Cel mai des, noi gândim castitatea din perspectiva relațiilor trupești. Castitatea vine însă mult mai devreme decât începutul oricăror relații trupești dintre soț și soție. Castitatea stă în a vedea în omul pe care îl privești frumusețea pe care Dumnezeu a pus-o în el, a vedea chipul lui Dumnezeu, pe care nu este îngăduit să îl întinăm, să-l vedem pe om în frumusețea aceasta și să slujim creșterii ei necurmate și nepătate de nimic. Castitatea stă în a păzi cu înțelepciune integritatea propriului suflet și a sufletului celuilalt. În acest sens, castitatea stă la temelia căsătoriei - nu numai a relațiilor sufletești, ci și a celor trupești, fiindcă ea exclude grosolănia, foamea și setea de relație trupească și o transformă pe aceasta în unire evlavioasă a doi oameni, când însoțirea trupurilor reprezintă, se poate spune, o încununare a iubirii, a unității care trăiește și arde în inimile lor și în viața lor.
Castitatea nu numai că este compatibilă cu căsnicia: castitatea reprezintă baza căsătoriei, când doi oameni se pot privi unul pe celălalt și își pot vedea frumusețea unul altuia ca pe un lucru sfânt, care le-a fost încredințat și pe care trebuie nu numai să-l păzească, ci și să-l ducă la desăvârșirea deplină. (Mitropolitul Antonie al Surojului)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|