Originea suferinței este păcatul, în înțelesul că suferința vine după păcat. Totuși problema suferinței este una delicată, încă nu o poate elucida nimeni dintre noi. Orice răspunsuri am da la această problemă ar fi insuficiente, nesatisfăcătoare. Se susține, în general, că suferința este rezultatul păcatului, deși nu în toate cazurile este așa, pentru că au suferit și oameni care au fost drepți, ca, de pildă, Dreptul Iov, sau au suferit oameni care s-au curățit de păcate, precum Sfântul Apostol Pavel. E o deosebire însă între suferința dreptului și suferința păcătosului, există o cruce a tâlharului care s-a pocăit și există o cruce a tâlharului care nu s-a pocăit. Cu toate că și unul și altul sufereau, rezultatul suferinței lor nu a fost același. Ceea ce este important în legătură cu suferința nu e să știm teoretic ce este și ce rost are, ci să știm cum să o folosim spre binele nostru. Creștinismul presupunând crucea, iar suferința fiind o cruce, important este cum ne ducem această cruce. Pentru mulți, suferința este desființată prin credință, adică, dacă o suferință nu este atât de chinuitoare încât să fie copleșitoare, în cazul acesta ea poate să fie un ajutor pentru îmbunătățirea omului.
Un medic de prin părțile Ardealului, Ioan Suciu Sibianul - Dumnezeu să-l odihnească - spunea că mai ales două lucruri nu le poți face fără credința în Dumnezeu, și anume să suporți o suferință grea și să crești copii buni.
Arhimandrit Teofil Părăian
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|