Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Din moment ce nu poți accepta cele două "școli" și pe una încerci să o combați, cel mai probabil pentru că nu face parte de practica ta, ce se poate înțelege?
|
Practica mea? Eu sunt un NIMIC! Nu de mine depinde nici chiar mantuirea mea, ci mai ales de mila lui Dumnezeu! Nici nu vreau sa cred ca pot indrazni sa ma lupt cu vreo ispita ingaduita de Dumnezeu, fara a avea in vedere mila Lui mai intai! Nu vreau sa fiu considerat de cineva drept punct de referinta ca va fi vai-si-amar de mantuirea lui!!!
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
ps: Preoții de împărtășesc la fiecare Sf. Liturghie? Se spovedesc înainte de fiecare împărtășire? Dar ce spui tu, păcate au?
|
Iata cat este de regretabila absenta lui Zaharia, cel putin din postari. Cu siguranta te-ar fi tras de urechi pentru o asa indrazneala... Cand va striga lumea pentru tine: "Vrednic este!", atunci sa te asemeni lui. Pana atunci... mireanul si preotul, au privilegii diferite dar si raspunderi diferite... De aceea, mireanului i se iarta mult mai usor decat preotului, pentru ca preotul TREBUIE sa fie el insusi un model pentru a nu fi sminteala si poticneala nimanui.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Nu cred că duhovnicul nu ține cont de zilele de post rânduite de Biserică. Legat de aceia care au mâncat de dulce în post, te-ai gândit că poate aveau dezlegare pe motiv de boală sau alt motiv binecuvântat?
|
Imi pare rau ca privim atst de diferit. Cine vorbeste de bolnavi, de batrani, de copii sau persoane cu probleme? Eu ma refer strict la obisnuinta pe care si-o face omul lipsit de constrangeri, care se complace invariabil intr-un confort anume, iar daca nu-l are, si-l creaza cu orice pret, printr-un egoism pe care din inselare, nu si-l recunoaste!!!
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Depinde cum te raportezi. Din moment ce te împărtășești des, conștiința ta este mereu trează, ești mereu în "corzi" și ești, poate, mult mai atent la ceea ce faci, la ceea ce spui, la ceea ce gândești. Apoi, duhovnicul nu cred că dă dezlegare oricui la un asemenea "obicei", unuia care vine la biserică de complezență, ci unuia care o rânduială și o așezare în biserică, îi cunoaște bine viața și obiceiurile. :)
|
Cand vorbim de rugaciunea continua, de rugaciunea mintii sau a inimii, cand vorbim de smerenia ascunsa (cei ce au o astfel de smerenie, nici macar n-ar indrazni sa se afle in treaba cu vreun cuvant pe-aici, nici macar din greseala!!!) Omul are mari slabiciuni. Cand conduce pentru prima data un autoturism, ii tremura genunchii la inceput, din teama ca poate gresi undeva cu ceva. Apoi... totul devine o rutina. Chiar si cand nu da prioritate, chiar cand mai trece pe galben sau chiar pe rosu, chiar si cand depaseste viteza regulamentara, el este "stapan pe situatie"! Asa si cu impartasirea deasa. La inceput ne temem si de umbra noastra, pentru ca mai apoi sa ni se para toate, floare la ureche!!!
Cat despre "dezlegarea" duhovnicului, sunt doua lucruri total diferirte: ori duhovnicul incearca sa nu se puna in dificultate cu enoriasii, ori mireanul "uita" sa dea niste "detalii importante"...
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Și chiar și așa, atunci când urmează să ne împărtășim (a sosit termenul) să înțeleg că suntem vrednici chiar și trăind în această lume a televizotilui și a multor tentații?
|
Tu zici!
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Oricât ne-am osteni, oricâte fapte am face, oricâte virtuți am avea, prin efortul propiu nu ne putem mântui, ci numai cu ajutorul Domnului, numai prin unirea cu El, ca nimeni și nimic să nu ne poată despărți de El.
|
Deci STII!!! "Nimeni si nimic!" Sa nu uiti asta! Prin slabiciunile si confortul pe care-l cautam cu orice pret, cred ca tocmai acest "Nimeni si nimic" devine o predeterminare pe care n-o intelegem deloc din moment ce trecem peste ea cu toata nepasarea.
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Drept dovadă sfinți cu fapte și virtuți înalte au nădăjduit în Hristos și nu în faptele lor, împărtășindu-se foarte des, chiar zilnic.
|
Drept dovada... ne asemanam acelor sfinti ca doua picaturi: una de lapte si una de cerneala!
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Asta nu însemnă că postul, rugăciunea, nevoința, milostenia și toate celelalte nu-și au rolul lor și că nu trebuie să apelăm la ele, dar să nu uităm că sunt doar mijloace și nu un scop în sine. Apoi să nu uităm că e mai de preț ascultarea și împlinirea voii lui Dumnezeu decât orice nevoință.
|
Scopul in sine este dobandirea harului. Iar harul nu poate fi cumparat si nici nu putem pretinde ca-l avem decat din ignoranta sau inselare. Despre har putem afla, nu la mireni, ci la sfinti parinti. Uneori, unii mireni, primesc o farama de har, dupa multa osteneala, dar din cauza "balariilor" ce-l napadesc, il pierd usor si cu mare anevoie mai reusesc sa dobandeasca doar o farama din acea farama...
Citat:
În prealabil postat de ovidiu b.
Părintele Arsenie Papacioc nu era așa mult pentru asceză cât pentru trezvie, prezență continuă...asta nu înseamnă că "școla" părinților pentru mai multă asceză, cum ar fi părintele Cleopa, nu este mântuitoare...fiecare "școală" e mântuitoare, și sunt mai multe "școli" pentru că noi suntem atât de diferiți.
|
Parintele Arsenie Papacioc, dupa parerea mea era un adevarat sfant. Din ce cunosc in ultimii ani ai vietii lui, era in mare har. Prin el vorbea Insusi Dumnezeu si sfintii Lui. Daca isi lua uneori ingaduinta de a da Sfintele Taine unor persoane oarecum controversate pentru noi, asta nu inseamna nimic in prostia noastra! Ce vedea el, noi nu putem vedea, ce legaturi cu Dumnezeu avea el, noi nu putem avea... Si-apoi, el chiar avea puterea sa dezlege si sa se roage pentru cel pacatos, dar noi? Cine suntem noi? Ce suntem noi?
Si daca tot vorbeam de Parintele Savatie Bastovoi (la care raman cu parerea ca am auzit pentru prima oara metafora cu rokul si fotbalul), o sa dau un citat din minunatele lui vorbe de duh:
(...)
- Să înțelegem că este mai bine să nu ne amestecăm în discuțiile despre dogme si erezii?
- Este o urâciune erezia, dar noi suntem oameni cu totul întunecați, care, până ajungem la plinătatea vieții, a bărbatului desăvârșit în Hristos, păi, este vreme. Noi avem avantaje pe care cei de demult nu le aveau. Avem dogmatici, cărți pe care le putem răsfoi cu hotărârile Sinoadelor. Am citit și noi un catehism și ni se pare că de acum noi nu suntem eretici și ne dăm deștepți. "Avva cutare a zis...", dar noi nu știm că Avva, când zicea un cuvânt, își zidea viața pe el, pe când noi citim tomuri întregi, punem picior peste picior și pe o ureche a intrat și pe alta a ieșit. Trebuie să ne păzim. Să ne rugăm și să nu intrăm în discuție. Mai simpluț! Părinții le opreau, și este clar că se pierde harul de la discuțiile astea despre dogme. În obștile călugărești, dacă începeau frații să vorbească din Scriptură, Părinții îi opreau: "Ei, au lăsat frații păcatele și discută Scriptura", erau cu mare băgare de seamă. Astea-s taine și numai în rugăciune se descoperă. Antonie, când i-a trebuit să afle cuvânt despre preoție, s-a dus, a ridicat mâinile și s-a rugat: "Doamne, trimite pe Moise să-mi lămurească cuvântul acesta!" și l-a lămurit. Teologia este ultima treaptă a drumului spre desăvârșire. Vine după despătimire, după smerenie și chiar după dragoste, este culmea de sus. Uitați-vă și-n Scara lui Ioan! Din această stare au vorbit Părinții și au făcut dogmele. Noi citim ceva despre smerenie și ni se încurcă mintea. Noi, dacă citim la Pocăință și la Lepădarea de lume, vedem că n-am făcut încă nimic. Noi acum suntem puturoși și cu totul împătimiți. Pocăință nu avem, smerenie nu avem, cu dragostea nici nu înțelegem despre ce-i vorba, în schimb la teologie ne învârtim prin Treime, Biserică și ni se pare că toate le știm. Ne rătăcim!
- Ne osândim?
- Da, ne osândim, pentru că vorbim lucruri care nu sunt plăcute lui Dumnezeu. Lui Dumnezeu nu-i place să ne suim mai sus decât suntem. Eu cred că dracii au făcut școlile de teologie: "Hai și-om grăi despre Dumnezeu!" Noi am golit de orice înțeles și sfințenie teologia și am făcut-o filosofie. Spune Părintele Sofronie: "Până și teologia Sfintei Treimi poate fi redusă la o simplă filosofie atunci când nu-i Duh". Da, tu mărturisești drept, dar asta nu-i destul. Cu mintea le-ai înțeles, dar ia-le tu și le du în inimă și dă-le viață. Icoana stă pe perete, dar, dacă eu nu mă rog, nu-mi ajută la nimic. Efrem Sirul spune așa: "Ce înseamnă nerăutate? Ce înseamnă blândețe și ce înseamnă smerenie? Să nu te împotrivești nimănui în cuvânt, orice ar spune, chiar și unui eretic, dacă va spune o erezie, nu te sfădi cu dânsul, ci spune doar atât: Tu zici". Așa te-ai spălat pe mâini. Asta arată că n-ai răutate și i-ai mai arătat că tu nu ești de acord. Și Mântuitorul așa făcea cu cei ce-l ispiteau.
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)
|