Necunoașterea lucrării practice în viața duhovnicească naște în mintea omului contemporan multe semne de întrebare, pe care le auzim continuu în întâlnirile și în discuțiile noastre zilnice. Sfințirea, adică desăvârșirea după Dumnezeu, și conținutul ei esențial aproape întotdeauna sunt interpretate greșit de către cei care se află departe de adevărata experiență. Să-mi fie îngăduit să citez cu frica și sfială câteva din judecățile Părinților referitoare la aceasta, pentru a se face înțelese sensul și însemnătatea sfințirii potrivit duhului Sfinților Părinți.
Este cu putință ca fiecare dintre noi să guste un anume fel de sfințire, căci nevoința și calea spre sfințirea desăvârșitoare trec progresiv prin diferite stadii. Calea care duce la sfințire și la desăvârșirea în Hristos este pocăința, deoarece âtoți am păcătuit și suntem lipsiți de slava lui Dumnezeuâ. Cu cât cineva urcă mai sus pe scara pocăinței, în aceeași măsură urcă și pe treptele sfințirii. Acesta este scopul adevăratei pocăințe, ca omul să redobândească Harul dumnezeiesc, pe care l-a pierdut din pricina păcatului sau de care s-a lipsit trăind departe de credință și de cunoașterea lui Dumnezeu.
Dobândirea Harului nu este ceva în parte, ci înfierea deplină, pe care Hristos o dă credincioșilor prin Biserica Sa. Credincioșii se pot apropia de desăvârșire dacă vor, atât cât este cu putință omului. Iar această apropiere Părinții o împart în trei stări: curățitoare, luminătoare și desăvârșitoare. Starea a treia se numește și desăvârșire sau nepătimire sau cunoaștere dumnezeiască sau dragoste de Dumnezeu.
(Monahul Iosif Vatopedinul, Cuviosul Iosif Isihastul: nevointe, experiente, învătături, traducere din limba greacă de Ieroschimonah Stefan Nutescu, Editura Evanghelismos, Bucuresti, 2009, pp. 152-153)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Last edited by cristiboss56; 20.05.2015 at 22:32:16.
|