Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Eu zic sa nu ne rupem nici in doua, nici in noua. Cat despre duhul dezbinarii, ma intreb daca chiar asta se intelege, iar daca da, e destul de grav pentru mine. Sincer n-as vrea sa se ajunga la asta, ci doar sa ne cercetam cugetele mai cu luare aminte.
|
Din moment ce nu poți accepta cele două "școli" și pe una încerci să o combați, cel mai probabil pentru că nu face parte de practica ta, ce se poate înțelege? Încearcă să înțelegi că se poate și se practică și altfel. Este adevărat ca noi (poporul) suntem indiferenți și cu siguranță vina este a noastră că nu ne străduim mai mult pentru a ne "învrednici", dar trebuie să recunoști că datoria preotului este de a ne uni cu Hristos, de a ne aduce la acea conștiință că fără de El nimic nu putem face și nicidecum de a pune "bariere" între popor și Hristos.
ps: Preoții de împărtășesc la fiecare Sf. Liturghie? Se spovedesc înainte de fiecare împărtășire? Dar ce spui tu, păcate au?
ps: Preotul nu este altceva decât împreună slujitor cu poporul la Sf. Liturghie, el este alesul poporului și nu este rupt de trup, adică tot trupul ar trebui să se împărătșească (mă refer la practicanții cu o rânduială și o așezare în biserică, nu la "credincioșii" de duminică). Preotul fără binecuvântarea poporului NU se poate împărtăși, când preotul spune "pace vouă" noi răspundem "și duhului tău", dacă noi nu am da această binecuvântare preotul nu s-ar putea împărtăși. Oare înțelegem noi lucrurile astea? Suntem noi una? Sau doar spunem că suntem una și de fapt facem alta? Sau suntem individualiști când vine vorba de fapte? Adică lasă că acum nu sunt vrednic, dar peste două săptămâni sigur voi fi...dar nu mă doare de faptul că mutilez trupul, că fără de mine trupul nu mai este întreg.
Până nu vom trăi aceată stare lăuntrică degeaba ne numim ortodocși, degeaba trăim cu impresia că am mers la biserică și am făcut o faptă bună, dar nu realizăm că de fapt noi întoarcem spatele la fiecare chemare a lui Hristos din Sf. Liturghie. Ortodox înseamnă a fi unit cu Hristos, iar unirea nu se poate face decât prin Sfintele Taine. Euharistia nu este altceva decât desăvârșirea celorlalte Sfinte Taine care nu sunt altceva decât funcții ale trupului. Și nu sunt de vină numai mirenii că că ei nu mai au această conștiință, aici e și lipsa de cateheză...deși până la urmă tot noi suntem de vină că nu mai dăm preoți care să readucă pe aeastă cale.
Iertare pentru acest cuvânt lung, nu-l lua ca o încercare de a convinge, ci doar de a înțelege care ar trebui să fie de fapt starea noastră lăuntrică, cum ar trebui să ne raportăm și de ce unii preoți fac eforturi în acest sens. Acesta este adevăratul duh ortodox, nu cum sunt voci care spun că ar fi influențe protestante, ecumenism etc... :)))
Asta nu înseamnă că ne împărătșim oricum și oricând. :)
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Pana la urma, nu mireanul se face vinovat, atat timp cat el face ascultare si se conformeaza preotului-duhovnic intru totul.
|
Și atunci de ce nu ai bunăvoință să înțelegi că se poate și altfel? Pentru că demontează toată teoria și practica ta? Lasă pe fiecare în ascultarea față de duhovnicul lui. :)
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Cat despre cum se impartasesc grecii, nu pot sa ma pronunt.
|
Poi să știi că se poate altfel.
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Daca noi am lua parte chiar pe teritoriu Romaniei, la Sf. Liturghie dintr-o zona oarecum indepartata de noi, (accent, traditii, etc), sunt convins ca unele aspecte le-am gasi oarecum ciudate. La fel si altii care vin in zona noastra... Cu atat mai diferit cand vorbim de alte tari, desi cu totii ne numim ortodocsi.
Singur ți-ai dat răspunsul că se poate. Nu?
Am ramas uimit, si ma intrebam daca eu gresesc gandind altfel, sau acolo este ceva in neregula. Probabil tocmai de aceea se ajunge ca parintele-duhovnic nici sa nu-l mai intereseze prea mult, daca ai tinut sau nu post in zilele randuite de post.
|
Nu cred că duhovnicul nu ține cont de zilele de post rânduite de Biserică. Legat de aceia care au mâncat de dulce în post, te-ai gândit că poate aveau dezlegare pe motiv de boală sau alt motiv binecuvântat?
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Pentru ca este o chestiune de atitudine si de alegere in raport cu propria constiinta... Dar nu cumva ajungem pe nesimtite sa ingramadim in camara lucrurilor ingaduite ca nefiind pacate de moarte si lucruri care nu s-ar cadea?
|
Depinde cum te raportezi. Din moment ce te împărtășești des, conștiința ta este mereu trează, ești mereu în "corzi" și ești, poate, mult mai atent la ceea ce faci, la ceea ce spui, la ceea ce gândești. Apoi, duhovnicul nu cred că dă dezlegare oricui la un asemenea "obicei", unuia care vine la biserică de complezență, ci unuia care o rânduială și o așezare în biserică, îi cunoaște bine viața și obiceiurile. :)
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
intr-o lume a televizorului in exces si a multor tentatii sau slabiciuni in care cu siguranta ne complacem, ajungem prea usor sa intindem buzele ca sa primim Sfintele Taine?
|
De unde știi tu cum trăiesc alții?
Și chiar și așa, atunci când urmează să ne împărtășim (a sosit termenul) să înțeleg că suntem vrednici chiar și trăind în această lume a televizotilui și a multor tentații?
Citat:
În prealabil postat de Mosh-Neagu
Iertare celor care se simt avizati! Nu am in vedere pe nimeni personal, si nici nu vreau sa stiu cine si cum se impartaseste. Incerc sa privesc acest aspect doar la modul general: cum vede Dumnezeu, nu vrednicia, ci osteneala noastra?
|
Oricât ne-am osteni, oricâte fapte am face, oricâte virtuți am avea, prin efortul propiu nu ne putem mântui, ci numai cu ajutorul Domnului, numai prin unirea cu El, ca nimeni și nimic să nu ne poată despărți de El. Drept dovadă sfinți cu fapte și virtuți înalte au nădăjduit în Hristos și nu în faptele lor, împărtășindu-se foarte des, chiar zilnic.
Asta nu însemnă că postul, rugăciunea, nevoința, milostenia și toate celelalte nu-și au rolul lor și că nu trebuie să apelăm la ele, dar să nu uităm că sunt doar mijloace și nu un scop în sine. Apoi să nu uităm că e mai de preț ascultarea și împlinirea voii lui Dumnezeu decât orice nevoință.
Părintele Arsenie Papacioc nu era așa mult pentru asceză cât pentru trezvie, prezență continuă...asta nu înseamnă că "școla" părinților pentru mai multă asceză, cum ar fi părintele Cleopa, nu este mântuitoare...fiecare "școală" e mântuitoare, și sunt mai multe "școli" pentru că noi suntem atât de diferiți.