Stareți de la Mănăstirea Prislop (județul Hunedoara) -
aleși mitropoliți la Mitropolia Ortodoxă Română a Transilvaniei de la Bălgrad (Alba Iulia)
extras din articolul publicat pe :
http://www.dacoromania-alba.ro/nr14/stareti.htm
Românii au fost încreștinați din cele mai vechi timpuri, iar bisericile din Țara Hațegului, din localitățile Densuș, Streisângiorgiu, Peșteana și Sântămăria Orlea atestate din sec. XII-XIII la care se adaugă cele multe din sec XIV-XV construite de cnejii și juzii români din localitățile: Hațeg, Tustea, Vad, Sânpetru, Ostrov, Remetea, Clopotiva, Colți, Răchitova, Ciula Mare, Grădiște, Valea Dâljii, Râul de Mori, Măteșești, Sălașul de Sus, Paroși, Râul Alb, Râul Bărbat, Galați, Livadia, Bărăști și nu în ultimul rând Mănăstirea Prislop, confirmă cu prisosință credința străbună și continuitatea neamului românesc pe aceste meleaguri de basm.
Populația daco-romană creștină, până la înființarea mitropoliilor din Țara Românească (1359) și Moldova (1392-1401) depindea de ierarhia bisericească din sudul Dunării.
Biserica românească din Ardeal și Ungaria își trimitea preoții pentru sfințire la Vidin și Siliștea, care aparțineau de arhiepiscopia de la Ohrida.
În această situație s-au aflat mănăstirile și bisericile din zona Aradului și din Țara Hațegului, determinate în mod sigur de așezarea geografică și a drumurilor din acea perioadă.
Conducătorii și populația creștină prin reprezentanții respectivi, din zona Alba Iuliei, aveau relații directe cu centrul religios din Bizanț.
Cneazul GYULA (GYLA, IULIU) DUX MAGNUS ET POTENS (duce mare și puternic) ocrotind creștinismul, în anul 956 a fost invitat la Constantinopol de către împăratul Constantin Porfirogenetul, care l-a primit cu toate onorurile cuvenite oaspeților de seamă, acordându-i titlul de PATRICIUS, iar patriarhul Bizanțului THEOPHILACTUS l-a hirotonit ca episcop pe HIEROTHEUS care probabil o perioadă de timp a folosit ca biserică, lăcașul de cult creștin - ROTONDA ECLESIA - care a fost dărâmată de către unguri, iar pe locul respectiv, au construit biserica episcopiei romano-catolice.
"Fundațiile de piatră (existente parțial și astăzi) atestă o biserică cu plan circular cu absidă semicirculară la est, monument a cărui origine se datează în sec. IV-lea perpetuându-se în arhitectura bizantină și românească până în sec. XI-XIII". (din: "De la vechea Mitropolie Ortodoxă a Transilvaniei la Episcopia de la Alba Iulia")
Mănăstirea Prislop, este o perlă în frumoasa Țară a Hațegului, în apropierea masivului munților Retezat, unde marele naturalist și patriot albaiulian Alexandru Borza în anul 1935 a creat "Parcul Național Retezat" pe o întindere de cca 38.000 ha, fiind unul dintre cele mai frumoase parcuri naturale din Europa la data respectivă.
Locul ales de călugărul Nicodim pentru construirea mănăstirii se aseamănă cu un colț de rai pe pământ, situat la o altitudine de 640 m într-o poiană mirifică înconjurată de dealuri domoale, atrăgătoare.
Călugărul Nicodim a fost organizatorul și îndrumătorul monahismului românesc în a doua jumătate a veacului XIV-lea.
Sprijinul material privind construcția mănăstirii, după istoricul Ștefan Meteș, revine domnitorului Țării Românești, Mircea cel Bătrân, iar după Radu Popa "primii bănuiți ar putea fi cnejii de la Silvașu".
Rolul principal însă, l-a avut călugărul Nicodim așa după cum rezultă și din "Istoria Critică a Românilor" de B.P. Hașdeu (1873) vol. I, care, pe baza unor documente sârbești și a unei cronici bulgare, rezultă că locul de naștere a călugărului Nicodim a fost orașul "trans-danubian PRILEPU sau PRILIPU așezat între Albania și Macedonia nu departe de OCHRIDA.
Prin intercalarea unui "s" la mijlocul cuvântului călugărul Nicodim a dorit să boteze numele de PRISLOP locului unde a venit să se stabilească, în amintirea localității natale.
Poemul scris de călugărul EFREM: "PLÂNGEREA SFINTEI MĂNĂSTIRI A SILVAȘULUI DIN EPARHIA HAȚĂGULUI DIN PRISLOP" este o cronică rimată care cuprinde 710 versuri care întărește datele cu privire la Nicodim, ca primul ctitor al Mănăstirii Prislop.
Întrucât clerul și românii din împrejurimi nu au acceptat să-și trădeze credința străbună și să treacă la greco-catolicism, "gloriosul" general Adolf Bucow care s-a luptat cu bisericile și mănăstirile ortodoxe ale românilor, în anul 1762 a incendiat mănăstirea și a alungat pe toți călugării, distrugând pentru mult timp un astfel de centru de cultură și de credință străbună.
Călugărul Efrem, alungat peste munți, a scris această cronică rimată care a fost descoperită de Cezar Boliac la Mănăstirea Căldărușani - lângă București - în sec. al XIX-lea.
Cele câteva versuri menționate mai jos redau cu fidelitate simțirea românilor din acea perioadă:
"... Și neamul nostru din vrășmășie
Să se întoarcă iarăși la frăție
Căci precum românii prin viață se alege
Se cade să fie toți de o lege
La legea cea strămoșească
Iar nu la legea papistășească
Căci nu va fi spre un folos
UNIAȚIA ce s-au scos
Ci numai ca să ne răsnească
De frații din Țara Românească
Și din Țara Moldovinească
Ba încă și între noi din Ardeal
Să bage pe cel viclean
Să nu ne mai putem înțelege,
Nici din sași și din unguri a ne mai alege"
La mănăstirea Prislop (1404-1405) călugărul Nicodim a copiat un "Tetraevangheliar" pe pergament împodobit cu frontispicii și miniaturi care se află la Muzeul de Artă și Istorie Națională de la București.
În continuare mănăstirea Prislop a devenit o școală de cultură bisericească cu călugări evlavioși ai căror reprezentanți au rămas în istorie ca personalități demne de urmat. În aceeași perioadă s-a înființat o școală pentru cântăreți și viitori preoți.
La mijlocul sec. 16-lea a existat o episcopie a Silvașului care a avut reședința la Mănăstirea Prislop și care era subordonată Mitropoliei Ortodoxe a Transilvaniei de la Alba Iulia fiind considerată cea mai bogată din Ardeal la data respectivă.
Preotul Ioan din Peșteana în anul 1553 a fost trimis în Țara Românească la Târgoviște, unde a fost sfințit ca episcop de către mitropolitul ANANIE.
Perioada de înflorire și de reafirmare a Mănăstirii Prislop a fost cea din a doua parte a sec. al XVI-lea, unde, în perioada 1575-1580 a viețuit Domnița Zamfira, fiica domnitorului Țării Românești, Moise Vodă, care a restaurat biserica mănăstirii între anii 1564-1580 devenind al doilea ctitor a mănăstirii iar în anul 1580 când a murit a fost înmormântată de către starețul Ioan de Prislop în pronaosul mănăstirii.
Relațiile dintre Mitropolia Ortodoxă (veche) a Transilvaniei de la Bălgrad (Alba Iulia) și bisericile din Țara Hațegului în sec. XVI-XVII-lea au fost permanente.
Dieta de la Turda din anul 1579 a înlesnit ca: "popii românești să-și aleagă episcop românesc pe cine vor voi".
După decesul mitropolitului Cristofor, în toamna anului 1579, preoții români la sinodul constituit, au ales pe GHENADIE (I) de la Prislop, care a fost sfințit la Târgoviște ca mitropolit al "întregului ținut din Ardeal și a Orăzii-mari" cu reședința la Alba Iulia.
Reședința Mitropoliei Ortodoxe a Transilvaniei în aceea perioadă se afla înafara zidurilor cetății Bălgradului, în zona actuală a străzii V. Alecsandri unde exista și funcționa singura biserică a românilor din Alba Iulia, confirmată la pct. d - CHIEFA DE GRECI - din harta "PIANTA D'ALBA IULIA", întrucât clădirea mitropoliei din incinta cetății se află într-o stare avansată de degradare din motive lesne de înțeles.
Istoricul Ștefan Meteș în "Istoria bisericii și a vieții religioase a românilor din Transilvania și Ungaria", vol. I, scoate în evidență activitatea mitropolitului Ghenadie, de la Alba Iulia, privind tipărirea de cărți bisericești.
În anul 1580, la Sebeș a tipărit prin CORESI, "Sbornicul slavonesc", afirmând: "Nu mi-am dat nici o odihnă, nici genelor mele somn și nici avere dată mie de Dumnezeu n-am cruțat-o, până ce nu am ajuns să sfârșesc acest lucru văzând în timpurile din urmă din partea popoarelor de altă credință, mare stricăciune și cădere a sfintelor biserici precum și împuținarea dumnezeieștilor cărți".
Cu înțelegerea mitropolitului Ghenadie, judele Brașovului, Luca H. a tipărit între anii 1580-1581 "Evangheila cu învățătură" în limba română care a fost răspândită în toate ținuturile românești.
După moartea lui Ghenadie, la finele lunii februarie 1585 sinodul preoților, a ales pe starețul Ioan, deasemenea de la mănăstirea Prislop "om erudit, cumpătat, modest, cu viața curată și religioasă" care în luna August a anului 1585 a fost sfințit la Târgoviște ca mitropolit de către Serafim".
Rolul și importanța mitropolitului Ioan de Prislop a crescut determinat de eveninentele istorice care se desfășurau în perioada respectivă, precum și de timpul mai îndelungat de păstorire în scaunul mitropolitan de la Alba Iulia față de predecesorii și urmașii săi.