View Single Post
  #5  
Vechi 04.11.2015, 21:39:56
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit Fecioara, podoabă desăvârșită a omenirii (part 1)

Numeroase sunt darurile pe care Dumnezeu le-a făcut oamenilor, atât cele pe care El le-a dăruit deja, cât și cele pe care El le dă celor care s-au luptat pentru a le păstra pe cele dintâi. Dar cel mai mare dar dintre toate, cel care-l face pe om să fie om – este de a-L iubi pe Dumnezeu în curăție, de a trăi după minte, de a stinge patimile și de a nu avea nicio îndulcire dintru păcat. Ori, puterea de a trăi în acest chip și de a fi curați după ce am biruit toate păcatele a fost așezată în noi încă de la început: mai întâi, puterea de a omorî păcatul – nu fără suferință, ci, după ce ne vom fi războit. Apoi, după ce vom fi arătat și izbutit tot ceea ce ține de puterea noastră, aceea de a face să înceteze ostenelile noastre, de a fi buni fără lupte și a rămâne fără păcat – după ce vom fi dobândit până și nestricăciunea trupului.
A înțelege altfel ceea ce privește omul ar fi nesăbuit, căci, dacă firea nu ar fi fost atât de aplecată spre păcat și deși făcând și folosind totul împotriva acestuia – noi nu am putea scăpa în întregime neatinși de rănile care decurg de aici și această stare rea ar fi în noi neschimbătoare. Am fi, astfel, mai răi decât dobitoacele în care nu este niciun rău și ne-ar fi aproape cu neputință a nu-L huli pe Făcătorul că nu e întru totul Bun – și, cu atât mai mult, făcătorul răului – de a nu-l fi răsplătit întotdeauna pe cel drept, cerând de la noi ceea ce El nu ar fi sădit în noi și de a cere plată fără a-l fi într-armat pe om împotriva tuturor păcatelor.
Numai dacă El ne-ar fi legat de puterile binelui încă de la început, astfel încât am fi fost buni fără măcar a fi suferit cât de puțin în lume – și, desigur, nu ar fi fost cu putință să fi fost buni în acest chip, fără să fi avut de alergat noi înșine spre bine și virtute, căci noi am fi fost atunci pregătiți mai degrabă să răbdăm binele decât să-l săvârșim. Cum, dar, am fi putut noi să folosim această libertate a propriei noastre voințe, pe care am primit-o ca ea să fie pricina laudelor și a biruințelor pentru acei care se sprijină pe puterile lor, spre deosebire de cei care nu sunt copți și pliniți decât prin firea trupului? Dar lui Dumnezeu nu I-ar fi fost bineplăcut ca omul să nu poată ajunge vreodată la capătul acestor izbânzi ale virtuții cu care El a cinstit firea noastră și să-l lase să lupte la nesfârșit, fără a cunoaște capătul și încununarea luptei sale, căci nu ar fi fost nimic mai împovărător pentru om, câtă vreme toate celelalte făpturi au un țel spre care se îndreaptă și la care e de nevoie să ajungă. De aceea, trebuie să primim și să credem că puterea de a lupta împotriva păcatului a fost așezată în firea omenească și că noi trebuie să facem ca această putere să treacă în faptă, devenind buni în noi înșine și prin noi înșine, spre a plini binele care se află în noi și pentru a încheia luptele și ostenelile. Dacă nu, de ce am mai avea nevoie de lupte, dacă nu pentru a apăra virtutea care este nedeplină în noi și pentru a nu o lăsa prea depărtată de cea care ne-a fost poruncită? Atunci, nu va mai putea fi nicio primejdie și nicio putere tinzând spre păcat, ori de care fel ar fi, întrucât Dumnezeu – Binele desăvârșit – Care este întreaga noastră nădejde, nu lasă niciun loc din care El să lipsească.
(Sfântul Nicolae Cabasila - Cuvântări teologice: la Iezechiel - Hristos - Fecioara Maria)

http://edituradeisis.ro/opencart/ind...product_id=185
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote