View Single Post
  #74  
Vechi 25.07.2015, 01:46:12
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Eu il simt ca sufera pt. ei, nu ca e plictisit.
Simt nevoia să meditez un pic pe tema asta. Nu pentru a vorbi despre mine, ca subiect major pe aici (cum tinde să se întâmple, din vina mea, desigur), ci pentru a meșteri un pic la (pe lângă?...:) tema care e taina.
Ar merita un topic aparte, bineînțeles, dar mă folosesc de prilej ca să scriu în trecere câteva gânduri, simțăminte, ce-or fi... Poate alții mai vrednici ca mine s-or îndura să abordeze tema asta, cândva, că-i subiect cu totul demn de cugetarea creștinească, îmi pare...

Mai întâi, aș vrea să precizez că eu asociez termenul de taină cu liman. Cu odihnă, cu pace. Cu libertate a duhului. Cu împlinire. Evident, în Hristos, în deschiderea sufletului către Duhul, în căutarea Lui, în dorirea Lui, în iubirea Lui.
Or, limanul acesta, așa cum îl cuget, e totodată oprire și început. E oprire a unui tip de mișcare (anume cea căzută a minții, cea întunecoasă, cea analitică/rece/raționalistă/obiectualistă) și saltul (prin răpirea care încununează dorirea) în altă mișcare. Aici s-ar putea să mă lovesc de obiecția, bine argumentată, că saltul e în nemișcare. Trec peste asta acum.
Apoi, nu îmi pot închipui taina omului ca pe o însușire individuală. Deși se poate manifesta ceva din ea în mod individual. Însă eu văd taina ca pe proprietate de natură/ sorginte colectivă, relațională, în care musai apare o deșertare care amintește (doar atât?) de perihoreză, iubire etc.
Aici voiam să ajung!
Confuzia dintre om ca mister (însușiri ascunse, inexplorabile, de necuprins în maniera obișnuită a mișcării minții și voinței) și taina persoanei pe care o văd ca libertate de respirare în relație.
Un om este o taină în măsura în care un om este bun. Categoria aceasta are sens doar în relație cu alt om. Taina nu îmi pare deloc un termen absolut, ci unul relativ. Realitatea însăși a tainei este relațională. Poate nu întâmplător Biserica este Comuniune, mai întâi, și încă o comuniune Euharistică.
O festă uriașă, una perenă, ține însă ochiul minții în zbaterea pe patul lui Procust al narcisismului. Acest nenorocit de narcisism se exprimă în valuri repetate, nesfârșite parcă și înghite orice mișcare născută întru taină, prefăcînd-o în bazaconia misterelor de tot felul, a enigmei și a altor surogate sterile.
A cădea din taină în enigmă și mister constituie, pentru mine, o jalnică și lugubră schimonosire a menirii omului.
Persoana este taină, da. De aceasta își dă seama omul doar în relație vie, curată, adumbrită de Duhul Iubirii. Cum rar și frumos se întâmplă (depun mărturie) în unele ședințe de consiliere și, cu mult mai puternic și mai înălțător în minunatele adunări/petreceri laloaltă a sufletelor în Comuniunea Euharistică.
Când un om înflorește în alt om, reciproc aceasta, prin receptivitate și dăruire simultan,
când un om înflorește în Duhul pe măsură ce Duhul înflorește în om,
eu numesc asta taină. Taina persoanei.
Așa îmi pare, să fiu iertat că am scris cum mi-a venit...:)
Doamne ajută și tuturor plecăciune.
Reply With Quote