Practicile necanonice – deformări voite ale rânduielilor liturgice și „rețete băbești”
În Ortodoxie, toate rânduielile liturgice, fiind actualizări ale momentelor principale din istoria mântuirii noastre, sunt creatoare de smerenie și de comuniune între oameni căci aduc credincioșilor conștienți harul Duhului Sfânt, harul Duhului Iubirii dumnezeiești, în toate rânduielile de cult lucrează însuși Mântuitorul Hristos – izvorul harului – printr-un dialog iubitor și rațional cu noi, și ne angajează și pe noi la iubire unii pentru alții.
De aceea, să se înțeleagă că nu aprinsul mecanic a 9 lumânări sau acatistele date la 7 biserici simultan sau împlinirea strictă a pravilei de post și rugăciune cu gura sau intrarea în vreo grupare de „elită duhovnicească” ne ajută automat la mântuire, ci păzirea poruncilor lui Hristos în Duhul întregii Biserici. Mulți evită pe cât pot Taina Spovedaniei, canonul de pocăință și virtuțile creștinești absolut necesare mântuirii și se îndreaptă spre „rețete sigure” de genul „9 Masluri”, „rugăciuni de 9 zile consecutive”, descântece și tratamente pe la tot felul de țigănci, prooroci, paranormali etc. Cu durere, sesizăm astăzi în Biserică o adevărată invazie a păgânismului prin mentalitatea magică, prezentă la tot mai mulți credincioși.
Evitând intenționat sau nu catehizarea credincioșilor în direcția creșterii lor morale și duhovnicești, unii păstori sufletești acreditează și întrețin o serie de practici necanonice, practici care, pe de o parte, le duc faima de mari „făcători de minuni”, iar pe de altă parte țin oamenii într-o stare de confuzie spirituală, ce degenerează treptat într-o mentalitate magic-fetișistă. „Prin practici de felul acesta nu se mai servește opera de educare și spiritualizare a sufletelor prin religie, ci sub forme creștine se servește opera de scufundare a lor în imoralitate și în întunericul și robia unor puteri obscure, care se dezlănțuie prin practici de sugestie și de magie.” (Preot prof. Dumitru Stăniloae)
Poate unora dintre practicile enunțate mai jos nu li se poate nega un oarecare folos de moment (e mai mult o autosugestie), totuși ele nu pot fi acceptate ca autentic bune, întrucât sunt fie riscante, fie deviante de la sensul lor real, fie chiar profanatoare ale Tradiției autentice. Unele dintre aceste practici sunt întreținute de către unii preoți sau călugări, altele de creștini mireni, bineînțeles promotorii lor încadrându-se în tipologia expusă mai înainte.
Unele sunt inovații și improvizații liturgice, sau deformări voite ale rânduielilor liturgice consacrate în Tradiția Bisericii Ortodoxe, altele sunt de-a dreptul „rețete băbești”, cu origini în vrăjitoria populară.
Iată o enumerare a câtorva dintre cele dintâi:
– deschiderea cărții (sau a Pravilei sau a Psaltirii sau a Sfintei Evanghelii, uneori la sfârșitul Sfântului Maslu) pentru a iscodi viitorul54, urmată de tâlcuirea fragmentului de text ce cade mai întâi sub ochii „credinciosului”, care eventual a ținut trei zile de post negru;
– împărțirea de părticele (miride) luate de pe Sfântul Disc și date „credinciosului” cu mențiunea că „ele sunt mai mari în sfințenie decât aghiazma și anafura și se iau după o zi de post total” (de unde invenția asta?);
– oficierea unor „rugăciuni și slujbe speciale” pentru cei care s-au sinucis, pentru cei morți în erezie, pentru pruncii avortați, lucru neadmis de Biserică;
– omiterea exorcismelor de la Botez;
– rebotezarea celor bolnavi de epilepsie sau a copiilor „pentru a se alunga răul din om și casă” sau scoaterea copilului din casă printr-un geam spart, dându-i un alt nume;
– „botezul” morților sau al unor păpuși sau cârpe pe 7 ianuarie în locul copiilor avortați care-și „primesc” un nume fictiv de Ion-Ioana (această invenție este opera „babelor” care descântă și ghicesc pe la țară, invenție preluată și de unii „popi mincinoși” care câștigă bine de pe urma ei); cei ce fac un lucru ca acesta sunt aspru mustrați de către Biserică, prin Canonul 47 al Sfinților Apostoli, „ca unii ce-și bat joc de crucea și moartea Domnului” (practica aceasta este un adevărat sacrilegiu adus Tainei Botezului);
– săvârșirea Spovedaniei în grup la adulți, uneori rostindu-se doar dezlegarea cea mare, urmată chiar de Sfânta împărtășanie, fără nici un canon dat cuiva, deși unii dintre ei nu s-au spovedit niciodată în viață;
– săvârșirea mărturisirii păcatelor în fața icoanei Mântuitorului, fără preot, acesta citind doar dezlegarea finală;
– folosirea doar a epitrahilului la Proscomidie, la Botez sau la Spovedanie de către preotul duhovnic (lucru contrar rânduielii din Aghiazmatar, care specifică limpede ca fiind obligatorie îmbrăcarea felonului, ca la orice Sfântă Taină);
– împărtășirea cu Sfintele Taine a celor ce sunt în comă sau în agonie sau tocmai au murit (un adevărat sacrilegiu împotriva Sfântului Trup și Sânge al Mântuitorului Hristos);
– atingerea și păstrarea (40 de zile) pe sub Sfânta Masă a unor fotografii, acte, haine și obiecte ca „să se sfințească”;
– pășirea cu Cinstitele Daruri peste oameni și haine (lucru riscant pentru slujitor și generator de dezordine între credincioși);
– atingerea capetelor credincioșilor cu Sfântul Potir de către preotul slujitor (din nou riscul e foarte mare) pentru „a li se ierta păcatele”;
– abuzul de pomeniri la Vohodul mare;
– călcarea oamenilor cu picioarele pentru „a scoate diavolii din ei”;
– citirea mai deasă (chiar de câteva ori pe zi) a Molitvelor Sfântului Vasile cel Mare și a unor exorcisme apocrife (suspect este că în acestea se pomenește mai des numele vrăjmașului decât al Mântuitorului, iar unii credincioși evită Taina Spovedaniei);
– miruirea fotografiilor pentru „a le merge bine” celor din fotografii;
– împărțirea de tămâie sau cenușă din cădelniță pentru a fi consumate de credincioși prin mâncare, câteva zile consecutive (riscul intoxicării este evident);
– oficierea unor „slujbe speciale” de „dezlegat cununiile și vrăjile”;
– înmormântarea seacă (fără mort);
– condensarea pentru aceeași persoană a 2 sau 3 slujbe de pomenire a morților într-un singur parastas;
– deschiderea bisericii dimineața de către unii tineri și tinere pentru grăbirea căsătoriei;
– punerea busuiocului sub perna fetei, ca să i se descopere ursitul în vis;
– acceptarea și încurajarea unor dialoguri cu duhuri, a unor vedenii și vise profetice și chiar recomandarea pelerinajelor în locuri „speciale”;
– acreditarea în biserică a grupărilor de elită religioasă;
– acceptarea și încurajarea doctrinelor sincretiste și practicilor de vrăjitorie, radiestezie, bioenergie, yoga, parapsihologic, masonerie, astrologie, zodiace, ghicit;
– promovarea unor învățături și practici noi legate de isihasm străine de tradiția filocalică și chiar profanatoare a ei; aceste noi „proceduri” de isihasm fac casă bună cu păgânismele orientale;
Așa cum precizam, alteori practicile necanonice reproduc rețete de-a dreptul băbești:
– folosirea și purtarea cărticelelor apocrife ca Visul Maicii Domnului, Epistolia și Talismanul Domnului, Evanghelia după Toma ș.a.;
– punerea de bani în cristelniță (chipurile ca să aibă noul-născut spor la bani);
– ținerea în mână a mai multor lumânări la Sfânta împărtășanie (chipurile pentru cei morți neîmpărtășiți);
– dăruirea unui cocoș preotului slujitor în noaptea de înviere (chipurile pentru cei morți „nespovediți, neîmpărtășiți, fără lumânare”);
– aprinderea a 7, 9, 12, 33 de lumânări în formă de cruce și lăsate să ardă în 4 reprize (câte un sfert de lumânare de fiecare dată), separate prin câte 10 mătănii, ultima repriză, obligatorie, fiind la ora 12 noaptea, chipurile pentru îndeplinirea dorințelor (de parcă Dumnezeu ar fi obligat să-ți îndeplinească dorința în urma acestui ritual fixist);
– săvârșirea unor „rugăciuni de blestem” (nu de îmblânzire) a dușmanilor, uneori ținând o lumânare cu flacăra în jos;
– darea în aceeași dimineață, personal, a 9 pomelnice la 9 biserici, în timpul Sfintei Liturghii;
– folosirea unor obiecte bisericești sau a unor părți din ele în practicile vrăjitorești ș.a.
|