Bătălia dintre Vasile Lupu și Matei Basarab
Arhidiaconul sirian Paul de Alep (1627-1669), care a călătorit în Moldova, ne oferă date importante în legătură cu războiul dintre domnitorul moldovean de origine aromână Vasile Lupu si cel muntean Matei Basarab. Despre Vasile Lupu aflăm că a fost sprijinit de cazacii lui Bogdan Hmelnitki (1595-1657), iar Matei Basarab de trupele lui Gheorghe Rákóczi I (1593-1648) si de sârbi, bulgari, greci, albanezi si turci. După ce a intrat în Muntenia unde a prădat si a jefuit o bună parte din tară, trupele lui Vasile Lupu si cele căzăcesti au fost nimicite de către ostile lui Matei Basarab si aliatii săi. Iată ce ne spune Paul de Alep despre aceste evenimente:
”În această zi am primit vestea că domnul <țării> Vasile și ginerele <său> cu oastea cazacilor au fost înfrânți și că o luaseră la fugă. Pe când ne aflam în siguranță și auzeam în fiecare zi că ei învinseseră în patru rânduri pe unguri și pe munteni, pe care îi măcelăriseră grozav, iată că dintr-o dată știrile au ajuns înfiorătoare; oamenii s-au întors în mănăstiri. Atunci au sosit pe rând oștile căzăcești învinse și fugărite; pe de altă parte a venit știrea că domnul și ginerele lui au dispărut; dar marți înainte de Rusalii[1], au sosit pe neașteptate și au intrat în curte într-o stare jalnică. Ei au înștiițat îndată pe Hmelnițki despre cele întâmplate.
S-a confirmat atunci că știrea că învinseseră de patru ori pe unguri, armata // muntenească și pe sârbi[2] și că nimeni nu li s-a putut împotrivi pînă ce s-au apropiat cale de o zi de drum de Târgoviște, <orașul de> scaun al domnului Țării Românești. Matei Voievod a ieșit <din oraș> și a pornit împotriva lor cu o oaste mare, alcătuită din munteni, unguri, sârbi, greci albanezi, bulgari și turci[3]. Atunci seimenii lui Vasile “Grecul”[4] s-au năpustit asupra lor[5] și când au ajuns la cortul domnului l-au prădat și au împușcat pe Matei Voievod în picior[6] cu un glonț care a doborât calul pe care călărea. Însă el a rezistat până seara <când> și-a scos cizma plină de sânge. Îndată a încălecat pe alt cal pentru a continua lupta.
Întreaga sa oștire se învoise să se închine și să se supună lui Vasile și cazacilor dar în clipa aceea Domnul nostru, care schimbă vremurile, a trimis tunete, fulgere, trăznete, ploaie și grindină mare ca pietrele, asupra oastei lui Vasile și a cazacilor, căci vântul le era potrivnic[7]. Însă moldovenii au trădat și ei și au fost învinși iar cazacii nu-și mai puteau slobozi puștile din cauza ploii mari. Atunci oastea munteană a descărcat asupra lor lovituri de tun și de puști și i-a atacat. Moldovenii au fost primii care au luat-o la fugă, urmați de cazaci care s-au întors învinși, pe când muntenii, urmărindu-i cu sabia la șold, i-au măcelărit cumplit. A fost // un ceas de jale. Muntenii n-au încetat să-i nimicească timp de trei zile, luând pe mulți în prinsoare. Cât despre cei care au scăpat cu fuga și au venit la Iași, aceștia și-au aruncat toate armele pentru a se ascunde.
Domnul Vasile și ginerele său și câțiva oameni au scăpat apucând drumul Galaților, apoi acela al Moldovei, <mergând> pe căi neumblate, de teama urmăririi. Înfrângerea lor s-a întâmplat în după-amiaza <zilei> de marți, înaintea joii Înălțării[8]. Vestea a sosit la Iași în trei zile, deși din Moldova până în Țara Românească este o distanță de zece zile de marș.
Intrarea domnului, după cum am spus mai înainte, a avut loc într-o marți cu opt zile înaintea Rusaliilor. Ostașii cazaci care au supraviețuit au rămas trei zile, apoi s-au întors în țara lor din cauza marii ridicări a prețurilor care a avut loc în zilele acelea, căci li se vindea o pâine mare, rotundă, cu un piastru. Timuș, fiul lui Hmelnițki, a rămas câtva timp acolo, apoi a plecat, pentru a se duce la tatăl său, căci se aștepta să-i trimită ajutoare. Dar nu i le-a trimis pentru că <tatăl său> era supărat pe el.
Vasile <Lupu> a rămas singur, fără nimeni lângă el. În fiecare clipă se spunea că dușmanii săi veneau cu o armată ca să îl ia pe neașteptate într-o noapte; și a doua rătăcire era mai rea decât cea dintâi. <Și> el și noi eram într-o spaimă necurmată, tot timpul, noaptea și ziua. Cât despre doamna, fiul său, averea sa și toate bunurile sale[9], el trimisese să i le ducă prin Polonia și Camenița // și le așezase într-o cetate întărită de piatră care atârna de el, numită Suceava. El a strâns acolo băuturi și alimente multe, de teama unui fapt care de altfel s-a și întâmplat.”
Un articol de Mihai Dragnea de pe http://www.istoria-romanilor.com/bat...6#nofollow/11/
|