Sa-l ascultam si pe Sfantul Ambrozie de la Optima sa vedem ce ne spune:
RÃSPUNS SUSTINÃTORILOR BISERICII LATINE DESPRE NEDREAPTA FALÃ A PAPISTASILOR CU PRETINSA DEMNITATE A BISERICII LOR
de Sfīntul Ambrozie de la Optina
(1812-1891)
Īn ziua de azi unii arhierei, preoti si mireni īncep sã se abatã īn erezia ecumenismului, catolicismului, protestantismului. Motivīnd cãderea lor de la credinta pãrintilor cu neemanciparea acestor din urmã, cu noul duh al vremii si situatia politicã, se fac īncercãri de a introduce īn Ortodoxie cīte ceva de la catolicism, cīte ceva de la protestantism, se rãspīndesc īndemnuri pentru unificarea tuturor confesiunilor crestine. Drept rãspuns la acestea pot servi mai jos publicatele scrisori ale pãrintelui Ambrozie, luminãtor recunoscut al credintei ortodoxe. Īn lucrãrile sale, īndreptate spre demascarea ereziei catolicismului, luteranismului, cīt si a tot protestantismului, cuviosul Ambrozie descoperã mortalitatea acestor īnvãtãturi, aratã groaznicele urmãri ale decãderii duhovnicesti de la Ortodoxie. Cuviosul nu oboseste sã sublinieze cã nu este mīntuire īn alte confesiuni, nu este altã cale cãtre Dumnezeu decīt prin credinta Ortodoxã. Si asta o spune nu un om obisnuit sau chiar un preot, asta o spune un sfīnt - acela care cunoaste adevãrul de la Īnsusi Dumnezeu.[/b][/i]
De aceea, blagocestive cititorule, studiind scrisorile cuviosului Ambrozie, primeste-le pe ele ca pe vocea lui Dumnezeu, ca si pe piatra unghiularã, pe care se cuvine a fi īncercate toate īnvãtãturile si inovatiile la modã. Ia aminte cãci cuviosul teolog este sfīnt, dar sfintenia multor teologi contemporani este destul de īndoielnicã".
Degeaba se mirã unii ortodocsi de existenta propagandã a Bisericii Catolice, de falsa jertfire de sine si activitatea misionarilor ei si de stãruinta surorilor de caritate latine, si pe nedrept atribuie Bisericii Latine atīta importantã, ca si cum dupã decãderea acesteia de la Biserica Ortodoxã, cea din urmã n-ar fi rãmas aceeasi, ci are nevoie sã se uneascã cu cealaltã. Dupã o examinare mai amãnuntitã, pãrerea aceasta se dovedeste a fi gresitã; iar activitatea energicã a latinilor nu numai cã nu uimeste, ci dimpotrivã trezeste compasiune adīncã īn inimile oamenilor care vãd si pricep adevãrul.
Biserica Ortodoxã Rãsãriteanã din timpurile Apostolilor si pīnã acum respectã neschimbate si nealterate de inovatii, atīt īnvãtãtura Evanghelicã si Apostolicã, cīt si predania Sfintilor Pãrinti si deciziile Soboarelor Ecumenice, la care bãrbatii purtãtori de Dumnezeu, strīngīndu-se din toatã lumea, au interzis din toate privintele, prin amenintãri groaznice, orice adãugire si scoatere din acestea, sau schimbare, sau mutare, mãcar cu o iotã. Iar Biserica Romanã demult s-a dedat la erezii si īnnoiri. Īncã Vasile cel Mare demasca īn aceasta pe unii episcopi ai Romei īn epistola sa cãtre Eusebiu de la Samosat: "Adevãrul ei nu-l cunosc si nici nu vor sã-l cunoascã; cu cei care le vestesc adevãrul se ceartã, ei īnsisi īnsã sustin erezii"[2].
Apostolul Pavel ne porunceste sã ne īndepãrtãm de cei afectati de erezie, nu sã cãutãm unirea cu ei, spunīnd: "De omul eretic, dupã īntīia si a doua mustrare, depãrteazã-te, stiind cã unul ca acesta s-a abãtut si a cãzut īn pãcat, fiind singur de sine osīndit" (Tit. 3, 10-11).
Biserica Ortodoxã Soborniceascã nu o datã, ci de mai multe ori a īncercat sã lumineze Biserica Catolicã, dar ultima, necãutīnd la toate dovezile adevãrate aduse de prima, se īncãpãtīna īn felul ei gresit de gīndire si actionare.
Īncã īn secolul sapte a apãrut īn Bisericile apusene pãrerea gresitã, precum cã Duhul Sfīnt purcede si de la Fiul.
La īnceput īmpotriva acestei noi gīndiri se ridicau unii papi, numind-o pe aceasta ereticã. Papa Damas asa vorbeste despre ea īn decizia soborniceascã: "Cine cugetã corect despre Tatãl si Fiul, iar despre Duhul Sfīnt nu cugetã corect, acela este eretic"3. Acelasi lucru īl sustineau si alti papi, Leon al III-lea si Ioan al VIII-lea. Dar o mare parte a succesorilor lor, ademeniti de drepturile de īntīietate si gãsind īn aceasta multe profituri lumesti pentru sine, au īndrãznit sã schimbe dogma ortodoxã despre purcederea Duhului Sfīnt, contrar hotãrīrilor celor sapte Soboare Ecumenice, la fel si īmpotriva evidentelor cuvinte ale Mīntuitorului din Evanghelie: "Care de la Tatãl purcede" (In. 15, 26).
Dar precum o gresealã, care nu e consideratã eroare, īntotdeauna atrage dupã sine pe o alta, si orice rãu naste alt rãu, tot asa s-a īntīmplat si cu Biserica Romanã. Abia a reusit sã aparã īn Apus aceastã pãrere gresitã, cã Duhul Sfīnt purcede si de la Fiul, cã singurã a si dat nastere la alte rãutãti asemãnãtoare si a adus cu sine putin cīte putin alte inovatii, care īn mare mãsurã contrazic Poruncile Mīntuitorului ce se aratã limpede īn Evanghelie, cum ar fi: stropirea īn locul cufundãrii īn taina Botezului, privarea mirenilor de Dumnezeiescul Potir si īmpãrtãsirea numai cu pīine, īntrebuintarea azimelor īn locul pīinii dospite, excluderea din Liturghie a Dumnezeiestii chemãri a Atot-Sfīntului si De-Viatã-Fãcãtorului si Atot-Sãvīrsitorului Duh.
De asemenea a introdus inovatii, care īncalcã ritualurile vechi Apostolesti ale Bisericii Sobornicesti, cum ar fi īnlãturarea pruncilor ce se boteazã de la Mirungere si īmpãrtãsirea cu Sfintele Taine, īnlãturarea celor cãsãtoriti de la preotie, recunoasterea papei ca persoanã fãrã de pãcat si ca īnlocuitor al lui Hristos s.a. Īn acest fel a rãzvrãtit tot vechiul cin Apostolesc cu privire la sãvīrsirea aproape a tuturor tainelor si ierurgiilor Bisericesti - cinul, pe care īl continea Sfīnta Bisericã Ortodoxã Romanã veche, fiind pe atunci una din cele mai cinstite membre ale Sfintei Sobornicesti si Apostolesti Biserici.[4] Īnsã eresul principal al Bisericii Romane, nu dupã esentã, ci dupã actiune, este nãscocita dogmã despre suprematia, sau mai bine spus cãutarea arogantã a īntīietãtii episcopilor Romei asupra celelalte patru Patriarhate Rãsãritene. Doar pentru aceastã īntīietate adeptii Bisericii Romane au pus pe papa lor mai presus de canoanele si hotãrīrile Soboarelor Ecumenice, crezīnd īn infailibilitatea lui. Dar īn ce fel este aceastã infailibilitate a papei, ne mãrturiseste istoria nefalsificatã. Despre papa Ioan al XXIII-lea se vorbeste īn hotãrīrea Soborului de la Constanta, prin care a fost rãsturnat acest papã: "S-a descoperit cã papa Ioan este un nelegiuit īnrãdãcinat si incorigibil, a fost si este un criminal, pe drept īnvinuit de omor, de otrãviri si alte crime grele, care frecvent si cu insistentã, īn fata a diferiti demnitari duhovnicesti, sustinea si dovedea cã sufletul omului se stinge si moare odatã cu trupul omului, asemenea cu sufletele animalelor si dobitoacelor si cã rãposatul nicidecum nu va īnvia īn ultima zi".[5] Fãrãdelegile papei Alexandru al VI-lea si ale fiilor sãi au fost īntr-atīt de īngrozitoare, īncīt dupã pãrerea contemporanilor, acest papã se īngrijea de instaurarea pe pãmīnt a īmpãrãtiei lui veliar, iar nu a lui Dumnezeu. Papa Iuliu al II-lea se hrãnea cu sīngele crestinilor, atītīnd īn permanentã, pentru atingerea scopurilor sale, vrajba īntre popoarele crestine.[6] Sunt si alte multe exemple, care mãrturisesc despre marile pãcate ale papilor; dar a vorbi despre ele nu este timpul potrivit. Avīnd īn vedere astfel de mãrturii istorice asupra stricãrii prin erezii si despre pãcatele papilor, ne īntrebãm: oare pe drept se laudã papistii cu pretinsa demnitate a Bisericii Romane? Oare pe drept īnjosesc Biserica Ortodoxã Rãsãriteanã, care-si īntemeiazã infailibilitatea sa nu pe o persoanã oarecare, ci pe īnvãtãtura Evanghelicã si Apostolicã, si pe canoanele si hotãrīrile celor sapte Soboare Ecumenice si a celor nouã Soboare locale? La aceste Soboare au luat parte bãrbati sfinti si de Dumnezeu insuflati din toatã lumea, si au stabilit toate cele referitoare la necesitãtile si trebuintele duhovnicesti ale Bisericii, īn conformitate cu Sfīnta Scripturã. De aceea, oare procedeazã corect papistasii, care pentru scopuri lumesti pun persoana papei mai presus de canoanele Soboarelor Ecumenice, cinstind pe papa lor ca fiind mai fãrã de pãcat decīt acestea?
Pentru toate pricinile expuse mai sus, Biserica Soborniceascã de Rãsãrit a pus capãt relatiilor cu Biserica Romanã, ea fiind cãzutã de la adevãr si de la canoanele Bisericii Ortodoxe Sobornicesti. Iar episcopii romani, asa cum au īnceput cu mīndria, tot cu mīndria terminã. Īncearcã sã demonstreze, precum cã Biserica Soborniceascã Ortodoxã a decãzut de la Biserica lor. Īnsã aceasta nu numai cã nu e adevãrat, ci este chiar si absurd. Adevãrul mãrturiseste cã Biserica Romanã a decãzut de la cea Ortodoxã. Cu toate cã papistasii, de dragul pretinsei dreptãti, expun la vedere faptul cã patriarhatul lor, īn rīndul celor cinci, a fost primul si mai mare peste celelalte; dar asta numai pentru reputatia Romei imperiale, iar nu din oarecare autoritate duhovniceascã sau putere peste celelalte patriarhii. Tot pe nedrept au numit si Biserica lor "catolicã", adicã soborniceascã. Partea niciodatã nu poate fi numitã īntreg, iar Biserica Romanã pīnã la decãderea ei de la Ortodoxie alcãtuia numai a cincia parte din Una Soborniceascã Bisericã. Mai ales din aceastã cauzã Biserica Romanã nu trebuie sã fie numitã "catolicã", pentru cã ea a respins Soboarele Ecumenice, urmīnd gresitelor sale pãreri.
Unora li se aruncã īn ochi numãrul mare al adeptilor de pretutindeni ai Bisericii Latine, de aceea cei care nu īnteleg corect adevãrul gīndesc cã poate ar fi mai bine pentru aceastã pricinã Biserica Latinã sã se numeascã Universalã si Soborniceascã? Īnsã aceastã pãrere este foarte gresitã, fiindcã nicãieri īn Sfīnta Scripturã nu se atribuie un drept duhovnicesc deosebit numãrului si multimii. Domnul a arãtat destul de clar cã demnitatea adevãratei Biserici Sobornicesti nu se contine īn numãr si multime, cīnd spune īn Evanghelie: "Nu te teme, turmã micã, pentru cã Tatãl nostru a binevoit sã vã dea vouã Īmpãrãtia" (Lc. 12, 32). Este si un exemplu īn Sfīnta Scripturã, care nu e īn folosul multimii. Dupã moartea lui Solomon pe timpul īmpãrãtiei fiului sãu s-a īmpãrtit īmpãrãtia Israelului si Sfīnta Scripturã prezintã zece semintii decãzute si douã semintii credincioase fãgãduintelor lor, necãzute. De aceea zadarnic Biserica Latinã īncearcã sã demonstreze dreptatea sa prin multa rãspīndire si numãrul mare al adeptilor.
Distinctia Bisericii Universale la Soboarele Ecumenice sfintii pãrinti o aratã ca fiind cu totul alta, adicã, prin Sobor stabilit: a crede īntru Una, Sfīntã, Soborniceascã si Apostoleascã Bisericã, iar nu pur si simplu īn Biserica Universalã sau de pretutindeni. Cu toate cã Biserica Romanã are adepti peste tot īn lume, dar asa cum nu pãstreazã cu sfintenie hotãrīrile Sobornicesti si Apostolesti, ci s-a abãtut spre inovatii si cugetãri gresite, deloc nu mai apartine de Una, Sfīntã si Apostoleascã Bisericã.
La fel de gresit cugetã si sustinãtorii Bisericii Latine, care considerã īn primul rīnd cã dupã decãderea Apusului de la Ortodoxie īn Biserica Soborniceascã s-a creat un gol. Paguba aceasta demult a fost compensatã prin pronia lui Dumnezeu - prin īntemeierea la nord a Bisericii Ortodoxe Ruse. Īn al doilea rīnd, ca si cum pentru prioritatea de mai īnainte si din pricina numãrului adeptilor Bisericii Romane, Biserica Ortodoxã are nevoie de unirea cu aceasta. Dar una e judecata oamenilor si alta e judecata lui Dumnezeu. Apostolul Pavel vorbeste clar: "Ce pãrtãsie are lumina cu īntunericul?" (II Cor. 6, 14), cu alte cuvinte, lumina adevãrului lui Hristos cu īntunericul ereziilor niciodatã nu poate sã aibã nimic comun. Latinii īnsã nu voiesc sã lase erezia lor si stãruie īn rãtãcirea lor, dupã cum mãrturisesc despre ei cuvintele lui Vasile cel Mare, care se īmplinesc īn faptã de atītea veacuri: "Adevãrul ei nu-l cunosc si nici nu vor sã-l cunoascã; cu cei care le vestesc adevãrul se ceartã, ei īnsisi īnsã sustin erezii"[7] cum s-a zis mai sus.
Cei īnclinati spre latini mai bine ar cugeta la cele spuse īn Psalmi: "Urīt-am adunarea celor ce viclenesc" (Ps. 25, 5), si sã compãtimeascã pe cei care pentru dominare si iubire de arginti, si alte scopuri lumesti si profituri, tulburau aproape īntreaga lume prin intermediul inchizitiilor si uneltirile viclene ale iezuitilor, pīnã īn prezent tulburīnd si jignind pe ortodocsii din Turcia prin misionarii sãi. Misionarii latini nu se īngrijesc sã converteascã la credinta crestinã pe turcii bãstinasi, ci se strãduiesc sã abatã de la calea cea dreaptã pe ortodocsii greci si bulgari, folosind pentru aceasta diferite mijloace si siretlicuri neplãcute lui Dumnezeu. Oare nu-i viclenie aceasta si īncã viclenie de cea rãutãcioasã? Cu bunã īntelepciune ar fi cãutarea unirii cu astfel de oameni? Din aceeasi pricinã, face oare sã ne mirãm de pseudo-stãruinta si pseudo-sacrificiul acestor activitãti ale misionarilor latini si surorilor de caritate? Cu adevãrat acestia sunt nevoitori jalnici. Ei se strãduiesc sã aducã lumea nu la Hristos, ci la papa lor.
Ce sã mai rãspund la īntrebãrile: Biserica Latinã si alte confesiuni se pot oare numi Ierusalimul cel Nou si Corabia mīntuirii? Si cum sã īntelegem Euharistia actualei Biserici Romane?
Israelul cel Nou poate fi numitã numai Biserica dreptcredincioasã, iar cea alteratã de cugete eretice, nu poate. Sf. Ioan Teologul spune: "Dintre ai nostri au iesit, dar nu erau de-ai nostri, cīti de-ar fi fost de-ai nostri, ar fi rãmas cu noi; ci ca sã se arate cã nu sunt toti de-ai nostri, de aceea au iesit" (In. 2, 19). Si Sf. Apostol Pavel spune: "Este un Domn, o credintã" (Ef. 4, 5), una e credinta adevãratã si nu orice credintã e bunã, asa cum gīndesc fãrã judecatã cei ce s-au despãrtit de adevãrata Bisericã, despre care scrie si Apostolul Iuda: "Īn vremea de pe urmã vor fi batjocoritori, umblīnd potrivit cu poftele lor nelegiuite. Acestia sunt cei ce fac dezbinãri, (oameni) firesti, care nu au Duhul" (Iuda 1, 18-19). De aceea cei strãini de Duhul Adevãrului, cum se vor numi Israelul cel Nou? Sau cum vor fi cuiva adãpost de mīntuire, cīnd nici una nici alta nu pot fi sãvīrsite fãrã harul Sfīntului Duh?
Īn Biserica Ortodoxã se crede cã pīinea si vinul īn taina Euharistiei se transformã prin chemarea si pogorīrea Sfīntului Duh. Iar latinii, cum e spus mai sus, au considerat de prisos chemarea aceasta si au scos-o din liturghia lor. Astfel cel īntelegãtor, singur sã īnteleagã despre euharistia latinã.
Si īncã o īntrebare: dacã, precum e spus, īn afarã de Sfīnta, Soborniceasca si Apostoleasca Bisericã, asa cum e numitã Biserica Ortodoxã, mīntuirea altor confesiuni este pīnã īntr-atīt de īndoielnicã, atunci de ce īn Rusia nu se propovãduieste pe fatã acest adevãr?
Rãspunsul la aceasta e foarte simplu si clar. Īn Rusia e admisã toleranta fatã de alte credinte, iar cei de alte credinte, ca si ortodocsii, ocupã la noi functii importante: sefii institutiilor de īnvãtãmīnt īn marea lor mãsurã sunt de altã credintã, sefii guberniilor si a comunelor adesea sunt de altã credintã, comandantii de regimente si batalioane nu arareori sunt de altã credintã. Oriunde n-ar īncepe fata duhovniceascã sã propovãduiascã deschis cã īn afara Bisericii Ortodoxe nu este mīntuire, marii demnitari de altã credintã s-ar simti jigniti. Din cauza acestei situatii, clerul pravoslavnic rus a si cãpãtat īntr-un fel deprinderea si trãsãtura īnrãdãcinatã de a vorbi despre acest subiect pe ocolite. Sau poate cã unii din aceeasi pricinã si din cauza īndelungatei comunicãri cu eterodocsii, dar si mai mult de la citirea cãrtilor lor, au si īnceput sã gīndeascã cu mai multã īngãduintã īn legãturã cu nãdejdea de mīntuire si la celelalte confesiuni.
Necãutīnd la duhul blīndetii si iubirii de pace si a rãbdãrii Bisericii Ortodoxe si a pãstorilor si adeptilor ei, īn Apus s-au editat īn veacurile de mai īnainte de cãtre adeptii diferitelor confesiuni crestine, mai ales se editeazã īn timpurile noastre, o atīt de mare multime de cãrti īndreptate īmpotriva īnvãtãturii Bisericii Rãsãritene, cã ar fi greu chiar si sã le enumeri, cu atīt mai mult sã le apreciezi dupã merit. Si cu toate cã astfel de cãrti īndeobste sunt pline de clevetiri, basme, mustrãri, evidente nãscociri si minciuni, īndeosebi de desteptãciuni si uneltiri veninoase, cu scopul evident de a crea īn Europa un duh de dusmãnie īmpotriva Bisericii Ortodoxe, si mai ales īmpotriva patriei noastre, ca zdruncinīnd īnvãtãtura Bisericii noastre Ortodoxe, sã abatã pe adeptii ei de la calea adevãrului: dar asa cum ele se editeazã cu titluri ademenitoare, īn conditii plãcute, de o atīt de mare dichisealã tipograficã, īncīt parcã fãrã sã vrei atrag curiozitatea cititorilor, desigur cã si īn patria noastrã, īn care aceste scrieri pãtrund pe cãi negre, se vor gãsi destui din acei care, avīnd o īntelegere de suprafatã despre īnvãtãtura crestinã, nu vor putea sã nu ajungã captivati de gīnduri potrivnice adevãrului. Īndeosebi s-au īnarmat acum contra ortodocsilor scriitorii Bisericii Latine, proclamīnd domnia papei si a Bisericii Romane peste toate guvernele, bisericile particulare si popoarele lumii. Mai cu seamã īn prezent de aceasta se ocupã iezuitii īn Franta, care folosindu-se de rãspīndirea limbii franceze, se avīntã cu un fel de activitate freneticã, prin intermediul scrierilor īn aceastã limbã, sã extindã ideile lor peste tot, care sunt potrivnice īnvãtãturii si structurii ierarhice a Bisericii Rãsãritene, necrutīnd īn acest sens cele mai monstruoase nãscociri, evidentele minciuni si denaturarea nerusinatã a adevãrurilor istorice. Multi dintre intelectualii ortodocsi, citind aceste lucrãri īn limba francezã si necitindu-le pe ale lor, īn rusã, despre credinta ortodoxã, usor pot crede minciunilor iscusite īn schimbul adevãrului, pe care nu-l cunosc.
|