Rugăciunea poate să scoată din iad sufletele oamenilor și să învie trupuri, să dezrădăcineze munții și copacii din uscat și să-i sădească în firea cea umedă a apei, după cum am văzut că au făcut unii din oamenii îmbunătățiți. Și pe scurt, tot ce va voi să facă un credincios, semne și minuni, să facă numai rugăciune cu evlavie și cu credință, și să nu se îndoiască în inima sa, și îl va asculta Stăpânul, precum a zis în Sfânta Evanghelie.
Rugăciunea tăcută astfel o laudă foarte mult Marele Vasilie și zice acestea pentru dânsa: „Rugăciunea este vorbirea și unirea omului cu Dumnezeu, tărie a lumii, împăcare cu Dumnezeu, maica lacrimilor, ștergerea păcatelor, punte a ispitelor, sfărâmare a războiului, lucru al îngerilor, izvor al faptelor bune, mijlocitoare a darurilor, luminare a minții, sporire nevăzută, hrană a sufletului, izgonire a necunoștinței, dovadă a nădejdii, dezlegare a mâhniciunii, bogăție a monahilor, încetare a mâniei, oglinda sporirii”.
Și, în sfârșit, rugăciunea este celui ce cu adevărat se roagă, judecată și divan și județ al lui Hristos, mai înainte de Judecata ce va să fie, adică: rugăciunea este la cel ce se roagă, ca o judecată mai înainte de înfricoșata Judecată, la a doua venire a lui Hristos, și păcătosul se osândește pe sine, pentru ca să se afle acolo îndreptățit. Bine norocit este cel care plânge cu amar aici, înaintea lui Dumnezeu rugându-se, că acesta nu se mai judecă atunci la acea înfricoșată Judecată. Pentru aceasta, iubite, începând rugăciunea, lasă toate grijile și toate simțirile trupului, părăsește pământul și marea, treci eterul și stelele cerului, treci cu privirea oștile Puterilor fără de trup, Heruvimii cei cu ochi mulți și Serafimii cei cu șase aripi, și înalță mintea ta mai sus de toată zidirea, treci cu gândul peste toate acelea, și înțelege firea Dumnezeiască nespusă și neînțeleasă cu mintea, întemeiată, neschimbată, nealcătuită, în trei ipostaze, neîmpărțită, lumină neapropiată, putere nespusă, frumusețe nemeșteșugită unită strâns cu sufletul cel smerit, iar cu cuvântul după vrednicie este cu neputință a se spune. Acolo Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, un Dumnezeu în toate trei. Trei sfinte într-un scaun, de o Ființă, veșnice. O Dumnezeire, o stăpânire și o sfințenie, toate cuprinzându-le, zidindu-le și sfințindu-le. O Dumnezeire și o Putere. Un Împărat al împăraților și Domn al domnilor.
Agapie Codreanu
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|