View Single Post
  #835  
Vechi 11.08.2015, 14:55:10
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Binevenită precizare, Mihai, mulțumesc.
În ultima parte spune că pruncul nu primește din botezul mamei sale. Pentru cei care mai aveau îndoieli sau înclinații speculative relativ la chestiunea asta, iată că s-a arătat un liman. De-or voi să poposească.
Eu mă gândeam, Mihai, când citeam, că deși copilul nu primește din botezul mamei, totuși beneficiază de el. Una e să ai parte (părtășie) cu o mamă botezată, altfel să fii în mama nebotezată. Într-un fel se dezvoltă o viață într-un mediu deja curățit și luminat prin har, altfel într-un mediu lipsit de aceste însușiri.
Apoi, am sesizat o tendință accentuată fie spre partea materială a Tainei fie spre speculația prea neîngrădită, care lasă lucrurile în aer (fără vreo virtute implicită aici, ci doar de dragul de a le lăsa așa).
M-aș opri deocamdată la interpretarea substanțialistă, cu accent pe prezența fizică a Împărtășaniei în corpul mamei (de unde ajunge, pe cale sangvină, în corpul copilului). Cred că, în ciuda prezenței fizice, Taina aceasta nu se reduce la aspectul bio-fizico-chimic, ci de abia de acum încolo începe. Dacă vedem Taina reducîndu-se la substanță, la intrarea substanței în metabolismul corpului, cred că suntem cu totul afară din Biserică, anume în magie vulgară, ca să zic așa.... Modul substanțialist de a reduce Tainele constituie, cred, un refuz de a da curs mișcării duhovnicești propuse prin "stimulul" material. Degeaba ingerez Împărtășania, fie și ca adult, dacă starea mea sufletească/duhovnicească este nepotrivită (de respingere caprină, egofilică). Rezultatul este deja cunoscut, o spune și Apostolul, vom fi știind-o/experiat-o fiecare în felul lui...
Nu pot accepta nici interpretarea substanțialistă a lui Alin, care tinde a reduce relația mamă-copil la influența hormonilor stresului etc. Acesta e doar un aspect al relației, embriogeneza și celelalte nu sunt limitate doar la atât.
Problema cred că rămâne (oare ești de acord?): cum putem cugeta duhovnicește asupra acestor realități care ne vin mai întâi în învelișul lor material (în afara sau înlăuntrul corpului, însă tot văzut, substanțial)? Cum putem trece mai departe la înțelesuri "subțiri" (sau simple) fără a ne poticni de natura (treapta) fizică? Și totodată fără a o nega.
Mulțumesc la rândul meu, printre altele, pentru că ai luat în serios conținutul canonului, comentându-l echilibrat și detașat de prejudecăți.
Canonul lămurește încă de la prima lectură cel puțin un lucru: lucrarea Sfintelor Taine în om este ipostatică, cu alte cuvinte din momentul când preotul rostește: "se botează roaba lui Dumnezeu Georgeta" "se cuminecă roaba lui Dumnezeu Georgeta" etc, "beneficiara" lucrării dumnezeiești este Georgeta și nimeni altcineva. Efectul benefic al Sfintelor Taine asupra Georgetei se poate transmite mai departe persoanelor din jur sau copilului din pântece, de altfel aceasta este și chemarea de căpătâi a creștinului, de a fi slujitor al liturghiei de după Liturghie în tot locul și în toată vremea.
Zăpăceala intervine în clipa când transformăm Taina în obiect de analiză logică pluridisciplinară. Deși se numește Taină, noi o tratăm ca pe o problemă care trebuie soluționată nediferențiat, de la cap la coadă, obiectivând-o până la alterarea calității excepționale de Taină. Luther, în încercarea de a contesta idolatrizarea euharistiei în doctrina scolastică a transsubstanțierii, a căzut în extrema cealaltă, sugerând că "speciile sacramentale" remorchează harul cumva clandestin. Ortodocșii de odinioară n-au mers niciodată atât de departe în excesul de explicit precum au procedat, în direcții opuse, catolicii și primii protestanți. Au știut unde se găsește hotarul dincolo de care limbajul se desprinde de Logos și o ia razna. Noi oare de ce nu le urmăm exemplul?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 11.08.2015 at 19:59:27.
Reply With Quote