Părintele Constantin Sturzu :
Este final de lună și avem datoria, asumată încă de la începutul acestui an omagial euharistic, de a reflecta, din perspectiva spovedaniei și a împărtășaniei, asupra pericopelor evanghelice din cele patru duminici.
În prima duminică, a răsunat la Sfânta Liturghie, în bisericile ortodoxe, pericopa despre iubirea vrăjmașilor (v. Luca 6, 31-36), din consistenta predică de pe munte. A ne întoarce către Dumnezeu cu toată ființa noastră - căci asta implică
pocăința - înseamnă, în mod aparent paradoxal, a ne întoarce cu o inimă iubitoare către... vrăjmașii noștri! E poate partea cea mai grea a creștinismului și ceea ce-l diferențiază de acele religii care propovăduiesc toleranța, răbdarea, refuzul de a riposta în fața vrăjmașilor, dar la care cu anevoie găsești îndemnul de a iubi , nu doar de a-l răbda , pe cel ce te urăște și te prigonește! Adesea, în dialogul de la scaunul de spovedanie, această poruncă se vădește a fi o adevărată piatră de poticneală. Sigur că ne este greu să iubim pe vrăjmașii noștri, că nu putem, cu puteri omenești, pune iubire într-o relație în care primim, din partea celuilalt, ură și chin. Dar nu ne putem apropia de sfintele taine și împărtăși dacă nu spunem măcar:
„Doamne, tu vezi că inima mea nu poate iubi, că mă tulbură cei ce mă vrăjmășesc. Dar vreau să iert și să binecuvintez pe cel ce-mi face rău; dă-mi Tu puterea aceasta, pe care eu nu o am, aceea de a-l iubi nesmintit" .
În a doua duminică a lunii lui brumărel, am aflat care sunt opțiunile noastre în viață, cum ne putem raporta la „cuvintele vieții veșnice" , conform pildei semănătorului (v. Luca 8, 5-15). În
Stromate , Sf. Clement Alexandrinul ne arată că Domnul este „cultivatorul pământului din oameni" . Ultimul cuvânt spus lui Adam, înainte de a-l izgoni din rai, a fost: „căci pământ ești și în pământ te vei întoarce" (Facerea 3, 19). Avem, așadar, mergând pe firul parabolei, nevoie să împlinim trei lucruri: 1) să nu mai rătăcim pe „lângă drum" , lăsându-ne călcați în picioare de diavol și de cele ale lui (cf. Luca 8, 5), ci să venim pe Cale, în Biserică; 2) să ne ținem de rugăciune, care este „plugăria sufletului" și de împlinirea poruncilor, ca să se înmoaie inima de piatră și „fără umezeală" (cf. Luca 8, 6); 3) să curățăm câmpul ființei noastre de spinii patimilor care ne înăbușă (cf. Luca 8, 7), prin spovedanie și pocăință sinceră. Apoi vom putea primi toată sămânța cea bună care se seamănă de Sus, precum și bobul de grâu ascuns în prescura ce se preface în Trupul Domnului. Devenim, astfel, mlădițe ale lui Hristos, primind și bobul de strugure ascuns în vinul ce devine, la Sfânta Liturghie, Sângele Domnului.
Într-o lume în care suferința și moartea ne sunt familiare, nu putem să nu ne întâlnim (ca în a treia duminică a acestei luni), cu un cortegiu funerar precum cel ce însoțea pe văduva din Nain, al cărei fiu a fost înviat de Domnul (v. Luca 7, 11-16). Vedem, pe de o parte, că ceea ce L-a „atras" pe Domnul a fost tânguirea acelei femei, care-și plângea „singurul copil" (Luca 7, 12). Tot așa, omul care se tânguie/ se pocăiește de păcatele sale, plângându-și sufletul mort - singurul suflet, nu? -, atrage prezența Domnului. Sau, mai exact, Îl lasă pe Dumnezeu să Se aplece asupra sa, să intre în viața (sau mai degrabă moartea!) sa. La întrebarea:
de ce a trebuit să se și „atingă de sicriu" (cf. Luca 7, 14), nu putea să facă minunea învierii doar rostind un cuvânt? , Sf. Chiril al Alexandriei răspunde: pentru ca noi să învățăm că „Trupul Sfânt al lui Hristos mântuiește oamenii" , căci „Trupul lui Hristos are puterea de a da viață și de a birui moartea și stricăciunea", fiind
„Trupul Cuvântului, dătător de viață" . Găsesc răspuns aici și cei ce cred că doar rugăciunea, nevoința, împărtășirea de cuvintele Domnului ar fi suficiente spre mântuire, nefiind nevoie și de împărtășirea din Trupul și Sângele Său (desigur, cu bună rânduială, cu dezlegarea și cu binecuvântarea duhovnicului).
Ultima duminică a lunii octombrie, cea de mâine, ne vorbește despre vindecarea demonizatului din ținutul gherghesenilor (Luca 8, 26, 39). Dumnezeu ne eliberează de sub tirania diavolilor, dezlegând pe cei ce, tot făcând voia lor, au ajuns să fie chiar și posedați, cu manifestări specifice. Dar această ieșire de sub influența satanei a unui om atrage o serie de efecte împrejurul său. Gherghesenii au fost scoși din casele lor, deși se sfătuiseră nici să nu primească pe Iisus la ei, nici să iasă din cetatea lor ca să vadă minunile Lui. Dar paguba produsă prin înecarea porcilor în mare i-a scos din ale lor... Așa se întâmplă și când omul se pocăiește sincer, împlinește poruncile Domnului, se spovedește și se împărtășește, eliberându-se de sub tirania diavolului: devine epicentrul unor adevărate seisme spirituale în comunitatea/ familia din care face parte. Unii pot alege, în urma șocului, să urmeze lui Hristos; alții Îl vor alunga și se vor ține, în continuare, departe de El. Dar nimeni nu va putea să susțină că nu L-a întâlnit și că nu a avut dreptul de a alege
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|