Sărbătoarea Sfinților Împărați Constantin și Elena
			 
			 
			
		
		
		
			
			Sfinții Împărați Constantin și Elena sunt doi dintre cei mai iubiți sfinți de  către români. Așa se explică și faptul că, astăzi, aproape 1.850.000 de  români poartă numele Constantin și Elena sau derivate ale acestora.  Mărturie a acestei evlavii stau și numeroasele biserici parohiale și  monahale, din țară și din străinătate, care și-au așezat viața  duhovnicească sub ocrotirea Sfinților Împărați ai Ortodoxiei. 
 
Ei sunt cinstiți în mod deosebit, fiind trecuți în rândul sfinților cu denumirea de „isapostolos” - „întocmai cu Apostolii”. 
 
Sfântul Împărat Constantin cel Mare 
 
Gaius Flavius Valerius Aurelius Constantinus (27 februarie 272 - 22 mai 337), cunoscut sub titulatura de Sfântul Constantin cel Mare, a fost împărat  roman, proclamat Augustus de către trupele sale în data de 25 iulie 306  și care a condus Imperiul Roman până la moartea sa, survenită în anul  337. Istoricii bisericești Eusebiu de Cezareea și Lactanțiu afirmă că  înaintea luptei de la Pons Milvius (Podul Vulturului) din 28 octombrie  312, contra lui Maxențiu, Constantin a văzut pe cer, ziua, o cruce  luminoasă, deasupra soarelui, cu inscripția 'in hoc signo vinces' ('prin acest semn vei învinge'). Noaptea, în vis, i s-a arătat Mântuitorul,  cerându-i să pună pe steagurile armatei sale simbolul Său, ca semn  protector în lupte. Steagul cu monograma creștină s-a numit 'labarum'.  Victoria miraculoasă a armatei sale s-a datorat ajutorului acordat de  către Dumnezeu. Dovada acestei credințe a lui Constantin în ajutorul  divin este inscripția de pe Arcul lui Constantin din Roma, păstrată până astăzi, prin care mărturisește că a câștigat lupta 'instinctu  divinitatis' ('prin inspirație divină'). Lui Eusebiu, i-a mărturisit sub jurământ că semnele care i s-au arătat l-au făcut să treacă de partea  creștinilor, el fiind mai înainte, ca și tatăl său, adept al cultului  lui Sol Invictus (Soarele Nebiruit - cult cu origini orientale). 
 
În ianuarie 313, împăratul Constantin cel Mare emite Edictul de la Milan  (numit atunci Mediolanum), prin care creștinismul devine 'religio  licita', adică religie permisă, la fel cu celelalte religii din imperiu. Ia măsuri în favoarea Bisericii creștine, înlătură din legile penale  pedepsele contrare creștinismului, îmbunătățește tratamentul în  închisori, ușurează eliberarea sclavilor acordând episcopilor și  preoților dreptul de a-i declara liberi în biserici. Protejează prin  lege pe săraci, orfani și văduve. Modifică legislația privind căsătoria, îngreunează divorțul, pedepsește adulterul. Atribuie Bisericii creștine casele imperiale de judecată (basilikos oikia), care vor purta în  continuare numele de bazilici, nume păstrat în limba română sub termenul de biserică. Împăratul Constantin cel Mare a generalizat în 321  duminica drept zi de odihnă în imperiu, sărbătoarea săptămânală a  creștinilor, zi în care și soldații asistau la slujbă. 
 
Încă din  anul 317 a început să bată monedă cu monograme creștine. Împăratul și  familia sa au sprijinit repararea bisericilor, dar au ajutat și la  construirea altora mai mari și mai frumoase la Ierusalim, Roma,  Antiohia, Nicomidia, Tyr etc. Totodată, împăratul Constantin cel Mare a  construit o nouă capitală - inaugurată la 11 mai 330 -, transformând  orașul Bizantium în orașul Constantinopol, care timp de o mie de ani va  fi capitala creștină a Imperiului Roman. Aici a construit numeroase  lăcașuri de cult printre care Biserica Sfințiilor Apostoli. Din dorința  de a ajuta Biserica, a convocat Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, împotriva ereziei lui Arie. Sub influența Sfântului Atanasie cel  Mare, Sinodul a proclamat învățătura ortodoxă despre dumnezeirea Fiului  care este 'Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut nu făcut, Cel de o ființă cu Tatăl, prin care toate s-au făcut' (Simbolul credinței  sau Crezul). 
 
Sfântul Constantin cel Mare a murit în Duminica  Rusaliilor, la 22 mai 337 și a fost înmormântat în Biserica 'Sfinții  Apostoli' din Constantinopol, ctitoria sa. 
 
Sfânta Împărăteasă Elena 
 
Originară, probabil, din Drepanum (numit după aceea Helenopolis) din Golful  Nicomidia, se presupune că era fiica unui hangiu. O legendă ulterioară,  menționată de Geoffrey of Monmouth, pretinde că era fiica regelui britan Coel, care a căsătorit-o cu Constantius Chlorus I pentru a evita  războaiele dintre britani și Roma. Monmouth precizează apoi că ea a fost prezentată ca o regină deoarece nu avea frați care să moștenească  tronul Britaniei. Constantius Chlorus a divorțat de ea (cca în anul 292) pentru a se căsători cu fiica vitregă a lui Maximian, Teodora.  Constantin, fiul Elenei, a devenit apoi împărat al Imperiului Roman și  ca urmare a ascensiunii acestuia, ea a devenit o prezență importantă la  curtea imperială. 
 
Potrivit istoricului Eusebiu, Sfânta Elena a  primit botezul în anul 313. Sfânta împărăteasă a fost o creștină foarte  evlavioasă sprijinind ridicarea a numeroase lăcașuri de cult, dintre  care menționăm: Biserica Învierii Domnului zidită lângă Sfântul Mormânt, biserica din Ghetsimani (precum și alte 18 lăcașuri de cult). De  asemenea, Sfânta Elena a mers la Ierusalim, unde a aflat, cu osteneală  și rugăciune, crucea pe care a fost răstignit Domnul Iisus Hristos.  Sfânta Cruce a fost mai apoi înălțată solemn în văzul poporului creștin  de episcopul cetății Ierusalimului, Macarie I la 14 septembrie 326.  Sfânta Împărăteasă a trecut la cele veșnice la Roma, în anul 327.  
 
Hramul istoric al Catedralei Patriarhale din București 
 
Unul dintre cele mai vechi lăcașuri de cult din țară închinate Sfinților  Împărați Constantin și Elena este Catedrala patriarhală din București,  ctitorie a voievodului Țării Românești, Constantin Șerban Basarab  (1654-1658), care a fost sfințită în 1658 de patriarhul Macarie al  Antiohiei și al Întregului Orient, împreună cu mitropolitul Ștefan al  Țării Românești și cu episcopii de Râmnic și de Buzău. Sfântul lăcaș a  fost de fapt forma pe care a îmbrăcat-o evlavia domnitorului și a  credincioșilor din orașul lui Bucur față de cei doi sfinți care au  marcat profund istoria creștinismului. De la ridicarea ei și până  astăzi, biserica respiră duhul acestei evlavii, care se face auzit prin  neîncetatul murmur de rugăciune ce se înalță în taină către Sfinții  Împărați. Bucuria credincioșilor a fost încununată în urmă cu nouă ani,  când vechea biserică domnească, devenită între timp Catedrală  mitropolitană și mai apoi Catedrală patriarhală, a devenit baldachinul  moaștelor sfinților protectori. În anul 2002, la sărbătoarea hramului  catedralei, o delegație a Bisericii Ortodoxe din Cipru a dăruit  vrednicului de pomenire patriarh Teoctist Arăpașu o raclă cu părticele  din moaștele Sfinților Împărați Constantin și Elena, aduse de la  Mănăstirea Kykkos, împreună cu o copie după icoana Maicii Domnului  pictată de Sfântul Evanghelist Luca, care se păstrează în mănăstirea  cipriotă. 
 
După aducerea moaștelor, cultul Sfinților Împărați  Constantin și Elena a înflorit la Catedrala patriarhală. În fiecare an,  în ziua prăznuirii lor, racla cu sfintele moaște este scoasă în  procesiune și așezată spre închinarea credincioșilor, alături de racla  cu moaștele Sfântului Cuvios Dimitrie cel Nou, ocrotitorul Bucureștilor. 
 
 
 
 
 
Sfintilor Imparati Constantin si Elena, dupa Dumnezeu si Maica Domnului, voi  sinteti nadejdea noastra si folositorii nostri; voi ne sinteti noua  bucurie in vremea necazului, voi ne ocrotiti in nevoi si ne ajutati. Voi sfintelor manastiri si biserici le sinteti pazitori; pentru aceasta  cadem inaintea voastra cu lacrimi, rugindu-va sa nu incetati a ne ajuta  noua neputinciosilor, ci mijlociti la Dumnezeu si la preacurata Lui  Maica si pururea Fecioara Maria, ca si pe noi sa ne pazeasca fara  prihana si pe toti sa ne intareasca in credinta, pina la sfirsitul  vietii, spre mintuirea sufletelor noastre. Amin.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.  
(Părintele Alexander Schmemann)
			 
		
		
		
		
		
	
	 |