Au dreptate cei care nu merg la Biserică, fiindcă așa cum susțin, se  smintesc de preoți sau de credincioși sau de procedurile omenești care  există în Biserică?
  	Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe,  al iubirii de argint și al grăirii în deșert nu mi-l da mie.
  	Iar duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie slugii Tale.
  	Așa Doamne dăruiește-mi să-mi văd păcatele mele și să nu osândesc pe  fratele meu că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin. (Rugăciunea  Sfântului Efrem Sirul, Triodul, Duminica lăsatului sec de brânză)
  	Biserica este sfântă fiindcă este Trupul Dumnezeu-Omului Hristos, Care,  ca Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit, este cu totul fără de păcat.  Sfințenia Domnului este aceeași care caracterizează și Biserica. Acest  har sfințitor al Domnului este cel care se revarsă și se transmite  întregului Trup al Bisericii, tuturor credincioșilor, pe care îi  sfințește în funcție, bineînțeles, de râvna și osteneala fiecăruia.  Credinciosul care se pocăiește, se mărturisește, lucrează poruncile  Bisericii și Sfintele porunci ale Domnului și participă la Sfintele  Taine ale Bisericii se sfințește și sfințirea lui se mărește în funcție  de cât se dedică lui Dumnezeu.
  	Nu depinde așadar, cum socotesc unii sfințenia Bisericii de starea  virtuoasă sau nu a preotului și a credincioșilor. Nu numai că nu este  îngăduit să se intereseze cineva cu curiozitate și să dea o mai mare  importanță stării în care se află preotul sau credincioșii decât  strălucitei prezențe a Soarelui Dreptății celui înțelegător, ci  constituie și o hulă împotriva Duhului Sfânt această disprețuire și  micșorare a prezenței covârșitoare a Dumnezeului-Om și preocuparea cu  păcatele sau defectele slujitorilor Lui.
  	Aceleași lucruri sunt valabile și pentru aceia care, pentru faptul că  sunt distrași de unele proceduri omenești, în special, cele care țin de  iconomie și de pogorăminte – care sunt inevitabile întrucât Biserica  petrece în veacul acesta – se smintesc și vorbesc nu numai lucruri  neîngăduite sau părtinitoare, ci și hulitoare împotriva Bisericii.  Netrupești și liberi de nevoile materiale vom fi în veacul viitor. În  această viață Biserica are 
nevoie și  de Sfinte Biserici și de icoane și de sfinte vase, după cum se  îngrijește și de frații care se află în situații grele și multe altele.  De altminteri, și Domnul avea împreună cu Sfinții Apostoli o casierie pe  care o încredințase lui Iuda, care ca un iubitor de arginți reținea  bani din ea, cu rezultatul că, fiindcă a rămas nepocăit, a avut  cunoscutul sfârșit. Pe cât este de nebunesc și hulitor să extindă cineva  iubirea de arginți a lui Iuda asupra celorlalți Apostoli sau chiar și  asupra Domnului, la fel de nebunesc și de hulitor este ca cineva să  caracterizeze astfel întreaga Biserică, din pricina unora dintre frații  noștri, care din nefericire pentru ei, îl imită pe Iuda.
  	Cel care a fost învrednicit, fie și puțin, să vadă cu ochi duhovnicești  vreo rază a Luminii dumnezeiești, să simtă cu simțirea lui  duhovnicească frumusețea mai presus de toată frumusețea  și strălucirea  dumnezeieștii frumuseți și să guste dulceața îmbătătoare a Manei  cerești, nu are timp, nu află prilej să judece și să osândească pe  ceilalți și mai ales pe preoți, afară numai pe ei înșiși. 
  	Omul care nu a simțit, fie și numai puțin, ceva din aceasta, are nevoie  de multă osteaneală și de lucrare duhovnicească  și de rugăciuni, ca să  poată să treacă de întunecarea lui duhovnicească să vadă adevărat  starea lui duhovnicească lăuntrică și să înțeleagă adevărata fire a  Bisericii.
  	„Nu judecați ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați  veți fi judecați. Pentru ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar  bârna din ochiul tău nu o iei în seamă. Sau cum vei zice fratelui tău,  lasă să scot paiul din ochiul tău și iată bârna este în ochiul tău.  Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să  scoți și paiul din ochiul fratelui tău” (Mt. 7, 1-5)
  	(
Arhimandritul Tihon, 
Tărâmul celor vii, Sfânta Mănăstire Stavronichita, Sfântul Munte, 1995)