Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Și, iarăși, trupul Cuvântului este virtutea adevărată, sângele este cunoștința fără de greșeală (Scolie 2), iar oasele teologia (cunoștința de Dumnezeu) cea negrăită (Scolie 3). Căci precum sângele se preface în forma trupului, tot așa cunoștința se preface prin făptuire în virtute. (nota 118)
Scolie 2
Teologia negrăită este neștiința totală în sens de depășire, care este atât de necunoscută, pe cât se cunosc cele ce pot fi cunoscute în chip natural.
Scolie 3
Prin sânge înțelege îndumnezeirea, care va fi viața celor ce se vor învrednici de ea. Căci sângele e simbolul vieții.
Nota 118
Cunoștința generală duce la virtute, iar virtutea duce la o cunoștință specială.
|
Și precum oasele susțin sângele și trupul, la fel rațiunile mai presus de orice înțelegere despre dumnezeire,aflîndu-se în sânul făpturilor, crează și susțin în chip neștiut ființele lucrurilor și dau naștere oricărei cunoștințe și virtuți.
Iar dacă ar spune cineva că și rațiunile judecății și ale providenței pot fi socotite trupul și sângele, ca unele ce vor fi cândva mâncate și băute, iar rațiunile negrăite despre dumnezeire ascunse în acelea ar spune că sunt oasele, nu a căzut, cred, din adevăr.
Sau, poate, trup al Cuvântului mai este și reîntoarcerea desăvârșită a firii la ea însăși și restabilirea ei prin virtute și cunoștință, sângele, îndumnezeirea care o va ține prin har în fericirea veșnică, iar oasele, însăși puterea necunoscută care va susține firea în fericirea veșnică prin îndumnezeire.
Iar dacă ar spune cineva, printr-o tâlcuire mai subțire, că trupul este mortificarea de bunăvoie prin virtuți, sângele desăvârșirea prin moarte pentru adevăr la vreme de strâmtorare, iar oasele rațiunile prime despre Dumnezeu, care nouă ne sunt inaccesibile, bine ar spune și acesta și n-ar cădea de la înțelegerea cuvenită.
*
Cam asta a fost cuvântul Moșului....:) Spor la treabă!