View Single Post
  #1169  
Vechi 01.11.2015, 21:57:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Rugaciuni pentru cei trecuti la cele vesnice

In Teologia dogmatică a Mitropolitului Macarie citim: „Rugăciunile noastre pot să ajute celor răposați în același chip în care ele ajută creștinilor de pe acest pământ care sunt despărțiți de noi […], fie că se află în călătorie, fie prizonieri, fie în surghiun ori în temniță – tot așa cum ajută rugăciunile părinților pe copiii lor bolnavi.” „Să se îndoiască omul că sunt lucrătoare rugăciunile pentru cei răposați e totuna cum s-ar îndoi că sunt lucrătoare rugăciunile pentru cei care nu sunt de față.”

Astfel de cugetări nu sunt originale, ci au temelie la Sfinții Părinți. Încă Sfântul Epifanie al Ciprului a scris: „Ce poate să fie mai de folos pentru cei răposați decât să fie pomenite la rugăciune numele lor? Cei vii cred că cei adormiți nu sunt lipsiți de viață, ci trăiesc în Dumnezeu. Așa cum Sfânta Biserică ne învață să ne rugăm pentru frații care călătoresc cu credință și cu nădejde, căci săvârșind pentru ei rugăciuni, acestea le sunt de folos, tot astfel trebuie să fim încredințați și de folosul rugăciunilor săvârșite pentru cei plecați din această lume.”

Bătrâna Minka mi-a povestit următoarele: „Aveam o mătușă la Cirpan -pe E.R în timpul Războiului Balcanic (1912), fiul ei a fost mobilizat și a dispărut. Luat prizonier, el nu a dat nici un semn de viață un an și șapte luni. Autoritățile i-au comunicat oficial că el fie a dispărut fără urmă, fie a murit. Mama lui plângea, nemângâiată. Socotind că a murit, ea i-a făcut în toată această vreme pomeni, după soroacele de pomenire, socotind o anume dată a morții lui. Astfel, în cea de-a 40-a zi, la trei, la șase și la nouă luni și la un an, a dat să se slujească Liturghie pentru cei adormiți, aducând pâine, pregătind colivă, făcând pomană și împărțind haine „de bogdaproste”, pentru păcatele celui adormit.

După un an și șapte luni el s-a întors acasă, pe neașteptate, viu și nevătămat. Mama lui și-a ieșit din fire de atâta bucurie. Și i-a povestit cum l-a pomenit, câte Liturghii a dat să se facă pentru el și câte a împărțit pentru sufletul lui. Iar el i-a spus că în prizonieratul său i-a fost foarte greu, însă, în acele zile când era pomenit, simțea o mare ușurare sufletească!…

Asta înseamnă că pomenile nu sunt fără rost!” a încheiat bătrâna Minka.

Foarte vrednice de crezare sunt multe asemenea întâmplări păstrate de Biserică în Viețile Sfinților. Ele demonstrează adevărul că legătura prin rugăciune – fie între cei vii, fie între cei vii și cei adormiți – este una reală, lucrătoare și mult folositoare. „Pentru că nimic din cele pe care le dăm împrumut lui Dumnezeu – după cuvintele Sfântului Ioan Damaschin – nu se pierde, ci se întorc toate de la El cu cea mai mare dobândă.”

Iată că există însă o serie de neînțelegeri în legătură cu rugăciunile pentru cei adormiți. Să acordăm puțină atenție celor mai însemnate dintre acestea: 1) Unii întreabă: cum poate lucrarea rugăciunii să se extindă atât de mult, încât să treacă dintr-o lume în alta și să meargă din lumea văzută în cea nevăzută?

La această întrebare Mitropolitul Filaret al Moscovei răspunde astfel: „La rândul meu, eu am pus celor ce cugetă în acest chip întrebarea: e de înțeles oare pentru mintea obișnuită cum lucrează rugăciunea unui om viu asupra altui om viu, mai cu seamă dacă rugăciunea se face pentru cineva care nu este de față […], și cum se poate cere pentru el ceva moral și duhovnicesc, ca de pildă iertarea păcatelor, îndreptarea din vicii, îmblânzirea patimilor, luminare, întărirea întru virtuți? Doi oameni – fiecare cu propria lui minte și voie, cu aplecările proprii, în mod liber – nu sunt oare unul pentru altul două lumi diferite, despărțite una de alta, cu atât mai mult că sunt mărginiți de trup? Atunci cum rugăciunea unui om își întinde lucrarea sa asupra altuia?”

In viață există multe asemenea întâmplări, despre care pomenește Mitropolitul Filaret: ca unul să se roage pentru altul și să primească cele cerute. Și Cuvântul lui Dumnezeu socotește lucrătoare rugăciunea între doi oameni, ea fiind cu putință de îndată ce și-au asumat datoria de a se ruga unul pentru altul. Nu s-ar fi spus una ca aceasta dacă o asemenea rugăciune ar fi fost nelucrătoare și fără obiect. Rugați-vă unul pentru altul, ca să vă vindecați – citim la Sfântul Apostol Iacov -, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului (Iac. 5,16). Iar Sfântul Apostol Ioan Teologul scrie: Dacă vede cineva pe fratele său păcătuind – păcat nu de moarte – să se roage, și Dumnezeu va da viață acelui frate, anume celor ce nu păcătuiesc de moarte. Este și păcat de moarte; nu zic să se roage pentru acela (I In 5,16).

Și, dacă este cu putință lucrarea rugăciunii unui suflet asupra altuia în această lume, este cu putință și această lucrare a rugăciunii celor vii de aici asupra celor plecați pe cealaltă lume, cu atât mai mult, cu cât sufletele celor vii și ale celor morți nu s-au rupt unele de celelalte, ci se află sub același acoperiș – acoperișul uneia cerești și pământești Biserici, al cărei Cap este Hristos (Efes. 1, 10). „Adu-ți aminte – scrie Sfântul Teofan Zăvorâtul – că rugăciunea pentru cei adormiți este puternică în comuniune, prin faptul că se face în numele întregii Biserici. Biserica respiră prin rugăciune. Așa cum o femeie însărcinată – prin puterea firii – respiră, iar acțiunea respirației se transmite și copilului, tot astfel, prin puterea harului Biserica respiră unită la fiecare rugăciune, iar lucrarea rugăciunii se întinde și asupra celor adormiți care se află în sânul Bisericii, care îi cuprinde atât pe cei vii, cât și pe cei adormiți, pe cei luptători și pe cei triumfători.” Spunând aceasta, Sfântul Teofan conchide: „De aceea, nu vă leneviți să pomeniți la fiecare rugăciune pe toți cei strămutați de la noi, părinți și frați ai noștri, dreptcredincioși! Aceasta va fi socotită drept milostivire a voastră pentru ei.”

2) Unii întreabă: De ce în Scriptură nu ni s-a descoperit nicăieri limpede faptul că trebuie să ne rugăm pentru cei răposați și pentru izbăvirea lor de iad?

Le răspundem: într-adevăr, in Sfânta Scriptură o asemenea idee nu este limpede exprimată, însă ea este clar subliniată, fără a fi dezvoltată cu de-amănuntul. Ceea ce nu este fără adânci temeiuri dumnezeiești. Iar temeiurile sunt următoarele:

a) Dacă Hristos ar fi dezvăluit adevărul cu de-amănuntul că pentru rugăciunile fierbinți făcute pentru aproapele, și mai cu seamă de cei drepți, Dumnezeu va ierta pe lumea cealaltă păcatele celor care au greșit, cine s-ar mai fi străduit în slăbirea morală, de obște, să se nevoiască singur ca să ajungă la adevărata stare de virtute pe pământ și, prin frică și cutremur, să-și lucreze mântuirea lui (Filip. 2,12)?

b) Nu există aceeași fericire pentru păcătosul iertat și pentru cel drept, care s-a ridicat până la înălțimea sfințeniei, care s-a trudit de bunăvoie, din dragoste către Dumnezeu, întru virtute. Precum stea de stea se deosebește în strălucire (I Cor. 15, 41), tot astfel și fericirea celor mântuiți va fi felurită. Domnul Iisus Hristos voiește de la noi să fim desăvârșiți întru virtute (vezi Mt. 5, 48), și să fim desăvârșiți întru bucurie (vezi In 16,24). Dumnezeu ne va ierta dincolo multe păcate la rugăciunile Bisericii și ale celor apropiați nouă, însă numai dacă noi ne-am străduit atât cât ne-au ținut puterile să facem pocăință în această viață. Dar dacă noi am cedat și ne-am îngăduit să săvârșim chiar și păcate de moarte, pentru care nici nu ne-am gândit să ne pocăim, nu vom fi iertați nici acum și nici în veacul viitor (Mt. 12, 32).

3) O altă importantă întrebare este dacă noi, cu toții, putem să fim, prin rugăciunile noastre particulare, lucrători la ușurarea stării celor care au răposat în păcate?

Răspunsul este: Nu toți! Dacă noi înșine suntem foarte păcătoși și nu ne căim pentru păcatele noastre, dacă nu ne curățim de ele prin mărturisire, cum vom cere iertare pentru păcătoșii plecați dintre noi? Un mort nu poate să-i ajute unui alt mort. Orice mare păcătos este un om mort duhovnicește. Pentru acela care se roagă fără să se căiască de păcatele lui, Dumnezeu grăiește: Ai nume […], trăiești, dar ești mort (Apoc. 3, 1). Și încă: Poporul acesta se apropie de Mine cu gura și cu buzele Mă cinstește, dar cu inima este departe (îs. 29, 13; vezi și Mt. 15, 8). Aceasta înseamnă: acest popor puțin credincios și rob al patimilor sale, chipurile, plânge pentru pieirea celor răposați ai săi care au murit în păcate, dar el însuși merge cu păcatele sale către aceeași pieire la sfârșitul acestei vieți. Chipurile, voiește de la Mine să arăt milă către cei adormiți, dar el însuși II nesocotește pe Fiul lui Dumnezeu și sângele Legământului (Evr. 10, 29), cu păcatele lui de fiecare zi. Dumnezeu nu-i ascultă pe păcătoși; dar de este cineva cinstitor de Dumnezeu și face voia Lui, pe acesta îl ascultă (In 9,31). Pentru aceasta, dacă voim să ajutăm cu adevărat răposaților noștri, mai întâi noi înșine să ne lepădăm de obiceiurile păcătoase și să arătăm prin pocăința noastră că-L iubim pe Dumnezeu, și El va împlini rugăciunile noastre după făgăduința lui Hristos: Dacă rămâneți întru Mine și cuvintele Mele rămân în voi, cereți ceea ce voiți și se va da vouă (In 15, 7).

Sfântul Dimitrie al Rostovului scrie: „Nu există un asemenea bine pe care să fie cu neputință să-l cerem de la Dumnezeu, numai să cerem ceva într-adevăr bun și să ne rugăm așa cum trebuie […]. Nu primesc cele cerute aceia care, fiind ei înșiși răi, nu caută să se îndepărteze de rău și să înceapă să săvârșească binele ori care cer de la Dumnezeu ceva nefolositor […]. Omul cel rău, care nu caută să-și lase nelegiuirile lui, nu poate să ceară nimic de la Dumnezeu.”

De aici rezultă următoarele: Dumnezeu ascultă atât rugăciunile celor drepți (Ps. 33, 18), cât și pe ale celor păcătoși, care se roagă cu adâncă pocăință, cu frângerea inimii și cu hotărârea puternică de a-și îndrepta starea lor păcătoasă.

Arhimandrit Serafim Alexiev
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote