View Single Post
  #4  
Vechi 28.10.2015, 19:02:27
TINERI PENTRU ROMANIA's Avatar
TINERI PENTRU ROMANIA TINERI PENTRU ROMANIA is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.08.2010
Locație: Mai multe localități
Religia: Ortodox
Mesaje: 514
Implicit

RÂNDURI PENTRU DOMNIȘOARE (16)

SOCIETATEA

Milostenia

-I-

Milostenia e o îndatorire și presupune iubire de oameni. Iubirea de oameni e însă de neconceput fără dreptate. Am primit în viață mai mult decât am meritat. Am făptuit răutăț›i și nu toate au fost pedepsite. Ni s-a făcut bine și nici nu am observat. E drept prin urmare să le răspundem celorlalți la bine cu bine și să le iertăm la rândul nostru greșelile.

Iată definiț›ia pe care o dă filozoful Leibnitz iubirii de oameni: "Să-i iubeș™ti pe ceilalți înseamnă să te bucure fericirea lor și să te doară suferința lor."€

Gottfried Wilhelm von Leibniz (1646 - 1716)




-II-

Nimeni nu ne poate obliga să fim sensibili la fericirea sau la suferința altora. Totuși o viaț›ă trăită fără să ne pese de semenii noș™tri e o viaț›ă la fel de blamabilă ca aceea a slugii din parabolă care își îngroapă banul de aur în loc să-l valorifice. Sunt în noi forț›e cum ar fi inteligenț›a, inima care nu ne-au fost date pentru a rămâne nefolosite sau pentru a ne folosi doar nouă.

Unii pretind că nu au ocazia să facă bine. Le-am putea răspunde că ar fi de ajuns să privească în jur. Au nevoie de serviciile noastre Familia, prietenii, necunoscuț›ii chiar. Putem schimba zilnic în bine situația cuiva. Cine e util și altora are parte de bucurii durabile, pentru că împărtăș™eș™te trăirile celor pe care-i ajută.

-III-

Cuvântul "bucurii"€ să nu ne facă nerealiști. Recunoș™tinț›a e rară. Înțelegerea perfectă a intenț›iilor noastre și mai rară. Ce ne va merge cu adevărat la inimă va fi sentimentul că ne aducem contribuț›ia la afirmarea binelui. El a făcut posibile nenumărate fapte bune care au ușurat povara de nevoi și de griji de pe umerii multora.

Nu avem dreptul să spunem: "Nu are rost. Ce pot face e prea puțin."€ Un viitor senin se obține prin progrese realizate în timp ca urmare a acumulării de eforturi aparent lipsite de însemnătate sau de rezultate. Gândurile bune, faptele generoase nu se pierd, cu toate că uneori nu li se văd efectele.

-IV-

Oricare ne-ar fi condiția sau vârsta, învăț›ătura sau ignoranț›a, bogăția sau sărăcia, putem nutri ambiț›ia de a fi drepț›i și buni. O astfel de ambiț›ie e deosebit de tonică pentru noi înșine, dându-ne un țel superior intereselor sau satisfacțiilor personale. Să trăim doar pentru noi e meschin. Să ne cultivăm grădina, dar să dărâmăm zidurile din jurul ei ca aceia care au nevoie de sprijinul nostru să poată intra.

În zilele noastre cuvântul altruism tinde să înlocuiască cuvântul milostenie, deși are defectul că exprimă prea formalist capacitatea de a ne identifica cu ceilalți. Aceia pe care cuvântul milostenie îi deranjează consideră că el exprimă inegalitatea. În realitate milostenia e iubire, adică suprema egalitate a sufletelor.

-V-

Sunt ființ›e predispuse firesc să se gândească mai mult la ceilalți decât la ele. Când o asemenea înclinaț›ie nu e spontană, poate fi dobândită. Să adăugăm că milostenia nu se limitează la a dărui. Adevărata milostenie e sufletul existenței. Ea se aplică tuturor împrejurărilor, ea repară lucrarea răului prin aceea a binelui, ea inspiră o gingășie care face nedureroasă pansarea rănilor, ea adaugă îndatoririlor obligaț›iile voluntare. O persoană milostivă nu doar respectă viața semenilor săi, ci chiar și-ar da viața pentru ei. Femeile practică acest gen de eroism în ciuda slăbiciunii lor fizice. Cutezanța de care ele dau dovadă în situaț›ii dificile e atât de obiș™nuită, că nu surprinde pe nimeni.

Câte nu au făcut femeile în teribilul an 1944 pentru a atenua ororile războiului! O doctoriță a împiedicat expedierea într-un lagăr din U.R.S.S. a soldaț›ilor răniț›i din spitalul unde se afla și bunicul meu lovit în piept de un glonț› în timpul luptelor din nordul Moldovei. Bunica unei prietene, infirmieră participantă la toată Campania din Est, a cerut imediat după Actul de la 23 August să fie trimisă în regiunea Karaganda din R.S.S. Kazahă pentru a-i ajuta pe prizonierii de război români aflaț›i acolo. Ceea ce ea le-a adus a fost mai ales mângâierea regăsirii cuiva din Patrie. Faptul de a le spune acelor necunoscuț›i "€žSunt româncă", de a le vorbi în româneș™te de Țară, de a le trata după puterile ei bolile a fost un act de supremă milostenie.

Lagărul KARLAG din regiunea Karaganda, Kazahstan



-VI-

Învățătura dată neș™tiutorilor e la fel de importantă ca mâncarea dată flămânzilor, fiindcă e cât se poate de adevărat că omul nu trăieș™te doar cu pâine. În jurul nostru vom găsi întotdeauna pe cineva care să aibă nevoie de hrană pentru minte și suflet. Cunoș™tinț›ele noastre, înțelepciunea noastră pot fi folositoare altora și avem obligația să li le oferim fără reț›ineri. Darul pentru minte și inimă e prioritar. La moartea unei femei meritoase, cei care au cunoscut-o spuneau emoț›ionaț›i: "Ce se va întâmpla cu noi? Eram toți săracii ei."

-VII-

Milostenia ne cere să facem bine inclusiv celor de care avem motive să ne plângem. Ea e mai puțin rigidă ca dreptatea, care ne determină să-l lăsăm pe rău să-și primească pedeapsa meritată. "Dacă-i abandonăm pe răi, ei vor deveni mai răi"€, spunea filozoful Platon. Pe acest principiu, transformat în poruncă de creș™tinism, se bazează orice regenerare socială. Nu există om care să nu poată fi făcut mai bun cu tact, cu blândeț›e, cu înțelepciune. Când răul ne-a fost făcut nouă, iertarea e cea mai admirabilă formă a milosteniei, pentru că înfrânge în noi trufia.

Platon




Simpla iertare poate fi amestecată cu o cantitate oarecare de resentimente. Scopul ar fi să ne purtăm omeneș™te cu dușmanii, pentru că să-i iubim efectiv nu e posibil. Afecț›iunea e un sentiment, nu o putem impune inimii. Ilustrativă pentru ce am spus e poezia lui Victor Hugo "€žDupă luptă"€. Pe câmpul acoperit de cadavre un muribund striga "€žApă!"€. Un ofițer însoț›it de un soldat, care treceau călare prin apropiere, l-au auzit. Ofiț›erul, tatăl poetului, îi întinde plosca sa soldatului ca s-o dea rănitului. În timp ce soldatul se apleca pentru a-l ajuta să bea, rănitul se ridică în capul oaselor și trase cu pistolul în ofițer. "Lasă-l totuși să-și potolească setea"€, spuse ofiț›erul, deși glonțul trecuse atât de aproape de el că-i smulsese pălăria de pe cap.

După luptă




Popescu Angela
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!

Last edited by TINERI PENTRU ROMANIA; 29.10.2015 at 01:04:04.
Reply With Quote