Citat:
În prealabil postat de Vitiate
Subiectul topicului nu era TradiÈia. TotuÈi, iti voi răspunde: definitia TradiÈiei a fost dată cel mai cuprinzător de către Sf. VincenÈiu de Lerin: "Ce întotdeauna, pretutindeni Èi de către întreaga Biserică s-a crezut". Însă o confuzie de sinaxar, fie ea veche de secole, Èi care nu este parte decat a unei tradiÈii locale, nu e ceva de aparat cu înverÈunare. Èi, ca să rămânem on-topic: coptii sunt perfect ortodocÈi. Ortodoxia globala a admis public si formal aceasta la Chambessy. Nu văd ce Èi de ce ar mai fi loc de contestat ceva.
Sunt atâÈia sfinÈi cinstiÈi deopotrivă în Apusul extrem Èi Orientul Îndepărtat... Nestorienii Èi coptii au fost întotdeauna cei mai buni Èi jertfiti creÈtini. Atacul filetist-atonit asupra spiritualităÈii crestine orientale, pe temeiuri ipocrit-dogmatice, îÈi are rădăcinile doar în fanatismul monastic greco-slav.
|
Adriane, vorbim vorbe vorbite? :)
Tu ai deschis un topic de pe urma citirii unor articole. Și ți-ai exprimat propria părere. Care-i nefondată, decât pe ideologii ecumeniste, libertine, chipurile: corecte.
Când ai să citești cărțile primului post cel-am scris aici în topic, atunci vei fi informat, și vei fi obiectiv. Deocamdată ești subiectiv.
La Sinodul de la Chambessy, nu au fost toți 14 Patriarhi ortodocși, împreună cu Patriarhul copților, ca să se discute formulele calcedoniene, deci e un sinod nerecunoscut de Ortodoxie.
Ei au foarte multe practici ortodoxe, fiindcă au trăit acolo izolați în Egipt, înconjurați de ortodocși. Dar ei nu pot fi ortodocși, e simplu, fiindcă sunt monofiziți, iar asta-i erezie. Dacă nu crezi tu că-i erezie, e fiindcă nu cunoști dogmatică, dar acuzi pe nedrept, cu lejeritate pe alții că au "temeiuri ipocrit-dogmatice". Creștinismul, fără dogmatică, nu există. Prin dogmă, diferențiem unde-i "Acasă", sau Biserica și unde-i întunericul și erezia.
"Căci trebuie să fie între voi și eresuri, ca să se învedereze între voi cei încercați." - I Corinteni 11, 19.
De aceea, apoi ne spune Duhul Sfânt prin Pavel:
"De omul eretic, după întâia și a doua mustrare, depărtează-te, știind că unul ca acesta s-a abătut și a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit." Tit 3, 10-11.
S-a abătut de la ce? De la învățătura Bisericii, revelată prin slujitorii ei, începând de la Sfinții Apostoli și terminând cu Sfintele Sinoade. Atunci, acela, ereticul, devine "singur de sine osândit". Și dacă insistă în eresul lui, tot Duhul Sfânt prin Pavel, ne vorbește:
"Dintre aceștia sunt Imeneu și Alexandru, pe care i-am dat satanei, ca să se învețe să nu hulească." - I Timotei 1, 20
Erezia este hulă și trebuie dată satanei, căci de la satana vine și tot acolo merge. Predania, adică Sfânta Tradiție, e călcată, căci știm că Sfânta Tradiție a fost înaintea Bibliei.
Deci aceia, ereticii, sunt anatema, adică lepădați de Biserică, dați satanei, căci slujitorul demonilor sunt ei. Asta spune Biblia, nu eu.
"Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o â să fie anatema!" - Galateni 1, 8.
Vedem? Deci așa de importantă e "dogma, învățătura, predania, tradiția" Bisericii, că fie el și înger dacă vine și vrea să o schimbe, e anatema, adică lepădat de Biserică, singur de sine osândit și dat satanei. Și mai precis merge:
"Cel ce nu iubește pe Domnul să fie anatema!" - I Corinteni 16, 22.
Ortodoxia nu e filetist-atonită, nu e fanatică, nu e doar monastică, nu e doar greacă și doar slavă.
Ortodoxia e a întregului pământ. Ea nu are erezie, căci luptă împotriva ereziilor, cu scopul de a arîta turmei calea, "paște oile Mele," spune Hristos tuturor preoților și episcopilor, ea nu are cusur și greșeală, nimic de reproșat în învățăturile ei, că e în trezvie permanentă, ca fecioarele cele înțelepte, mereu pregătite cu untdelemn în candele.