View Single Post
  #814  
Vechi 10.08.2015, 17:51:49
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Mitropolitul Antonie al Surojului spune așa:
"Eu știu un singur lucru: asupra copilului trebuie să se facă rugăciune. Femeia însărcinată trebuie să se roage, trebuie să se spovedească, să se împărtășească, fiindcă tot ce se întâmplă cu ea se întâmplă și cu copilul pe care ea îl așteaptă."
http://bisericaortodoxamosnita.com/i...rug%C4%83ciune


*
Acest "tot", la care se referă sfințitul Mitropolit, ce să însemne oare? Ce fel de "tot" e acesta?
Întreb, întrucât pe anumite paliere ale ființării distincțiile și individualitatea celor două persoane sunt incontestabile. Și atunci, cum să înțelegem pe "tot" și ce să însemne că mama și copilul sunt "una"?
Să fie vorba despre o nediferențiere între cele două făpturi? Sau mai degrabă de o comuniune, chiar simbiotică, în cadrul căreia fiecare ființă își urmează cursul propriu și comun totodată, îngemănîndu-se continuu, dechizîndu-se reciproc, fără, însă, ca vreo clipă să își piardă propriul specific. Este ca și în orice alt act de iubire, nu-i așa?

*
Eu cred că între mamă și copil are loc o continuă con-viețuire, la cel mai propriu mod, pe toate planurile ființării: biologic, psihologic, spiritual (îmi cer scuze pentru exprimarea poate nepotrivită, încerc să formulez cumva...). În ciuda diferențelor de dezvoltare a celor două ființe umane. Or, tocmai aceasta ar trebui să ne dea de gândit, în sensul că sunt și alte niveluri ale comuniunii decât cele conștiente și, oarecum standardizate, cu care noi suntem obișnuiți.
Dacă unui adult i se cere să se împărtășească în anumite condiții, în acord cu starea și posibilitățile lui reale, unui copil nu îi putem adresa aceleași așteptări. Cu atât mai mult cu cât el se află, să zicem, în primele săptămâni ale vieții intrauterine. Viețuirea lui în acest stadiu trebuie că are alte particularități fizice, psihologice și spirituale. El se află într-un moment dintr-un continuum pe care îl va parcurge de-a lungul întregii sale vieți, atât cât va fi aceasta. Nu e nimic radical diferit în adult, care să nu fi fost mai întâi conținut, în potență, în copil.
Cine poate afirma că un om aflat la câteva ore de la concepție nu are părtășie cu Duhul Sfânt? În modul specific acelei etape din viața omului.
Cine poate susține că relația copilului cu Duhul Sfânt este independentă de relația mamei cu Duhul Sfânt?
Cine poate neglija (revin la amănuntul avansat într-o postare precedentă) rolul preotului care dă dezlegare și binecuvântare mamei pentru împărtășire? Oare Sfânta Împărtășanie este lucrătoare fără binecuvântarea duhovnicului? Și, invers, această intervenție a preotului, nu are un rol semnificativ asupra mamei (și pruncului)? Vedem împărtășirea ruptă de binecuvântarea preotului? Vedem Tainele separate? Vedem oamenii izolați unii de alții dar totuși în comuniune cu Hristos?
Eu prefer să înțeleg Taina aceasta, dacă îmi e îngăduit să cuget că înțeleg, cumva, ca o eliberare a fiecăruia, prin comuniunea cu ceilalți, înlăuntrul organismului mai cuprinzător care este Biserica.
Rămâne de văzut dacă un copil nenăscut și nebotezat este mădular al Bisericii. În ciuda faptului că părinții sunt deja creștini, iar mama (gravidă) se spovedește și se împărtășește.
Presupun că, deocamdată, copilul nenăscut nu este parte din Biserică dar că în ciuda acestui fapt el are parte de o acțiune binefăcătoare prin împărtășirea mamei și că totodată realizează, prin faptele mamei, o pregătire pentru saltul lui în comuniunea euharistică de mai târziu. Sau o pregătire pentru situația contrarie...
Susțin o influență certă din partea mamei asupra copilului, inclusiv în ceea ce privește Împărtășania. Influența mamei, care "îl umbrește" pe copil, așa cum mama e la rândul ei umbrită, are rolul de a apropia și pregăti pe copil pentru Tainele viitoare, la care copilul va avea acces sporit (posibil chiar deplin) după naștere, sau dimpotrivă, are rolul de a îndepărta pe copil de la Sânul noii lui mame mai cuprinzătoare - Biserica.


Frumos cuvant, frumos de tot! Si in Duhul Adevarului! Care, spre disperarea scolasticilor, nu poate fi capturat cu plasa de fluturi si apoi tinut captiv cu ac de gamalie in insectar! Fiindca e cuvant viu! Felicitari! Si multumesc! E tare odihnitor!

Daca e cineva care poate nuanta cu atata finete asemenea realitati nepalpabile, apoi Ioan Cezar e acela.

Si eu cred la fel. Ca sunt doua fapturi distincte, simbiotic legate, dar doua persoane. Iar Euharistia se da persoanei. Fiecareia in parte, separat, dupa randuiala Bisericii. Nu degeaba rosteste preotul “se impartaseste robul/roaba lui Dumnezeu X, spre viata de veci” .
In pantecele mamei, cum ziceai, si eu cred ca pruncul are comuniune cu Dumnezeu pe alt palier al fiintarii, intr-un mod doar de El stiut. Cazul Ioan Botezatorul in pantecele Elisabetei mi se pare relevant pentru a sustine ca exista o asemenea comuniune.
Reply With Quote