Maica Domnului este vistierie și administratoarea bogăției dumnezeirii în veacul de acum și în veșnicie
"Deci așa cum numai prin Ea a venit la noi Acesta, a fost văzut pe pământ și a petrecut împreună cu oamenii , întrucât înainte de Ea era nevăzut pentru toți, tot așa și în veacul nesfârșit care urmează orice emanare a unei arătări a luminii dumnezeiești, orice descoperire a unor taine dumnezeiești și orice formă de harisme dumnezeiești sunt de necuprins într-un loc fără Ea. Ea prima primind plinătatea Celui ce plinește/umple toate și care vine prin toate, o face cu putință de cuprins într-un loc [achoretos] pentru toți, distribuind fiecăruia proporțional și după mãsura curăției fiecăruia, ca ea să fie și visterie și administratoare a bogăției dumnezeirii.
Dat fiind că în ceruri există această lege: ca cele mai mici să participe la Cel așezat dincolo de ființă prin cele mai mari, iar Fecioara Mamă e incomparabil mai mare decât toate, de aici urmează că prin Ea vor participa toți la Dumnezeu, pe Ea o vor cunoaște loc de cuprindere a Celui neîncăput câți Îl cunosc pe Dumnezeu și pe Ea o vor lăuda în imne după Dumnezeu cei care-L laudă în imne pe Dumnezeu.
Ea este și cauză a celor dinaintea ei, și patroană a celor de după ea, și procurătoare a celor veșnice. Ea este tema profeților, obârșia apostolilor, temelia martirilor, postamentul dascălilor. Ea este slava celor de pe pământ, desfătarea celor din cer, podoaba întregi creații. Ea este început, izvor și rădăcină a bunătăților negrăite. Ea este pisc și desăvârșire a tot ce-i sfânt."
Sfântul Grigorie Palama
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|