Citat:
În prealabil postat de sophia
Botezul are de fapt alta semnificatie, mai profunda, pe care nu o da neaparat modul de udare a omului. Asta se pierde insa.
Ca este cufundat, sau turant apa pe cap, important este actul insine al botezului, slujba etc.
|
Corect, daca prin "important" intelegeti "valid". Dar modalitatea de realizare a unei slujbe, mai ales cand e vorba de o Sfanta Taina are si ea importanta ei. Facand asa cum au facut inaintasii nostri, sfintii nostri, episcopii si invatatorii nostri, domnitorii nostri si toti crestinii dinaintea noastra care s-au botezat si au adormit in speranta invierii, facand asa cum fac cei asemenea noua ne manifestam si simtim ca suntem una cu ei. Copii ai aceleiasi spiritualitati.
Prin urmare, este absurd ca, in numele unor pericole sau neplaceri pe care cel rau le face sa le "descoperim" in imaginatia noastra, sa facem altfel, sa trecem la botezul prin turnare. La fel de absurd pe cat ar fi ca un catolic occidental sa treaca la practicarea botezeului prin scufundare fiindca ar fi citit ca imersia brusca si de scurta durata este revigoranta si folositoare, gasind astfel inca un prilej de a fi contra spiritualitatii (adica intregii mosteniri de teologie si practica a credintei) in care a hotarat bunul Dumnezeu sa il aseze.
Citat:
De ce se face ungerea inainte de cufundarea in apa? Ba se si sterge uleiul la un moment dat?
Mi s-ar fi parut mai logic sa fie cufundat omul si apoi uns si lasat asa.
Ca la miruit (dupa slujba, sau la Maslu) nu te duci imediat sa te stergi sau sa te speli. Lasi acel ulei sfant sa intre in pielea ta.
La botez il unge, apoi il sterge si apoi il baga in apa. Daca nu gresesc. Asa imi amintesc.
|
Imi face impresia ca fie confundati ungerea baptismala cu Sfanta Mirungere, fie nu realizati ca e vorba de doua ungeri diferite, dintre care prima este o ierurgie, iar cea de a doua este o Taina.
In ambele preotul unge copilul. Cu un ulei. In rest, totul difera.
Momentul: prima este inainte de Botez, cea de a doua este dupa Botez.
Compozitia uleiului. In primul caz uleiul e amestecat cu niste plante, in al doilea cu altfel de plante
Semnificatia. Aici, cel mai bine este sa cititi direct din ritualul slujbei, fiindca ar fi mai multe de spus.
Printr-o ierurgie, asa cum este ungerea baptismala, primim haruri lucratoare (=gratii actuale). Acestea sunt ajutoare punctuale pe care ni le da Dumnezeu ca sa depasim un hop. Cand primesc binecuvantarea preotului inainte de a pleca la lupta, primesc un ajutor invizibil. Si, cand lupta s-a terminat, acel ajutor isi inceteaza activitatea. Daca voi mai pleca vreodata la lupta, imi va trebui o noua binecuvantare. Cand preotul spune o rugaciune pentru ploaie, primeste (sau nu) un ajutor. Ploua. Indata dupa ce ploua, acel ajutor isi inceteaza activitatea.
Dimpotriva, o Sfanta Taina lucreaza asupra Harului Sfintitor (mai primim si haruri lucratoare de o natura speciala, dar le lasam deoparte, ca sa nu ne incurce amestecand lucrurile). In urma unei Sfinte Taine primim Har Sfintitor, iar de l-am avut mai dinainte Acesta este intarit in sufletul nostru. Harul Sfintitor ni-l da Dumnezeu cu intentie permanenta, chiar perpetua. Ingerii au Har Sfintitor. Sfintii din Cer au Har Sfintitor. Ca noi putem, prin pacat, sa il pierdem, asta e alta discutie, dar intentia lui Dumnezeu este sa ramanem in Harul Lui.
Poate ca prin scufundarea imediat dupa ungerea baptismala, in contrast cu nestergerea ungerii a doua (a Mirungerii), Biserica subliniaza aceasta deosebire dintre o ierurgie si o Taina. Nu stiu, e o simpla speculatie a mea. In orice caz, sunt lucruri fara legatura. Uleiul este o materie folosita si in alte Taine si in multe ierurgii.
In sfarsit, mai trebuie observat ca timpul scurt de actiune al uleiului prebaptismal pana la scufundare nu are legatura cu validitatea actului. In aceeasi logica, ar trebui copilul tinut vreo ora la botez, eventual sa nu mai fie scos din cristelnita. Scufundarea dureaza doar o clipa, iar tripla scufundare trei clipe, dupa care copilul e sters de apa. Dar noi stim ca e botezat cu un botez care marcheaza sufletul sau pentru o viata, adica timp de o eternitate.
In speranta ca ajuta,
M.D.