View Single Post
  #944  
Vechi 14.08.2015, 23:22:35
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Răspuns
Hotărîndu-Se să coboare în ființă, precum numai El a știut, Cuvântul Cel mai presus de ființă și Făcătorul tuturor celor ce sunt a adus rațiunile naturale ale tuturor lucrurilor văzute și cugetate (inteligibile) împreună cu înțelesurile necuprinse ale propriei dumnezeiri.

Dintre acestea, rațiunile celor cugetate sunt sângele Cuvântului, iar rațiunile celor sensibile sunt trupul Lui văzut.


Deci Cuvântul fiind învățătorul tuturor rațiunilor duhovnicești, atât al celor din lucrurile văzute cât și al celor din realitățile intangibile, după cuviință și cu drept cuvânt dă celor vrednici să mănânce, ca pe un trup, știința cuprinsă în rațiunile lucrurilor văzute și să bea, ca pe un sânge, cunoștința aflătoare în rațiunile celor inteligibile. (1 Scolie)

Pe acestea le-a pregătit Înțelepciunea în chip mistic încă de odinioară, dregînd vin și aducînd jertfe, precum se spune la Proverbe (IX,2). Iar oasele, adică rațiunile mai presus de înțelegere despre Dumnezeire, care depășesc în chip nesfârșit toată firea creată, nu le dă - neavînd firea celor create vreo putere ca să intre în legătură (relație) cu acestea. (nota 117, Păr. Stăniloae)

Scolie 1
Vorbește de ființa, de puterea și de lucrarea fiecărei făpturi. Acestea se văd la toate făpturile și prin ele e cunoscut Dumnezeu ca Făcător, proniator și Judecător.
Sau vorbește de cele două părți din care se alcătuiesc făpturile, adică de materia și forma celor mai sensibile sau de ființa și accidentul celor inteligibile sau de virtutea și cunoștința prin care se face cunoscut celor vrednici Cel mai presus de cunoaștere.

Nota 117
Firea noastră creată nu poate cunoaște prin puterea ei finită cele ale lui Dumnezeu, ci numai dacă primește puterea lui Dumnezeu, ca prin El să cunoască ale lui.

Unde-i Pelerinul cu poza lui de milioane? :)))

Cand l-am intrebat pe Catalin ce stie despre metabolizarea roadelor inteligibil- sensibile din Eden si daca nu vede nicio legatura cu modul in care ar trebui sa cugetam despre Sf. Impartasanie, o tinea pe-a lui cu circuitul sanguin si digestiv.

Si ca nu-ti trebuie nicio filozofie sa intelegi , pt. ca

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
E foarte simplu.E ca la apa sfintita
Asa ca Maxim Marturisitorul sa ne scuteasca cu teologia lui alambicata, nu? :))))

Mi-a placut concluzia cu oasele! Desi nu-s sigura ca am inteles bine :))
Reply With Quote