"Într-o iarnă, probabil prin 1941, ne trezim cu o avalanșă de oameni de toate vârstele și treptele, năpădindu-mă să stau de vorbă cu ei despre necazurile lor. Aci m-am trezit să fac duhovnicie cu oamenii, deși nu eram preot. Știam că tot ce pățesc oamenii, li se trage de pe urma greșelilor sau a păcatelor. Așa m-am văzut silit să primesc preoția și misiunea maj oră a propovăduirii lui Hfistos-Dumnezeu adevărat și Om adevărat, precum și a sfințirii omului, ca -să aibă pacea lui Dumnezeu în sine, absolut în orice împrejurări s-ar afla în viață."
Ieromonahul Arsenie. Vâlcii. 17 iulie 1945
"Zicând așa Știam că tot ce pățesc oamenii, li se trage de pe urma greșelilor sau a păcatelor se consideră mai înțelept decât Dumnezeu Cuvântul:
Ioan 9:1 Și trecând Iisus, a văzut un om orb din naștere. 2 Și ucenicii Lui L-au întrebat, zicând: Învățătorule, cine a păcătuit; acesta sau părinții lui, de s-a născut orb? 3 Iisus a răspuns: Nici el n-a păcătuit, nici părinții lui, ci ca să se arate în el lucrările lui Dumnezeu.
Nedorind să urmeze înțelepciunii Sfintei Evanghelii n-a citit nici tâlcuirea la cele de mai sus:
††Iese Domnul din templu, meșteșugind [urzind, lucrând] oarecare potolire mâniei iudeilor și spre tămăduirea orbului Se întoarce [îndreaptă],prin semnul [minunea] acesta asprimea și neplecarea lor domolindu-o,măcar că ei cu nimic nu se foloseau. încă, totodată, le și arată lor că nu în zadar, nici fălindu-Se, a zis aceasta: „Mai înainte de a se face Avraam, Eu sunt”4 (Ioan 8,58). Căci, iată El face minune pe care nimeni niciodată nu a
făcut-o mai înainte, căci chiar de a deschis cineva ochii vreunui orb, însă nu orb din naștere (Tobit 11, 7-15). Arătat este, așadar, cum că Acela Care e
Dumnezeu și este mai înainte de Avraam, face aceasta, [minune] care din
veac încă nu s-a făcut (Ieșire 4,11-12).
Și într-adins a venit El la cel orb și nu acela la Dânsul. Pentru aceasta, și
ucenicii, văzându-L pe El că privește cu luare aminte la cel orb, îl întreabă:
„Cine a greșit, acesta sau părinții lui, de s-a născut orb?” Și se vede întrebarea
că este cu greșeală [greșelnică], căci, cum ar fi putut să „greșească
[păcătuiască]” acesta, mai înainte de a se naște? Căci, cu adevărat, nu au
primit Apostolii bârfelile elinilor, anume că sufletul mai înainte de a fi în
trup, păcătuiește petrecând [viețuind, fiind] într-o altă lume, apoi, după
aceea, ca și cu o muncă [caznă] oarecare este pedepsit cu această pogorâre
în trup. Căci, fiind pescari, nici că au auzit ei ceva de acest fel, pentru că
acestea erau dogme [învățături] ale filozofilor. Se vede, așadar, că întrebarea
este fără de socoteală, însă nu și pentru cel care ia aminte.
Iar Domnul, dezlegând nepriceperea [nedumerirea] lor, zice: „«Nici acesta
nu a greșit» – căci cum ar fi putut greși mai înainte de a se naște? – «nici
părinții lui»”. Și [Domnul] nu a zis aceasta ca să-i arate pe ei [pe părinții
orbului] fără de păcate, căci nu așa, de rând [simplu], a zis: „Nu au greșit
părinții”, ci a adăugat: „de s-a născut orb”. Căci au greșit părinții lui, însă
nu de acolo este orbirea acestui orb. Pentru că nu este cu dreptate a pune
păcatele părinților peste fiii cei ce nu au făcut nici o nedreptate. Și aceasta
Dumnezeu o învață prin Iezechiil, zicând așa: „Nu va mai fi pilda aceasta
care se zice: Părinții au mâncat aguridă și dinții fiilor s-au strepezit”5
(Iezechiil 18, 2-3). Legiuiește încă și prin Moise: „Nu va muri tată pentru
fiu”6 (Deuteronom 24,16).
Așadar, cum este scris7: „Care dau [pedepsesc] păcatele părinților pe
feciori până la al treilea și al patrulea neam”? (Ieșire 20,5; Deuteronom 5,9)
Mai întâi, este cu putință a zice că nu este de obște această hotărâre, nici nu
s-a zis pentru toți, ci numai pentru cei care au ieșit din Egipt. Apoi socotește
și înțelesul [noima] hotărârii, căci nu zice aceasta, anume că pentru cele ce
au greșit părinții se muncesc feciorii [se pedepsesc fii], ci că „păcatele
părinților”, adică muncile [caznele, pedepsele] cele pentru păcate se vor da
și fiilor lor."
|