Cuvântul psihologului : psiholog Irina Rusu ( unde gresesc femeile )
Unde greșesc femeile in relația cu soții lor :
Femeile își tratează partenerii ca și cum ar fi copii
„Nu uita să mănânci la prânz!”, „Nu așa se împăturește un tricou!”, „Iubitule, ți-ai luat batista?”.
Când acționează în acest fel, ele sunt propulsate de nevoia de a avea grijă, de a proteja sau a ajuta. Este însă o mare diferență între a-ți manifesta afectuos grija și a te purta ca și cum celălalt ar fi incompetent sau incapabil să se descurce. Partea proastă este că dacă se poartă cu bărbații ca și cum aceștia ar fi neisprăviți sau neajutorați, ei încep să devină neajutorați. Plecând de la premisa că nu se vor descurca singuri, femeile își asumă responsabilități suplimentare.
De ce se întâmplă toate acestea? Ce este fundamental greșit în psihologia feminină? Nu este nimic în neregulă. Femeile se poartă cu partenerii lor ca și cum ar fi niște copii, dintr-un motiv foarte simplu: sunt antrenate să fie mame.
Dincolo de instinctele materne, o altă explicație apare din excesul de grijă al femeilor. Această explicație face apel nu la biologie, ci la acea formă de interacțiune psihologică în care noi, femeile, avem din nefericire studii doctorale neacreditate oficial. Mă refer desigur la manipulare. De ce comportamentul matern în exces este manipulativ? Deoarece, în felul acesta, femeile se fac indispensabile. Ele știu că, dacă se fac necesare, nu vor fi abandonate.
În sfârșit, al treilea motiv pentru care bărbații sunt tratați ca niște copii ține exclusiv de bărbați. Unii au o plăcere reală în a fi cocoloșiți, în special dacă au intrat în relație având un deficit sau un exces de acest tip.
Femeile se îndrăgostesc de ceea ce un bărbat promite să fie
Unele femei sunt „minunați manageri de proiect”. Proiectul lor este un bărbat, care mai are nevoie de unele modificări înainte de a fi „perfect”. Câteva mici schimbări la caracter, unele ameliorări ale sintagmelor de la ușa cortului, o modestă transformare a manierelor, plus explozia marilor talente și abilități necunoscute de nimeni până atunci. De Angelis (1990) numește acest proces „a te îndrăgosti de potențialul unui bărbat”.
Cum îți dai seama dacă te atrage mai mult potențialul decât realitatea? Găsești tot felul de justificări pentru problemele lui. Visezi frecvent la ceea ce va fi relația voastră după ce el va fi altfel. Crezi în el mai mult decât oricine, și chiar decât el însuși.
De ce intră femeile în astfel de relații? Unele pur și simplu nu se respectă pe sine. Nu cred că viața lor e suficient de valoroasă pentru a avea grijă de ea și decid să se pună în slujba unui alt destin, mai „promițător”. O asemenea auto-minimalizare duce frecvent la distrugere de sine.
Alte femei își extrag un subtil sentiment de superioritate morală, încercând să demonstreze cât de răbdătoare și de rezistente la frustrare sunt. Unele au primit mesaje iraționale în copilărie, mesaje conform cărora a iubi în sens religios înseamnă a-ți sacrifica sinele. A iubi în sens superior, inclusiv pe tine însuți, nu înseamnă a-ți batjocori sinele, ci a-l îngriji cu dragoste, permițându-i să se dezvolte și să înflorească. Dacă acest lucru nu a mers cu tine însăți, cum o să meargă cu celălalt?
În sfârșit, unele femei se străduiesc să scoată din bărbații lor „tot ce e mai bun”, dintr-o tendință instinctivă de perfecționism. Drama perfecționistului este că, fiind concentrat pe ceea ce ar putea îmbunătăți, nu-și rezervă timp pentru a se bucura de ceea ce a obținut deja.
Dacă te-ai regăsit în aceste descrieri, dragă domnișoară ori dragă doamnă, înseamnă că e timpul unei schimbări. E momentul să privești cu grijă spre tine și partenerul tău și să descoperi suprafața și adâncimile cuplului vostru. Astfel poate începe o nouă poveste, în care fiecare e conștient de ceea ce pune în interiorul relației sale.
Am să închei acum cu ceea ce spunea cândva filosoful Vasile Conta: „Nu-ți tulbura liniștea cu învinuiri fără folos pentru greșelile din trecut; ele nu pot fi reparate. În schimb, însă, folosește-te de experiența lor, ca învățătură pentru viitor”.
Mărunțișuri amenințătoare pentru unitatea cuplului
Mă numesc A.I. și sunt căsătorită de 6 luni. Deși ne iubim foarte mult, ajungem la divergențe cu privire la lucruri pe care eu le-am învățat într-un fel în familia mea, iar el în alt fel.
Așa cum fiecare cuplu ar putea da mărturie, se intră în căsătorie cu obiceiurile și tradițiile familiei de origine. Și, așa cum s-a întâmplat și în cazul dvs., de foarte multe ori, tânărul cuplu ajunge la certuri tocmai pornind de la aceste diferențe.
Iată doar câteva exemple în care se pot regăsi multe familii: în familia ta, erați obișnuiți să mâncați în sufragerie, cu televizorul deschis; la el, întotdeauna se mânca în bucătărie. În familia ta, se mergea la mănăstiri odată la câteva săptămâni, la el, preferau să meargă la bunici, la țară; familia ta a păstrat fiecare mărunțiș care amintește de ceva, aranjat în toate colțurile casei și ție îți place să faci la fel; la el, casa era sobru aranjată, iar multe obiecte decorative constituiau „mizerie” și erau eliminate periodic.
„De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa…”
Acestea sunt doar mărunțișuri. Dar mărunțișurile se pot aduna și pot ajunge să devină amenințătoare pentru unitatea cuplului. De aceea, ați avea nevoie să deschideți o discuție pornind de la versetul din Facere 2, 24: „De aceea va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa și se va uni cu femeia sa și vor fi amândoi un trup”. Deși cele mai multe raportări la acest verset se referă la despărțirea fizică de părinți, poate fi extins și la acele obiceiuri și tradiții aduse din familia de origine.
Odată căsătoriți, inima fiecăruia are nevoie să se întoarcă, dinspre familia care l-a născut, către noua familie pe care tocmai a format-o. Familia pe care Domnul a binecuvântat-o prin Taina Cununiei devine cea mai importantă în viața noastră, iar unul dintre aspectele prin care se manifestă această schimbare este, atât pentru soț, cât și pentru soție, a îmbrățișa uneori obiceiuri ale familiei lărgite și a construi noi tradiții.
Ce înseamnă asta, aplicat în viața de zi cu zi? Înseamnă a înțelege, în primul rând, faptul că este firesc ca soțul ori soția să fi învățat să facă un lucru în alt fel decât am fost învățați noi de către părinții noștri. Să credem că acest alt fel nu e întotdeauna mai rău, ci doar neobișnuit pentru noi.
A fi deschiși la a primi „bagajul” celuilalt, a le pune împreună și a alege ce e mai potrivit pentru cuplul pe care vrem să-l formăm. A face schimbări în felul în care privim lucrurile în funcție și de perspectiva partenerului reprezintă o cheie pentru a întări relația.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|