Odată, când am fost la Muntele Athos,  acum mulți ani, am fost entuziasmat de căldura cu care am fost primiți  de călugări. Ce primitori erau! Ce înțelegători! Și i-am spus unui  călugăr: “Oriunde aș intra aici, în mănăstire și schituri, pe oricine aș  vedea, parcă l-am cunoscut din copilărie.” Ce mi-a răspuns călugărul?  Zice: “Noi, ortodocșii, ne iubim înainte să ne cunoaștem.” Și am înțeles  că este adevărat cuvântul lui. Esențial ne cunoaștem, mai ales cei care  trăim cu rugăciunea. Biserica ortodoxă nu este o Biserică  între altele, ci este, pur și simplu, firea în care Dumnezeu l-a creat  pe om. Esența Ortodoxiei este firea omului. Și a luat în istorie nume de  dreaptă slăvire, nume foarte frumos și foarte sugestiv, adică nume care  trădează, dacă vreți, ceea ce au căutat Părinții cei adevărați, care  n-au căutat nici slavă lumească, nici filosofie mai adevărată, ci au  căutat un singur lucru: să rămână în dreapta slăvire, descoperită de  Însuși Dumnezeu; au încercat să păstreze nestricată viziunea acestei  firi omenești.
 Căutăm ce nesaț viața adevărată, în toate  direcțiile vieții noastre, prin cultură, prin călătoriile noastre  duhovnicești, ba chiar și în păcat. Și în păcat omul, până la urmă, își  caută menirea lui cea adevărată. Dar păcatul ne este adevăr și de aceea  ceea ce Domnul nu ne-a dat ca poruncă, noi numim păcat, nu în sens moral  sau etic, ci în sens ontologic, al firii. Chiar dacă noi nu înțelegem  deplin poruncile, avem încredere în Dumnezeu, Care ne-a dezvăluit nouă  ceea ce știe El mai bine că ne trebuie, fiindcă El ne-a făcut și El ne  dezvăluie, prin cuvintele Sale, care sunt năzuințele noastre și unde  găsim hrana ce o căutăm cu atâta poftă, adică viața veșnică.
 Omul, prin fire, este ortodox: chinez,  libian, negru din Africa, piele roșie orice ar fi el, prin firea lui  este ortodox. Ortodoxia este singura realitate a omului. Este în firea  omului. Această fire, puțin câte puțin, s-a conștientizat; omul și-a  pierdut-o prin căderea în păcat și psalmistul îl plânge pe om ca tot  omul fiind mincinos, dar cred că trebuie înțeles oarecum ca traducerea  în slavonă: “tot omul este minciună.”
 Omul, dacă nu și-a găsit identitatea lui,  rămâne în minciună. Omul este minciună până când, în Hristos, devine  adevăr ca și Hristos Care S-a numit Adevăr. Or, ca omul să-și  regăsească, să zicem, identitatea, să-și revină în fire, cum se spune în  limba română, a trebuit ca Dumnezeu însuși să Se întrupeze, să devină  om, să trăiască mizeriile noastre, să trăiască toate defectele astea ale  căderii, până și moartea, până și iadul. A făcut și un lucru pe care  primul Adam nu l-a știut. Că revenind prin Înviere la viață, a putut și  să Se înalțe la ceruri și să șadă de-a Dreapta Tatălui, completând calea  ființei omului, dacă vreți calea “devenirii întru ființă” a omului,  până la șederea de-a dreapta Tatălui.
 Numai în Hristos omul își poate reveni în  firea lui cea adevărată ca identitate, numai astfel își regăsește firea  lui cea adevărată, așa cum a fost concepută de Dumnezeu mai înainte de  veci, când S-a gândit să facă pe om în chipul și asemănarea cea  dumnezeiască.
 Biserica ortodoxă nu atât convinge, cât  seduce, adică atrage inima și sufletul omului întreg. Cand se descopera  „in duh si in adevar”, adevarul seduce, adica convinge toata firea, pana  in maduva oaselor. Si aceasta este puterea Ortodoxiei, pe care am  vazut-o de multe ori. Ortodoxia nu are un adevar relativ sau un adevar  micsorat, deviat, cum am gasit astfel de adevaruri in toate confesiunile  si religiile de care am auzit cite ceva, cu intuitii de multe ori  extraordinare, ci adevarul deplin care, negresit, duce la mantuire.
 Zice Domnul că nu este o poruncă mai mare  decât aceasta de a iubi pe Dumnezeu, și pe aproapele. Păstrarea  dragostei, însă, trece prin multe greutăți, care ne oțelesc  duhovnicește. Ne oțelesc într-un fel foarte curios, paradoxal. Ajungem  nu să ne simțim puternici, ci, atunci când suntem slabi, cum spune  Sfântul Apostol Pavel, atunci suntem puternici. Suntem puternici pentru  că atunci ne smerim și atunci înțelegem pe aproapele și se poate naște  în sufletul nostru duioșie față de aproapele. Căci iubirea în Domnul  este duioasă. Și atunci, în smerenia și duioșia de care vorbeam, poate  lucra nu înverșunarea omului, ci asceza noastră; atunci lucrează în om  harul lui Dumnezeu.
 Duhul Ortodoxiei nu este afișare, nu este  nici prozelitism; duhul Ortodoxiei este exprimat în Liturghie și revin  la ideea aceasta: atenție la cuvântul liturgic, la cuvântul de  rugăciune. Deci, duhul Ortodoxiei este exprimat în Liturghie.  Amintiți-vă cuvântul: “Gustați și vedeți că bun este Domnul!” Și noi,  păcătoșii, încercăm, smeriți, să gustăm și să vedem că bun este Domnul  în locul în acre ne-a pus, lângă “râurile” acelea ale Babilonului  apusean, și gustăm și vedem și bem.
 Neamul nostru se cheamă Hristos. Sau,  dacă vreți, neamul nostru se cheamă Israel, adică poporul lui Dumnezeu.  Noi suntem Israelul cel nou, Israel în duh. Căci iar revenim la tema  Duhului și a adevărului. Patria noastră nu este România sau Rusia sau  Anglia, este Ierusalimul cel de sus; paria noastră este cea care vine,  nu cea unde ne-am născut. Ne-am născut într-un “cuib” ca și păsările, și  trăim în el până ce ne vor crește aripile, până ce vom zbura și noi, ca  să ne luăm zborul veșnic. Iarăși zic, nu disprețuim neamul. Pentru  mine, mai ales, a mă naște român a însemnat mai cu seamă a primi Botezul  Ortodox și pentru asta am fost, mai mult decât pentru toate,  recunoscător lui Dumnezeu.
 
ieromonah Rafail Noica