| 
				  
 
			
			Ce este rugăciunea minții? „Rugați-vă neîncetat” (I Tes. 5, 77)
 Fiecare rugăciune a Bisericii noastre constituie o lucrare  duhovnicească a minții omenești. Prin diferite cuvinte, cugete și sfinte  istorisiri Îl slăvim, Îi mulțumim, Îl rugăm și Îl implorăm pe Domnul.  Dar rugăciune a minții se numește în special această rugăciune: „Doamne  Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Se  mai numește și rugăciune monologică sau de un singur gând, fiindcă se  constituie din neîncetata repetare a acelorași cuvinte și a aceluiași  gând.
 Ne adresăm Domnului. Celui care a creat lumea și în continuare o ține  și îi dă viață. Celui care ne-a plăsmuit din bunătate după chipul și  asemănarea Lui și Căruia se cuvinte toată slava, cinstea și  închinăciunea. Apoi mărturisim că Însuși Domnul este Dumnezeu-Omul,  persoana istorică a lui Iisus Hristos, Care a primit și a luat trup  omenesc din Preasfânta Născătoare de Dumnezeu Maria în vremea lui Cezar  Augustus, ca să mântuiască pe om din neascultarea, aducătoare de moarte,  de voia lui Dumnezeu și  ca să ne dăruiască din nou viață adevărată și veșnică. Prin „Fiul lui  Dumnezeu” propovăduim că Domnul nostru Iisus Hristos este a doua  Persoană a Sfintei Treimi. El este Cel prin care am cunoscut pe Tatăl și  Care ne-a trimis la Cincizecime harul Duhului Sfânt, Care rămâne de  atunci și în continuare asupra Trupului Lui, Biserica.
 De la Acest Dumnezeu desăvârșit și om desăvârșit cerem cu smerenie să  ne miluiască pe noi păcătoșii. Omul smerit simte adânc înlăuntrul său  starea lui tragică pe care i-a creat-o păcatul, despărțirea și  înstrăinarea de Plăsmuitorul său. Simte încă și că această stare de  moarte duhovnicească nu poate să o îndrepte el singur, oricât de mult ar  lupta, oricâte fapte bune ar face, oricâte virtuți ar dobândi. Simte  nevoia de ajutor. Simte nevoia să strige, precum ucenicii în furtună:  „Doamne, mântuiește-ne că pierim” (Mt. 8, 25). Simte că nu poate prin  îndreptățire să caute mântuirea, că nu o merită. De aceea aleargă la  milostivul Stăpân singurul Iubitor de oameni adevărat, îndelung răbdător  și mult milostiv care împarte în dar izbăvirea și mântuirea oricui o  cere. Și într-adevăr acela nu eșuează în scopul lui.
 Prin rugăciune oferim smerit slăbiciunea noastră doctorului sufletelor  și al trupurilor, ca să ne vindece. El ne așteaptă plin de dragostea și  bunătate, personal, pe fiecare dintre noi, ca să ne dăruiască mai întâi  negrăita bucurie a întâlnirii personale cu El și în continuare  experiența unică a înțeleptei tămăduiri a bolilor noastre. În fața  Dumnezeului necuprins, negrăit și nesfârșit, dar care în același timp  este și apropiat, cunoscut și oferit, simțim că primim adevărata noastră  valoare, că prețuim adică mai mult decât lumea toată.
 Trăind în rugăciune înaintăm și creștem în cunoașterea măreției lui  Dumnezeu. Simțim că Dumnezeu împărățește în viața noastră. Că stăpânește  în cugetul nostru și în întreaga noastră ființă. Că devine El centrul  vieții noastre. Că dă sens lucrărilor și gândurilor noastre și că le  preface într-o continuă doxologie a bunătății Lui. Că inundă existența  noastră, până în adâncurile ei, cu o puternică iubire pe care nu poate  să o descrie cuvântul omenesc, față de Însuși Dumnezeu, față de icoanele  Lui, față de semenii noștri și întreaga creație.
 Arhimandritul Tihon
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |