Mi-e greu să pricep de ce trebuie obligatoriu ca un creștin ortodox să adopte o atitudine extremă față de părintele Arsenie Boca. Între devoțiunea idolatră și împotrivirea turbată, nu-i de găsit nicio cale de mijloc pe unde să vă strecurați evlavia la adăpost de orice alunecare în apele tulburi ale pasionalității oarbe pro sau contra?
Se vede cu ochiul liber că fenomenul Arsenie Boca atrage o masificare pietistă deviată de la buna rânduială a închinării pravoslavnice. Dar masa asta pietistă exista deja cu mult timp înainte ca Prislopul să devină un fel de Mecca românească, așteptând doar să-i aprindă cineva fitilul ca să explodeze la nivel național.
Pe de altă parte mă uit cine sunt lătrătorii de servici la popularitatea părintelui Arsenie Boca și găsesc aceleași figuri sumbre ale obscurantismului ortodoxist care propagă preponderent pe internet minciuni, spaime, talibanisme nevrozate și puritanisme ideologice sectare.
Din lac în puț...
Istericii anti-Boca folosesc drept argument vizual irefutabil al "ecumenismului" părintelui Arsenie soborul de sfinți pictat la Drăgănescu din care face parte "ereticul" Francisc de Assisi, cel mai popular sfânt postschismatic din sinaxarul apusean. Vai, ce blasfemie, cine a mai văzut așa obrăznicie într-o biserică ortodoxă?
Voila că găsim câte ceva și la case mai mari....
Mai sus avem o icoană de analog, Teotokos din secolul XV, autor marele iconar Nikolaos Tsafouris, artist bisericesc reprezentativ al școlii cretane, subcurent iconografic de elită al bizantinismului târziu. Icoana a fost recuperată dintr-o biserică parohială ortodoxă din insula Creta.
Mai sus avem o Adormire a Maicii Domnului, piesă de pe iconostasul altei biserici ortodoxe, tot din secolul XV zugrăvită tot de un mare reprezentant al școlii din Creta, Andrei Ritzos.
Nu sunt singurele reprezentări ale lui Francisc de Assisi în biserici ortodoxe, există un inventar al celorlalte din spațiul elen într-o carte scrisă de profesorul Kostas Yfantis de la Universitatea Aristotel din Salonic, dedicată prezenței unor sfinți catolici în evlavia ortodoxă greacă.