Sfințind căsătoria și patul mirilor („nuntă cinstită și viață  neîntinată”), Biserica învață și înfrânarea de la relațiile intime.  Înainte de masă, creștinul ortodox rostește rugăciunea, dar dacă alături  este un preot, acesta se roagă: „Doamne, binecuvântează mâncarea și  băutura robului Tău”, însă știm că Biserica condamnă lăcomia și beția,  și le numește păcate. La fel, binecuvântând căsătoria, Biserica condamnă  soții care își întemeiază relațiile exclusiv pe cele intime. Când  într-o căsnicie predomină sexul, putem vorbi despre desfrânare; când  bărbatul, după ce a strigat la soție, cere de la ea satisfacerea  propriilor pofte trupești, vorbim la fel, despre desfrânare. Adresându-se creștinilor căsătoriți, Clement Alexandrinul spunea:  „Omul trebuie să se abțină de la voluptate, în toate trebuie să se  cunoască limita și măsura”. Neputința înfrânării alungă perceperea  deplinătății caracterului treimic al persoanei soților - locul dragostei  este ocupat de voluptate. Înfrânarea joacă un rol important în viața de  familie. La fel, se cere și călugărilor să se înfrâneze. Noi ne  considerăm oameni fericiți pentru că „toate ne sunt îngăduite, dar nu ne  vom lăsa biruiți de ceva” (1 Corinteni 6, 12). 
 Pr. Prof. Gleb Kaleda
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.  
(Părintele Alexander Schmemann)
			 
		
		
		
		
		
	
	 |