Citat:
În prealabil postat de Wryetui
cum de timp de secole preoÈii după epicleză au Èinut unite degetele mare Èi arătător din respect faÈă de euharistie, ca nu cumva să cadă vreun praf minuscul sau vreo particulă pe jos după transubstanÈiere Èi acum ostia este înmânată oricui fără nici o grijă? Mi se pare un abuz liturgic în toată regula.
|
Din fericire, Romania nu face parte dintre tarile in care sa fie permisa oferirea Preasfantului Sacrament in palma. Nici distribuirea Lui de catre ministri neconsacrati. La Arhidieceza de Bucuresti, nu se poate vedea deocamdata, vreo Missa tridentina, in schimb se pot vedea Liturghii Novus Ordo slujite cu multa demnitate si grija tipiconala. Totusi, aceasta grija nu este prezenta si la toate parohiile pe unde inspectiile episcopale nu au trecut din vremuri imemoriale (ori au trecut, dar au fost superficiale): acolo intalnim practici straine traditiei apusene, unii preoti facand cum au vazut ca se face in parohiile cele mai declasate din Occident. Valabil si pentru credinciosi, care si ei au tendinta sa maimutareasca lucrurile cele mai discutabile vazute prin vest, dar nu si cele bune, demne de a fi impamantenite si la noi.
Citat:
Pe lângă împărtăÈirea credincioÈilor Èi cu sângele Domnului. Nu mă înÈelegeÈi greÈit, consider că împărtăÈirea cu Acesta este complet corectă dar nu este o practică consistentă catolic vorbind, de ce atâtea secole aceasta nu a fost permisă iar acum da? Asta ar însemna că Biserica Romană a fost în eroare atâta timp...
|
Mereu in Biserica Catolica apuseana s-a practicat atat impartasania sub ambele specii, cat si sub o singura specie. Spre exemplu, mirii, ori muribunzii au fost impartasiti sub ambele specii si pana la Novus Ordo. Cand si de ce Biserica apuseana a suprimat impartasirea cu specia vinului ca practica de rutina ? Nu se mai stie exact. Probabil ca prin secolul al XII-lea, iar motivul initial se poate sa fi fost tocmai acela al grijii sa nu cada picaturi de "vin" pe jos. Ulterior, practica a fost intarita din cauza ca aparuse in Apus o erezie ("utraquism") care considera ca in specia painii este prezent numai Sf Trup, iar in specia vinului numai Sf Sange.
Nici Novus Ordo nu prevede ca laicii sa fie impartasiti, de rutina (horribile dictu...), cu ambele specii. La Liturghiile obisnuite, ei primesc numai ostia consacrata. Ei stiu (sau ar trebui sa stie) ca acolo, in ostia consacrata, este prezent Isus intreg si viu, cu Trupul Sau, cu Sangele Sau, lucru confirmat si de miracolele euharistice.