Citat:
În prealabil postat de delia31
Ce stii despre acest canon?
|
L-am găsit în Pidalion la pagina 393. Este intersanat de citit și tâlcuirea.
TÂLCUIRE
Fiindcă fătul (pruncul) ce este în pântece, parte este a muierii celei îngreunate după tema a doua a capului întâi titlu 7 a cărții 31 din Vasilicale (după Fotie titlul 4 capul 10). Pentru aceasta voiau unii că nu s-ar cuveni femeia fiind îngreunată a se boteza, ci după ce va naște. Ca nu împreună cu ea să se boteze și pruncul. Și apoi născându-se, iarăși, botezându-se, să se socotească că s-a botezat de două ori. Care socoteală este nepotrivită. Drept aceea canonul acesta, împotrivindu-se celor ce o zic aceasta, rânduiește, ca femeia îngreunată, fiind catehisită, poate când voiește a se boteza. Fiindcă nu se luminează nici se botează împreună cu ea și pruncul ce-l poartă în pântece, ci singură ea se botează. Căci întru a mărturisi cineva în timpul botezului că se împreunează cu Hristos, și se leapădă de diavolul, și în scurt, întru a se boteza cineva, trebuie a-și arăta pe a sa voință, ori dea dreptul prin sine și, precum se face la cei ce se botează în vârstă primitoare de cuvânt, în ce chip este mărturisirea acestei maici îngreunate. Sau prin mijlocirea primitorului (adică a nănașului său), precum se face la cei ce botează în pruncie, iar pruncul cel ce este în pântece, nici însuși poate a o arătat aceea, neavând încă voie, nici nănaș, încă nenăscut fiind, nici a se boteza putând.