Cunoscutul teolog francez Jean‑Claude Larchet, autor deosebit de apreciat în lumea ortodoxă, revine în atenția cititorilor români cu un nou volum impresionant, atât prin mărime (559 de pagini), cât și prin conținut, asemenea celorlalte volume ale sale, bine cunoscute de acum. Lucrarea „Viața sacramen*tală“, traducere din limba franceză de Marinela Bojin, a apărut cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel la Editura BASILICA a Patriarhiei Române.
[COLOR=#bc363b]D[/COLOR]in informațiile pe care ni le oferă cuvântul‑înainte al autorului, aflăm că prezentul volum „face parte dintr‑o serie de studii consacrate eclesiologiei ortodoxe, [și] are drept temă un aspect esențial din viața Bisericii: acordarea și primirea Sfintelor Taine sau Sacramente. Un volum viitor va înfățișa o altă dimensiune esențială, și anume viața liturgică”. Și continuă: „După ce am examinat aspectul instituțional al vieții bisericești, vom examina acum aspectul ei duhovnicesc, care este cel mai important, întrucât, în mod fundamental - după cum scrie Serghei Bulgakov - «Biserica lui Hristos nu este o instituție, ea este viața cea nouă care se trăiește cu Hristos și în Hristos, însuflețită de Sfântul Duh»… Omul poate primi plinătatea harului - izvorul tuturor bunătăților - numai în Biserica cea una a lui Hristos, pentru că aceasta este Trupul Său și pentru că îl are pe Duhul Sfânt prezent și lucrător în ea. Iar acest har mai întâi îi este împărtășit omului, în Hristos, de Duhul, prin Sfintele Taine sau Sacramente, care se săvârșesc numai în Sfânta Biserică și numai de către Sfânta Biserică”.
În primul rând, ceea ce impresionează în perspectiva teologului din spatele acestui volum este viziunea preponderent patristică asupra Sfintelor Taine, mai exact, venită din partea profesorului de patrologie de la Universitatea din Strasbourg. În al doilea rând, împărțirea studiilor/volumelor sale, de care vorbește mai sus, este una înnoitoare, structural, seria propusă de el fiind așezată în sfera eclesiologiei.
Seria domnului Larchet se vrea așadar una eclesiologică - cu alte cuvinte, nu împărțită în/nici strict dogmatică și liturgică - deoarece, precum am văzut, prima etapă din serie o constituie Biserica. De ce? Pentru că, am putea spune, totul pleacă din Biserică, căci ea, trup tainic al lui Hristos (cf. 1 Corinteni 12, 27), Mântuitorul lumii, care s‑a făcut pe Sine Biserică tainică în trupul celor care cred în El. Deci Biserica este spațiul mântuirii, comunitate ce arvunește sau viețuiește anticipat în Împărăția lui Dumnezeu (cf. Matei 12, 28; Luca 10, 9, 11 etc.). Vorbim așadar în cazul nostru de studiul eclesiologiei, al vieții „eclesiei” lui Dumnezeu, constituită de și prin El și după porunca Lui și pentru care a și fost trimis de Tatăl (cf. Luca 4, 43 etc.). În Biserică, omul intră prin Sfintele Taine, aflând și trăind astfel viața sacramentală. În cadrul acesteia, automat creștinul primește prin învățătură dogmele acesteia. Avem prin urmare o dogmatică primită și înțeleasă eclesiologic. Nu întâmplător, volumul următor din seria profesorului Larchet se va concentra pe „viața liturgică” în general, ca aprofundare a vieții întru adevăr (dogme) și Taine.
Viziunii sale nu‑i lipsește nici dinamismul, mărturia sfintei tradiții fiind pusă în cumpănă cu contribuțiile actuale în domeniu, din toate disciplinele teologice, dar și cu provocările seculare ale epocii. Cât privește acestea din urmă, să ne referim, de pildă, mai ales la cele de ordin moral, cum sunt legile și practicile sexuale deviante, divorțul, avortul etc., care atacă integritatea familiei și, implicit, Taina Cununiei, sau la frecvența cu care se primește Sfânta Împărtășanie, mai des sau mai rar, un subiect arzător pentru foarte mulți clerici și creștini în general, căruia autorul îi dedică mai multe pagini. Desigur, acesta se leagă și de Taina Pocăinței, vizavi de care, din cauza slăbirii vie*ții eclesiale, s‑au născut diverse practici fără temei în sfânta tradiție.
Structural, cartea cuprinde un prim capitol privitor la Sfintele Taine în general, înțelese ca „izvoare ale vieții duhovnicești pentru creștini”, continuă cu alte șapte capitole dedicate, fiecare în parte, celor șapte Sfinte Taine, apoi cu un ultim capitol, foarte interesant, numit „Sinergia sacramentală”, care încearcă să răspundă la destul de multe probleme, ce variază de la o confesiune la alta, legate de lucrarea harului în om și de efortul acestuia întru dobândirea lui prin Sfintele Taine, în special, și prin rugăciune, în general.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|