos”. Sfântul Maxim ne mărturisește: „Nepătimirea este o stare pașnică a sufletului, care face ca sufletul să se miște cu anevoie spre răutate”.

Aceasta presupune să rămânem „fără patimă față de înțelesurile (chipurile) lucrurilor”.


„Precum focul învăluia rugul, dar nu-l ardea”, observă Sfântul Ioan Carpatiul, „așa și la cei ce au primit darul nepătimirii, chiar de ar purta un trup foarte greu și foarte aprins, căldura trupului nu tulbură și nu întinează întru nimic trupul sau mintea. Căci glasul Domnului a desfăcut flacăra de fire”.
Mitropolit Hierotheos Vlachos



Aceasta presupune să rămânem „fără patimă față de înțelesurile (chipurile) lucrurilor”

Atinge unul din cele mai profunde aspecte ale invataturii patristice.

Este esenta virtutilor fara de care nepatimirea este practic imposibila.O nepatimire pasionala, exaltata, extatica.

De exemplu, cum ramanem fara de patima fata de intelesul (chipul) "florii" sau al "soarelui"?

Este ceea ce nu se explica clar si direct in invatatura crestina.
__________________

Reply With Quote