- Care este sursa nefericirii românului? Oamenii care vin la dvs. vin să-și exprime nefericirea. Care sunt motivele nefericirii lor?
- Cauza nefericirii lor e îndepărtarea de Dumnezeu. Și un om îndepărtat de Dumnezeu este ca un sălbatic. Te întrebi: de ce este așa de nemernic omul zilelor noastre? Avem aici, în mănăstire, vreo trei familii care nu aveau nicio condiție să trăiască și totul din cauza băuturii. Dacă stai de vorbă cu omul, de unde vine el și unde merge, vezi că sunt ca niște orbi care nu mai văd păcatele, nu mai văd nimic bun pe lumea asta. Depărtarea de Dumnezeu a dus la toată răutatea din lume.
- E vorba de o criză de ideal, practic… Nu criza bucății de pâine contează în România noastră, ci criza de ideal.
- Da, e o criză profundă a omului modern, care nu mai știe de unde vine și spre ce merge. Dacă ai merge prin pădure, fără să ai o cărare, fără să vezi stele călăuzitoare, fără să vezi o luminiță dacă e noapte, nu ai fi disperat? Nu te-ar apuca frica de orice zgomot, de tot ce nu cunoști și nu știi? Îți trebuie o credință mare și un soi de nebunie ca să sfidezi toate neajunsurile și stricăciunea lumii de azi și să le depășești. Oamenii, care încă mai au o scânteie de credință în Dumnezeu vin aici și lasă un pomelnic din puținul lor, nădăjduind ca astfel să dobândească ajutorul lui Dumnezeu. Raiul se cumpără cu credință multă și nu cu saci de bani.
Acum e vorba de o decadență mondială
- Nu credeți că această criză e întreținută?
- Ba da! Cum există o criză biologică la om, la individ, așa există o cecitate în cadrul neamului nostru. Vedeți dumneavoastră? Omul pare să fie inclus într-un plan diabolic, e vorba de adorația aceasta pentru plăcerile duse la extrem. Se cultivă peste tot, e o boală generală, e prezentă pe toate continentele.
- Istoria se repetă. Excesul acesta de plăcere a dus la căderea societății grecești antice, a celei romane. După decadența societăților a urmat neantul istoric. Se află omenirea de acum în fața neantului?
- La societățile greacă sau romană decadența se petrecea limitat, în interiorul imperiului respectiv, restul omenirii trăia după niște reguli. Acum e vorba, însă, de o decadență mondială. Forța unui imperiu a existat atâta timp cât a fost animat de o forță morală interioară, cât s-a supus regulilor și legilor. Atunci când poftele și plăcerile au luat locul respectului și rostului interior, credinței și forței familiei, imperiile s-au destrămat și au fost călcate în picioare de barbari. Imperiul Bizantin e alt caz de destrămare datorat exceselor… Și Imperiul Austro-Ungar, ca să mă refer la unul mai apropiat geografic și în timp. Toate s-au dus din scăderea credinței și decăderea moralei. În Imperiul Roman, cel care a dus cultură și civilizație în toată Europa, la început omul era considerat etalon al universului, omul era respectat, indiferent dacă era învingător sau învins într-un război. Conta condiția de om. După ce imperiul s-a întins nemăsurat, după ce au început abuzurile și la Roma au ajuns averi peste averi din teritoriile ocupate, desfrâul a pus stăpânire pe clasa conducătoare care a încălcat prima orice morală, orice lege, orice regulă. Și dacă clasa conducătoare trăiește în desfrâu, clasele de jos le iau ca model și adoptă aceeași viață desfrânată. Răul nesupravegheat se întinde ca o pecingine, mușcă din mâna care e pregătită să facă fapte bune. Iar răul pornește întotdeauna de la clasa conducătoare, de la intelectualitate, de la cei responsabili în societate și care uită prea lesne de menirea și de responsabilitățile pe care le au.
Toate astea sunt valabile și pentru creștinismul nostru. Atâta vreme cât s-a menținut în starea lui de puritate, a vieții ascetice, a pustniciei, a vieții mănăstirilor, a călugărilor dăruiți total lui Dumnezeu, a oamenilor cu frică de Dumnezeu, poporul s-a menținut la înălțime, n-a putut fi înfrânt. Credința a fost cea care a însuflețit pe români în orice moment istoric, orice bătălie a fost câștigată pentru că omul a mers cu gândul să se jertfească pentru două valori supreme: Dumnezeu și Patria. În Dumnezeu și în Patrie îi erau Familia, valoare instituită după reguli creștine profunde. De fapt și Dumnezeu și Patria putem spune că făceau parte din Familie, credința făcea un tot din aceste valori supreme. Decăderea a început în momentul în care Patria a fost înjosită de conducătorii ei, când Biserica a fost lovită la rădăcină, când Familia a fost desconsiderată. La asta au contribuit și clericii noștri, și intelectualii care nu și-au înțeles menirea și politicienii care s-au lăsat cumpărați, manevrați. După ce ai luat unui popor regulile lui interioare, după ce l-ai smintit din tiparul lui, poți ușor să-l manevrezi, să-l deturnezi. (…)
Dumnezeu ne dă o cale frumoasă: să trăim pe pământ în aspirație pentru cele veșnice
- Lumea este extrem de zbuciumată, de grăbită. Omul vrea să cucerească mai mult și mai repede pe orizontală și mai puțin pe verticală; mai mult în afară decât înlăuntru…
- Depărtarea de valorile morale este pedepsită tocmai cu această goană și această rătăcire. Omul fuge de sine de frică; îi e frică de judecata conștiinței pentru tot ce s-a întâmplat în lumea noastră, în lume în general, în secolul trecut. Oamenii senini, care nu au pe conștiință păcate, care nu sunt datori nimănui, nu se grăbesc niciodată, se opresc și vorbesc cu fiecare, cu vecini, cu frate, cu mamă. Aceștia au timp și pentru un bolnav și pentru un sărman și pentru un semen care are nevoie de un sfat, de un ajutor. Pe când cei care au ceva pe suflet, care sunt cuprinși de patima de a aduna continuu averi, fără măsură, aceia sunt bolnavii adevărați ai vremurilor noastre. Cu ei nu poți vorbi normal, ei au ceva pe suflet mereu, ei evaluează continuu, dar nu după măsura lui Dumnezeu ci numai după măsura oamenilor. Omul a venit pe lume curat, sprinten, vesel. Singur își împovărează viața, singur se bagă în jugul patimilor, singur devine posac și asta pentru că el nu se mai raportează la Dumnezeu, el se raportează numai la averea vecinului, la luxul nemăsurat pe care l-a văzut undeva. Vechii creștini se întreceau în virtuți, în fapte bune, în rugăciunea inimii. Creștinii de azi vor să fie și cu un picior în cer dar și cu unul bine înfipt pe pământ. Or, Dumnezeu ne dă o cale frumoasă: să trăim pe pământ în aspirație pentru cele veșnice și trainice.
- De câtă libertate are nevoie omul? Omul s-a născut liber? Uneori îmi apare ca o ființă care își aruncă jucăriile în cușcă după care se bagă după ele și se închide înăuntru. Libertatea pare să fie tocmai ceea ce pierde omul în fiecare zi.
- Libertatea e prețioasă numai după ce o pierzi. Sau cel puțin așa pare să gândească omul nostru. Omul toată viața lui caută să fie liber, dar nu-și dă seama de darul libertății decât atunci când e prea târziu. Libertatea este în trup, dar și în inimă. Libertatea este în mișcare dar și în cuget, în inteligență. Omul este liber pe cât de deștept este, pe cât de sincer iubește, pe cât de atașat este de valorile cele înalte ale credinței. Omul trăiește în trup, dar trăiește și în cer. De aceea, omul are și chipul îngeresc, dar și chipul omenesc. El trăiește două lumi în același timp. Mintea în cer și trupul pe pământ. Și atunci când am ajuns la această stare, într-adevăr, suntem deopotrivă trăitori în prezent, trecut și viitor. Scopul nevoinței noastre, pe lumea asta, este această luptă pentru recuperarea duhului care animă lumea de la începuturile ei și pentru a aduce mai departe această bucurie a vieții. De asta suntem liberi în măsura în care ne asumăm misiunea pentru care ne-am născut, în măsura în care ne facem treaba cum se cuvine. A fi liber nu înseamnă trândăveală și uitare de sine, înseamnă împlinirea destinului tău de om.
(Acesta este un fragment dintr-unul din interviurile realizate, în anii 2005-2007, de scriitorul Adrian Alui Gheorghe cu vrednicul de pomenire părintele arhimandrit Iustin Pârvu.)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|