Asceza creștină, sau nevoința, nu privește doar ideea de a se abține de la consum în diverse feluri. Una dintre formele cele mai dificile de asceză pentru noi este de fapt iertarea, și mai cu seamă pentru creștin, care este chemat să ierte fără încetare, aceasta fiind condiția pentru ca el însuși să fie iertat (Matei 6, 12). Nevoia de a ierta este proprie firii omenești, dar pentru a ajunge acolo omul are nevoie de harul lui Dumnezeu și de voia sa proprie, supusă și ea voii lui Dumnezeu, Cel Care ne-a iertat toate prin Fiul Său Cel mult-iubit Care S-a răstignit pentru noi. O altă asceză sau nevoință este cea a credinței și a încrederii, aceea de a crede și de a avea încredere în Dumnezeu.
Desigur, cea de-a treia formă de asceză sau nevoință pe care aș vrea să o amintesc este nevoința iubirii, „a iubi pe aproapele ca pe sine însuși” și a iubi pe dușmani. De ce este aceasta o nevoință? Pentru că în același fel în care ne abținem de la hrană, în contextul unei crize economice vizibile, cu toate problemele care o însoțesc, există această nevoință, se poate spune nevăzută ochilor trupești, neluată în seamă, lăsată la o parte, care însă e cheia scurtei noastre vieți în această lume.
În vremea acestei așa-zise crize economice, ne dăm seama că două lumi radical opuse se înfruntă: de o parte lumea lui „a avea”, lumea lui „a părea”, lumea belșugului, și de cealaltă parte lumea lipsei, a nevoii materiale permanente. Aceasta din urmă este o lume foarte bogată lăuntric, o lume care nu spune niciodată: nu am, ci care dă mereu chiar din ceea ce nu are, în timp ce cealaltă este o lume care are de toate și care mereu strigă: nu mai avem, nu avem nimic, e criză.
În această lume în criză, care este atitudinea noastră? Ne întrebăm: ce este criza economică, criza financiară? Există ele cu adevărat? Este reală această criză? Ne dăm seama că poate nu. Ne dăm seama că nu a existat niciodată atâta hrană, atâtea bunuri, atâtea produse câte sunt astăzi. Văzând toate câte avem, ne dăm seama cu adevărat că nu există criză economică, este ceva artificial. Niciodată nu a existat atâta risipă ca în vremurile noastre, hrana aruncată depășește cu mult în cantitate pe cea consumată.
Ce facem ca să-i ajutăm pe cei aflați în nevoi? Când nu ne implicăm personal, când nu vrem să știm de ce suferă celălalt, care este cauza crizei unei persoane sau a alteia, trimitem un cec la o asociație și avem conștiința împăcată că „am ajutat”. Dacă judecăm criza economică precum un lucru exterior omului, așa vom face și așa trebuie să facem mai departe (Matei 25). Însă criza nu este numai aceasta. Criza economică, criza financiară nu este numai de ordin exterior, ne dăm seama din ce în ce mai mult că ea ține de lăuntrul omului. Criza lumii este criza omului întreg, a persoanei, și această criză se răsfrânge asupra lumii exterioare, este criza datorată egoismului și egocentrismului.
Nu ne putem imagina, dacă nu am trăit acest lucru, ce poate simți cineva când merge la magazin și nu găsește nimic de cumpărat, sau dacă este pâine, zahăr sau puțină carne, să trebuiască să stea la o coadă de câteva ore, fără a fi sigur că ajunge și pentru el. Care ar fi starea noastră lăuntrică într-o asemenea împrejurare? Am fi oare gata să dăm chiar și ultima pâine adusă de cineva sau singura noastră haină? Dar așa am trăit, acestea se petreceau în România de acum câteva zeci de ani, sau în Franța de după război. Ce solidaritate exista pe vremea aceea între oameni! Străinii erau primiți cum nu se poate mai bine, și ce atenție pentru aproapele se putea vedea atunci! Se puneau pe masă pentru oaspeți ultima picătură sau ultima bucățică din cea mai bună hrană care se mai găsea. Astăzi nu mai este același lucru, nu mai suntem atenți la aproapele, trăim în bunăstare, confort, avem de toate, congelatoarele sunt pline de hrană și sunt bani mulți, deși din toate părțile se strigă că nu mai sunt bani.
Ce înseamnă acestea? Înseamnă că toate sunt legate în viața noastră. Cămara plină sau goală nu ne lasă aceeași impresie, suntem condiționați de faptul că avem cămara plină sau goală, suntem condiționați de ceea ce avem.
Nevoința implică să ne punem în situația în care nu mai avem nimic. Aceasta este nevoința, asceza, postul ‒ nu mai avem nimic. Și ce facem cu ceea ce avem? Reușim să-l dăruim, să-l punem la dispoziția celorlalți? De aceea, fără nevoință, mântuirea omului, a creștinului, a celui care crede nu este cu putință. A ne gândi la celălalt, a ne pune în locul celuilalt, a trăi viața celuilalt. Lumea are nevoie de rugăciunea celor care astăzi încă mai au credință. († Mitropolitul Iosif alMitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale și Meridionale)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|