Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
"Imitatio Christi" a lui T.A.Kempis a fost, timp de multe decenii, best-seller-ul Evului Mediu. Scrisa intr-un limbaj pe intelesul nostru, al vulgului, lucrarea este pe deplin folositoare si azi. Imitatiunea lui Isus nu este ceva numai pentru mistici, ci este calea spre mantuire de care oricine poate beneficia.
Dar, binestiind ca Sfanta Liturghie este recapitularea si actualizarea Jertfei lui Isus, traim noi imitatiunea Lui asa cum ar trebui ? Retraim noi momentele Patimilor ? Cand spunem ca, imbracat in sfintele vesminte imparatesti, preotul actioneaza "in persona Christi capitis", spunem mai mult decat un concept pur teologic. Este un concept mistic si liturgic: Isus este, in acelasi timp, jertfitor si jertfa. Este Marele Arhiereu si Mielul lui Dumnezeu. Isus se jertfeste pe sine.
Iata, mai jos, corespondenta dintre principalele momente ale Missei si principalele momente ale Patimilor. A trai mistic Sfanta Missa inseamna a trai Patimile.
Preotul........................................... ....... Isus
Merge la Altar............................. Merge pe Muntele Maslinilor
Incepe Missa................................. Incepe sa se roage
Confiteor............................. Cade la pamant si transpira sange
Urca la Altar si il saruta.............................. Este tradat prin sarutul lui Iuda
Merge in lateralul pupitrului............................. Este facut prizonier si condus la Ana
Spune "introit"-ul............................. Este acuzat si insultat la Ana
In mijlocul Altarului, spune............................. Este renegat de Petru de trei ori
de trei ori Kyrie
Spune "Dominus vobiscum"............................. Il priveste pe Petru si il converteste
Citeste Apostolul....................................... Este condus la Pilat
Merge in mijlocul Altarului............................. Este condus la Irod si luat in batjocura
Citeste Evanghelia.................................... Este recondus la Pilat si pus sub acuzare
Descopera Potirul................................. Este despuiat, in mod rusinos, de hainele Sale
Ofera painea si vinul ................................ Este flagelat
Acopera Potirul............................... Este incoronat cu spini
Isi spala mainile................................ Pilat il recunoaste ca inocent
Spune "Orate, fratres" ............................... Este prezentat de Pilat ("Ecce homo")
Spune rugaciunea cu voce joasa............................... Este acoperit de batjocura si scuipat
Rosteste Prefata si Sanctus................................... Ii este preferat Baraba si e condamnat la moarte
Pomenirea viilor................................. Isi poarta Crucea spre Calvar
Rugaciunea continua ............................... Isi intalneste mama si pe Sfintele Femei
Binecuvanteaza painea si vinul............................... Este fixat in cuie pe Cruce
Ridica Hostia.............................. Este ridicat pe Cruce
Ridica Potirul.............................. Isi lasa sangele sa curga prin cele cinci rani
Rugaciunea cu voce joasa............................... Isi vede maica indurerata.
Spune "Nobis quoque".............................. Se roaga pe Cruce pentru oameni
Spune "Pater noster" (7 cereri).............................. Rosteste cele 7 cuvinte de pe Cruce
Frange Hostia...................................... Isi da sufletul si moare
Lasa sa cada o particica...................................... Sufletul Sau coboara in "iad"
Spune "Agnus Dei" .............................. Multi Il recunosc ca Fiu al lui Dumnezeu
Cumineca..................................... Este coborat in mormant
Curata Potirul......................................... Este imbalsamat
Imbraca Potirul in ornate............................. Invie dintre morti
Spune "Dominus vobiscum"............................... Apare Maicii Sale si Apostolilor
Spune ultimele rugaciuni............................... Apare si ii invata pe ucenici timp de 40 de zile
Spune ultimul "Dominus vobiscum".............................. Se desparte de ucenici si urca la Cer
Spune "Ite, Missa est!"........................................ Isi trimite ucenicii in toata lumea
Da binecuvantarea finala............................................ Trimite Sfantul Spirit
(Sursa: Reiners "Sf Sacrificiu al Missei, secretele sale, frumusetile sale" Stuttgart, 1906)
Kyrie, eleison!
|
De mult timp căutam semnificația Liturghiei Tridentine și nu am găsit-o, vă mulțumesc pentru că ați postat-o (este Liturghia Tridentină, dacă nu mă îndoiesc. Sau cea Ambroziană?) și cu adevărat este frumoasă.
Mereu mi-am dorit să particip la o Liturghie Tridentină doar pentru a vedea bogăția liturgică pe care Biserica Catolică Romană a cărat-o timp de secole, pentru că, deși aceasta a fost codificată în consiliul din Trento în anul 1572, ea își are originile la Sfântul Grigorie Dialogul (cel mai mare episcop al Romei, în opinia mea).
Împărtășesc părerea dvs., nici mie nu îmi place Novus Ordo în mod excepțional și de multe ori văd lucruri demne de sacrilegiu, spre exemplu; cum de timp de secole preoții după epicleză au ținut unite degetele mare și arătător din respect față de euharistie, ca nu cumva să cadă vreun praf minuscul sau vreo particulă pe jos după transubstanțiere și acum ostia este înmânată oricui fără nici o grijă? Mi se pare un abuz liturgic în toată regula. Pe lângă împărtășirea credincioșilor și cu sângele Domnului. Nu mă înțelegeți greșit, consider că împărtășirea cu Acesta este complet corectă dar nu este o practică consistentă catolic vorbind, de ce atâtea secole aceasta nu a fost permisă iar acum da? Asta ar însemna că Biserica Romană a fost în eroare atâta timp...