Ei, dacă tot m-am apucat să trântesc atâtea, apăi mă silesc s-o duc până la capăt, să știu o treabă...
Sophia, sper să fii pe aici și să citești, întrucât scriu în primul rând pentru tine.
*
Sunt momente ori perioade în viața noastră când devenim deosebit de confuzi. În interior, în plan emoțional, această stare e însoțită de obicei de tulburare (ori de stingerea vreunei trăiri), nu neapărat de încâlceala conștientizată ca atare a gândurilor. Adică deși emoțional simțim tumult (ori dimpotrivă, simțim chiar apatie, aplatizare, poate chiar lipsa vreunei mișcări emoționale), în minte ni se pare că lucrurile ne sunt clare, limpezi. Deși, la o analiză ulterioară putem sesiza că eram de fapt foarte încâlciți, neclari, întortocheați și contradictorii, cumva..
Confuzia poate deveni, prin repetarea stării și prin întărirea ei cu unele succese adaptative (oamenii confuzi sunt adeseori ajutați, susținuți emoționali, li se dă atenție, li se arată o îngăduință mai mare etc.), o trăsătură de personalitate, un pattern caracteristic pentru un om. Așa încât poți să spui pe scurt despre cineva, ca un mini-portret-robot: a, știu, confuzul ăla...
În fine, confuzia apare și ca semn, uneori ca simptom, în manifestarea unor boli sau tulburări ale stării mintale (intoxicații, nu neapărat alcoolice ori tabagice; starea de șoc traumatic; depresie; varii psihoze).
Ar fi multe de spus pe tema aceasta, a confuziei. S-au scris deja tratate întregi.
Eu mă opresc doar aici:
1) Una din căile de abordare curativă a confuziei, a cărei eficiență a fost demonstrată fără dubii, este analiza stărilor eului și lucrul cu ele în analiza tranzacțională. Una din tehnicile simple folosite de terapeuții AT este așazisa "tehnică a scaunelor" când, ca să spun pe scurt, persoana își exprimă poziția față de un eveniment, situație etc. succesiv din punctul de vedere al unei stări a eului (adult, copil liber, copil rebel, copil adaptat, părinte grijuliu/hrănitor, părinte normativ). Cu acest prilej se realizează atât o serie de conștientizări privind predominanța unei stări sau a alteia în raport cu celelalte stări ale eului, cât și anumite procese de contaminare sau chiar excluziune a unei stări din pricina dominanței alteia, precum și redistribuirea energiei psihice în mod adecvat/adaptat la situație etc. Multe conflicte interne se pot stinge ori măcar se developează folosind doar această tehnică. Mai sunt și multe altele, încă...
2) Confuzia, așa cum o cunosc eu din viața de credință, nu vine atât de la o slabă însușire a catehismului, ci mai întotdeauna, cred, de la necurăția inimii. Acolo unde sunt patimi, acolo e confuzie. Mintea se limpezește extraordinar, însă, când renunțăm să ne mai agățăm de surogatul vreunei patimi. Iar când vine și rugăciune cu multă căință, cu duh umilit, cu recunoașterea îngrozită a greșelilor și răutăților proprii, am sesizat că se lasă și pace, și claritate și ...toate. Răsar și nădejdea, încrederea în Pronie, înțelegerea Scripturii, toate...
Dar pentru aceasta trebe nițică bunăvoință, niscaiva credință și un strop de lepădare de sine. Adică de schemele obișnuite prin care ne creăm imaginea preferată despre noi și despre lume.
Sunt supărat pe Sophia, adeseori, pentru că se încăpățânează să se țină la scepticism și confuzie, când ar fi atât de ușor și de binefăcător să se deschidă sufletește spre o lumină mai blândă și mai curată. Ar deveni ea însăși mai liniștită, mai inspirată, mai puternică, cred. Și totodată mai liberă și mai creativă, cu bucuria de a trăi.
Dar asta e doar o impresie de-a mea, cine știe cu ce situații curente de viață se confruntă Sophia, zi de zi, de ani și ani, pesemne. Nu e bine să osândim, că nu știm mai nimic uneori despre omul pe care îl percepem într-un fel sau altul. Așa că îmi cer iertare de la Sophia că m-am burzuluit iarăși, în mod nepotrivit, la textul ei... Te rog să mă ierți, Sophia, pentru că ți-am greșit, poate, de prea multe ori...
|