View Single Post
  #660  
Vechi 07.09.2015, 22:15:26
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
1. Viața omenească (în speță viața sufletească) e mult prea complexă pentru a o reduce noi la simboluri (deși eu cred că tu prin simboluri te referi mai degrabă, tehnic vorbind, la re-prezentări). Totodată nu putem ignora rolul simbolului (de ce nu și al semnului?) în cogniție - el este evident prioritar pentru unele procesări și pentru anumite niveluri. Cu asta suntem amândoi în acord, sper.
Totuși, Florin, dă-mi voie să îți atrag atenția că, mai mult chiar decât procesarea în cod semantic (iar aici simbolul este un mijloc și un conținut principal), informația și energia minții omenești este imagistică - nu simbolică. În anii 70, un italian pe nume Paivio a scris câteva lucrări remarcabile în această privință. De la el a rămas în neuroștiințe și științele cognitive așanumitul "cod al lui Paivio" despre care, cred, ți-am mai povestit cândva. Lucru curios, se pare că fiecare informație din psihismul nostru este stocată sub forma unui dublet imagistic-semantic. Fiecărei imagini îi asociem deîndată un înțeles și invers, orice înțeles tinde să se asocieze în mintea noastră cu o imagine. Asta e ușor de constatat, chiar acum, dacă vrei să faci experimentul...:)
Nu merită așadar să ne lăsăm atât de fascinați de cuvântul și realitatea asta numită simbol. E o chestie printre multe altele la fel de importante în și pentru om. Nu zic nici să o ignorăm, Doamne ferește, ci doar să acordăm locul potrivit fiecărui lucru în parte.

2. Ei, cu interpretarea asta e mult mai complicat. Iarăși, pericolul dintâi ar fi să credem că putem reduce ori cuprinde chestiunea subiectivă a interpretării într-un fel sau altul. Ar fi atâtea de avut în vedere, s-au scris milioane de pagini pe tema asta și deloc proaste. Ar fi apoi deosebit de naiv să credem că realitatea subiectivă constă, în miezul sau excelența ei, doar din interpretare.
Eu aș aminti că interpretarea nu este nicidecum "spuma" cogniției (ăsta e reflexul unei gândiri tipic raționaliste) ci, lucru care poate părea curios, uneori este un efect de urmă al ei. Zarurile au fost demult aruncate, înainte să înceapă vreun proces propriuzis de interpretare. Acest fapt se poate constata mai ușor în procesele decizionale cruciale, care implică riscul vieții. Deși noi prețuim în mod deosebit interpretarea, ca fapt subiectiv prin excelență, unul foarte personal și complex (găsim aici componente din toată alcătuirea sufletului omenesc și în special procese cognitive), totuși s-a descoperit din vechime că interpretarea ascultă deja de forțe mult mai puternice și, uneori, mult mai primare/simple. Totuși, viața omului atârnă în mod semnificativ și de interpretare. Deși aceasta nu e, adeseori, decât un vârf de iceberg. Unul care atrage mereu atenția celor pasionați de mintea umană.

Dacă vrei totuși să fiu în acord cu formularea ta - anume că realitatea subiectivă e una integral interpretată - ei bine, sunt, în felul următor: realitatea subiectivă este un proces mereu tainic, de neconștientizat atunci când se desfășoară și care, după ce se petrece, poate, dacă sunt motive și capacități mintale, să fie interpretată într-un fel sau altul. Natura fundamentală a realității subiective rămâne senzorial-afectivă. Poate nu întâmplător, Hristos ni se oferă ca Pâine și Vin, suntem îndemnați "Gustați...!" și "Bucurați-vă!" etc. Hristos este Lumină, este Iubire, lui Toma i-a cerut să Îl pipăie și să vadă, nouă să auzim de avem urechi de auzit ș.a.m.d. Iar în extaz mintea tace.
Restul sunt toane și ifose ale veacului acestuia raționalist și steril, care codifică și resemnifică totul. Pentru a-și face mai apoi de lucru în el însuși.
Interpretarea - reprezinta sensul, intelegerea, pe care o atribuim stimulilor, indiferent de natura acestora (vizuala, sonora, tactila... - interni/externi).

Fiecare persoana traieste efectiv in propriul ei univers interpretat subiectiv.

Interpretarea este un proces psihologic fundamental, care implica in mod necesar doi factori: fenomenul interpretat si intelesul asociat acestuia.


De exemplu:
o sonoritate interna (internalizata) - "Dumnezeu" cu intelesul de Dumnezeu. Un tandem de doua constientizari relationate.

Modul in care interpretam realitatea se reflecta direct asupra calitatii existentei noastre.

Interpretarea corecta reprezinta cheia catre libertatea autentica.

Toma a pipait ca sa urce din simturi in Ratiunea dincolo simturi - din care izvorasc toate - originea Cuvantului.

Natura ei transcende senzorial-afectivul. Aici suntem chemati sa ne intoarcem cu totii - Acasa.
__________________

Reply With Quote