Chinul amintirii păcătoase
Pentru cel care a osândit păcatul și nu mai dorește să îl facă, amintirea devine un chin necruțător. Cu toate că ne străduim să ne păstrăm curăția duhovnicească, amintirea greșelilor ne împunge cu acul ei otrăvit. Sfântul Nil Ascetul ne oferă câteva remedii în acest sens: "Desigur, liniștirea le este un lucru foarte ostenitor celor ce s-au lepădat de curând, căci amintirea, luându-și acum răgaz, mișcă toată necurăția care zace în ei, ceea ce n-a apucat să facă mai înainte pentru mulțimea lucrurilor care prisoseau. Dar pe lângă osteneală, liniștirea are și folos, izbăvind mintea cu vreme de tulburarea gândurilor necurate. Căci dacă vreau aceștia să-și spele sufletul și să-l curățească de toate petele care îl necurățesc sunt datori să se retragă din toate lucrurile prin care crește întinăciunea și să dea cugetării multă liniște; de asemenea să se ducă departe de toți cei care îi întărâtă și să fugă de împreuna petrecere cu cei mai apropiați ai lor, îmbrățișând singurătatea, maica înțelepciunii. Pentru că este ușor să cadă aceștia iarăși în mrejile din care socotesc că au scăpat, când se grăbesc să petreacă în lucruri și griji de tot felul. Și nu e de nici un folos, celor ce s-au strămutat la virtute, să se bucure de aceleași lucruri, de care s-au despărțit, disprețuindu-le" (Cuvânt ascetic, p. 184). În primul rând, pentru a putea păstra curăția sufletească avem nevoie să renunțăm la acele lucruri care ne măresc războiul duhovnicesc. Dacă știm că suntem ispitiți de mândrie, să încercăm să nu mai râvnim la posturi de conducere. Dacă ne ispitește lăcomia pântecelui, să renunțăm la mâncărurile care ne ațâță foamea. Dacă ne amenință iubirea de argint, să facem milostenii și să nu ne extindem afacerile peste măsură. Însă nu doar lucrurile exterioare, ci și anumite persoane ne pot fura starea de liniște. De aceea, este bine să vorbim și să păstrăm relații de prietenie cu cei care doresc să aibă aceleași virtuți ca noi. Desigur, nu vom respinge acum pe toată lumea! Însă de unele persoane va trebuie să ne separăm, tocmai pentru a păstra rodul păcii noastre. Cei de care trebuie să ne ferim preponderent sunt bârfitorii, oamenii foarte mânioși și doritori de slavă deșartă. Nu trebuie să legăm relații de prietenie cu persoane care au aceste defecte majore. Asta nu ne împiedică să le ajutăm financiar sau sufletește atunci când au nevoie. Înseamnă doar să nu le încredințăm propriile gânduri. Oamenii pătimași nu îi înțeleg niciodată pe cei liniștiți. De asemenea, avem nevoie să lepădăm de la noi orice grijă lumească. Nu trebuie să ne sufocăm în disperare, ci să nădăjduim în Dumnezeu.
Obișnuința piere greu
Să nu ne așteptăm la o reușită din start, deoarece nimeni nu poate să învingă ușor obișnuința sădită în sine. Dacă vreți să vă măsurați puterea, încercați să renunțați la un obicei zilnic și veți observa cu tristețe cât de neputincios este omul. "Obișnuința, fiind o greutate care atrage la ea, este de temut ca nu cumva aceasta să le tulbure iarăși liniștea câștigată cu multă sârguință, prin îndeletniciri urâte și să le împrospăteze amintirile relelor săvârșite. Pentru că mintea celor ce s-au desfăcut de curând de păcat se aseamănă cu trupul care a început să se reculeagă dintr-o lungă boală, căruia orice prilej întâmplător i se face pricină de-a recădea în boală, nefiind încă destul de întremat în putere. Căci nervii mintali ai acestora slabi și tremurători, încât e temere să nu năvălească din nou patima, care de obicei este ațâțată de împrăștierea în tot felul de lucruri" (Cuvânt ascetic, p. 184). Slăbiciunea vădită a propriei minți are nevoie de o lungă perioadă de refacere. Așa cum după o operație avem nevoie de o perioadă de recuperare fizică, și recuperarea propriei păci interioare se face treptat, iar nu imediat. Cu toate că ne dorim să dobândim un dar neprețuit, dorința nu este suficientă pentru a-l obține. De aceea, odată ce am început să dobândim puțină liniște, este bine să o păzim eficient, pentru că altfel o vom pierde repede. De asemenea, este bine să nu ne întoarcem la vechile obiceiuri după ce am constatat că avem pace. Acest lucru ne-ar aduce doar pierderea ei. "Prin urmare, să nu se amestece monahul, înainte de ce a dobândit deprinderea desăvârșită a virtuții, în tulburările lumii, ci să fugă cât mai departe, așezându-și cugetarea la marea depărtare de zgomotele ce răsună jur împrejur. (...) Căci atunci vine desăvârșita liniștire, când nu numai faptele, ci și amintirile lor încetează, dând sufletului timp să poată vedea chipurile întipărite și să lupte cu fiecare dintre ele și să le scoată din cugetare. De vor intra alte și alte forme, nu va putea șterge nici întipăririle de mai înainte, cugetarea fiind ocupată cu cele care vin" (Cuvânt ascetic, pp. 185-186).
" Trebuie sfătuiți, dacă au ieșit de curând din tulburări, să se îndeletnicească cu liniștirea și să nu împrospăteze, prin drumuri dese, rănile produse cugetării prin simțuri, nici să aducă alte forme vechilor chipuri ale păcatelor, ci să ocolească furișarea celor noi și toată sârguința să le fie spre a șterge vechile închipuiri"
Sfântul Nil Ascetul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|